Black Diamond Zero Edge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Black Diamond Zero Edge

Hei Lenge siden jeg har sett noe nye poster om disse lerretene. Derfor startet jeg denne tråden.

Har hørt/lest en del om de eldre typene av BD lerret og funnet ut at de lider av en del problemer ang lysunifomitet, hotpoting, sparkle og innsyn vinkler. Noen tester sier at disse problemene er sterkt redusert på de nye zero edge lerretene. Er det noen som har erfaring med dette.?? Mener at Gorm nevnte i en annen tråd at Kalibrering av et slikt lerret var umulig.

Sitter å vurderer et slikt lerret med 0.8 gain til å ha i stuen fordi jeg har hvitt tak og hvite vegger og har hørt at det er maksimalt lite reflektert lys ut til tak og vegg med disse lerretene. Men det er ikke verdt det viss det går så utrolig på bekostning av bildekvalitet. Og det at man kan se litt film mens det er moderat med lys i rommet er greit til "fotbalkvelder" osv slik at folk slipper å gå rundt i tusmørke viss de må på do hente øl o.l.

Vil mørke scener bli utvasket med et slikt lerret? Ser for meg at i scener med både lys og mørke vil det gi en enorm dynamikk. men viss det ikke er noe lys, vil iris i øye åpnes helt slik at alt vil oppfattes grått å livløst..

Har fortiden Sony hw50es sammen med dreascreen d65 tab tention og er egentlig svært fornøyd med det ... men for å få best bilde må alt lys være av og lystette gardiner foran vindu for at jeg skal få best dynamikk i bilde. Men til tross for dette vil det i svært lyse scener lyse opp vegg/tak og dermed skape så mye "ambient ligth" at bildet mister en del av sin dynamikk.

Tenkte kanskje jeg kunne kaste ut tv og bruke prosjektor på alt vil det la seg gjøre med et slikt lerret.

Er det noen som har noe erfaring med dette hadde jeg satt pris på anbefalinger ihh til dette...

Vedlegg: whitesheet

http://www.screeninnovations.com/wp-...hite-Paper.pdf
    Sist endret av @leks; 01-16-2014 kl 02:42

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med dette lerretet, er at det har latterlig dårlig innsynsvinkel. Så dårlig at selv om du sitter i sweet-spot, så vil kantene på lerretet være synlig mørkere enn senter. Dette i tillegg til at det introduserer sparcle, og gir ganske kraftig skifte av fargetemperatur.

Når det er sagt, så er dette antakelig prisen du må betale, og du vil begrense lys-spredningen fra lerretet. Du kan jo ikke få reduksjon i vertikal og horisontal refleksjon, uten at du også får elendig innsynsvinkel.

DNP har en duk som heter Supernova 08-85. Denne begrenser bare spredning vertikalt, noe som gir veldig god horisontal innsynsvinkel. Det har tilnærmet null sparcle, og i tillegg er duken tett på D65 fargetemperatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm. Prisen på Supernovaen var fin også >< 50 laken...for 120"

Grunnen at jeg spør var at jeg fikk tilbud om en slik Zero edge med 0.8 gain versjon G3.. til 25 000 som bare er halvparten av kostnadene til å invistere i en supernova duk.

Mente og jeg så noen "reviews" der de sa at problemet med innsynsvinkelen var sterkt forbedret fra eldre versjoner av black diamond.

Hvilken duk er det du har erfaring fra. er det G3??

viss du ser bort ifra mørkere kanter vil jeg få noe annet merkbart løft i bildekvalitet med å gå fra dreamscreen d65 duken?

Bør vel få et mer kontrastfylt bilde? bedre svartnivå osv.. duken er jo svart. De reklamerer jo med at en skal få 600% bedre kontrast med en slik løsning.

Er vel bare en måte å finne ut om jeg kan leve med de "buggsa" . Bestille en og heller benytte meg av angreretten viss det blir for forstyrrende. men det er jo spesial frakt på dette greiene så koster 5000 tur/retur så det blir en dyr fornøyelse.
    Sist endret av @leks; 01-17-2014 kl 18:31

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På generelt grunnlag vil en høykontrast-duk gi deg mye på de aller fleste områder. Høyere kontrast, fungerer godt med lys i rommet etc. De største ulempene med de fleste variantene er faren for hotspotting, sparkling og kraftig redusert innsynsvinkel, både horisontalt og vertikalt. Så langt jeg vet så er det kun DNP som til en viss grad har har klart å eliminere eller redusere disse ulempene. Jeg har imidlertid ikke sett G3, og kan ikke uttale meg om den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Begynner å lene meg mer og mer mot en DNP Supernova Blade 8-85. Men lurer litt på hvor fremtids rettet en slik duk er med henhold til UHD (4K) oppløsninger, viss jeg i fremtiden vil oppgradere til en slik PJ.

Vil en økning i oppløsing på PJ introdusere mer sparkle. Er det synelig struktur i denne?

Når en først legger 50 laken på bordet for et lerret bør det være noe framtids sikkert mener nå jeg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 08-85 med VW1000 som har 4K oppløsning og det fungerer meget bra. Duken er strukturløs.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DNP 08-85 er en svært god duk, men jeg ser litt spackle fra den på helt lyse områder hvis du sammenligner direkte mot en helt "flat" duk. Dette er uansett relativt minimalt, men noen kan muligens reagere mer på dette enn andre. Visningsvinkelen er også noe redusert sammenlignet med en standard duk, men her er plasseringen av projektoren vs. lerretet og sitteplassering vesentlig.

Det du også må være klar over er at du vil se noe restpolarisering i 3D fra denne type duker da de oppfører seg som "pluss gain"-duker og dermed reflekterer det polariserte lyset fra alle projektorer som introduserer dette i lysbanen (stort sett alt med unntak av DLP). Dette trenger ikke være noe enormt issue, men bør tas med i vurderingen når det er såpass kostbart. Dette kan sikkert de som har testet og har erfaring med dette si noe mer om, jeg har selv ikke observert fenomenet på angitte DNP-duk.

Fordelen er selvsagt at du kan se film med noe lys på, spesielt hvis du installerer lyset på korrekt måte. I tillegg dras sortnivået ytterligere ned samtidig som lysutbyttet ivaretas, hvilket har spesielt god effekt med litt lys på der øyets iris bidrar til å øke dynamikkopplevelsen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparcle på denne duken er meget begrenset, du skal gå nærme og virkelig se etter det. Har man projektoren plassert innefor lerretet er ikke visningsvinkelen noe problem. Restpolarisering er et problem når man ser 3D, men det er ikke alle som ser det heller. Jeg ser veldig lite 3D og hadde jeg vært en stor 3D fan hadde jeg valgt en annen duk til 3D med høyere gain og gått for en 2 duk løsning.

Dynamikkøkningen med denne duken er helt enorm og jeg har enda ikke sett en bedre duk til 2D bruk. Den har et par småfeil ved 2D bruk også, men de skal jeg ikke gå nærmere innpå her da det da de fleste ikke legger merke til det en av de er meget svak sparcle.

Alt jeg sier over her gjelder da også dnp Supernova 08-85 som jeg har i kinoen og kjellerstuen.
    Sist endret av Andreas21; 01-20-2014 kl 13:48

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er det greit å poengtere at det er DNP 08-85 du bruker Andreas, siden tråden handler om Black Diamond Zero Edge

Jeg er enig med deg i at DNP-duken gir en utrolig dynamikk-boost, og det uten tap av horisontal innsynsvinkel

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Sparcle på denne duken er meget begrenset, du skal gå nærme og virkelig se etter det. Har man projektoren plassert innefor lerretet er ikke visningsvinkelen noe problem. Restpolarisering er et problem når man ser 3D, men det er ikke alle som ser det heller. Jeg ser veldig lite 3D og hadde jeg vært en stor 3D fan hadde jeg valgt en annen duk til 3D med høyere gain og gått for en 2 duk løsning.

Dynamikkøkningen med denne duken er helt enorm og jeg har enda ikke sett en bedre duk til 2D bruk. Den har et par småfeil ved 2D bruk også, men de skal jeg ikke gå nærmere innpå her da det da de fleste ikke legger merke til det en av de er meget svak sparcle.

Alt jeg sier over her gjelder da også dnp Supernova 08-85 som jeg har i kinoen og kjellerstuen.
    Hei kan du utdype hva du mener med en to duks løsning .... Finnes det kassetter med 2 duker? eller 2 forsjellige lerret ? Finnes det ingen lerret som er like god på 2D som 3D?

Liker egentlig 3D veldig godt etter jeg fikk meg prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår ikke hva rest polarisering fenomenet ser ut finnes det noen bilder av fenomenet? er det svært forstyrrende? Gjelder ikke dette bare for passiv 3d? Viss dette forekommer bare på high gain duker hvorfor anbefales dette da til 3D utenom den opplagte fordelen med mer lys.

Var ikke enkelt dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rest-polarisering er issue på LCD og LCoS projektorer. Her oppnås nemlig en del av kontrasten ved intern polarisering og filtrering av lyset fra bildebrikkene. En del av denne polariseringen slipper gjennom filtrene (sirkulær polarisering), og når lerretet reflekterer dette, så får du gjerne cyan og/eller magenta "flekker" når du ser lerretet gjennom 3D-brillene. Normalt trenger med spesiell duk for å reflektere polariseringen, ala sølv-lerret som brukes i oppsett med passive 3D-briller. Mange høy-gain lerret reflekterer polariseringen på deler av overflaten, og da oppstår altså problemet Andreas påpeker. Det ødelegger i alle fall 3D-opplevelsen for min del.

Løsning med eget lerret for 3D er forholdsvis enkel. Spesielt om man har rammelerret. Da er det bare å henge opp en kassett med motorisert-/nedtrekk lerret som legger seg foran rammelerretet.

DLP-projektorer bruker ikke polarisering/filtrering, så der er det ikke noe issue.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm sier så mener jeg to forskjellige lerret, et til 2D og et til 3D. Hadde jeg sett mye 3D hadde jeg hatt det i kinoen og det kan godt hende det kommer med tiden. Og da blir det med rammelerret og elektrisk nedtrekkslerret foran rammelerretet og da helst et høy gain lerret uten så mange feil/artefakter og det er ikke lett å finne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for alle inspill. Føler at jeg vet mer hva jeg vil ha nå. Tror jeg går for Supernova 8-85 duk i ramme så får jeg heller kjøpe meg et 3d lerret på sikt. Greit om noen tipser meg om et godt slikt high gain lerret til 3D som ikke har rest polarisering når det evt dukker opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @leks; Hvor får du denne prisen? Kan du hooke opp andre? Lurer på 106" eller 110"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    søk på finn... oslo hificenter... prut... merk deg at det er dyr frakt på dette.. spesialgods.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompiss på Oslo Hificenter. Trodde ikke de hadde slike marginer. Takker.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ulempen med dette lerretet, er at det har latterlig dårlig innsynsvinkel. Så dårlig at selv om du sitter i sweet-spot, så vil kantene på lerretet være synlig mørkere enn senter.

Hvis det er sant så burde de ikke hatt lov til å selge lerretet, for å ikke snakke om til den prisen de selger den for.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som fortsatt selger disse lerretene i Norge? Tror kansje Inteprid har slutta med dem(?)

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intrepid AV er fortsatt importør av Screen Innovations her til lands (og for det svenske markedet også)
    Jeg driver Intrepid AV

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 02-15-2006, 18:15
  2. Audio Pro BLACK Diamond v2 vs BLUE Diamond v2
    By janse in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-01-2005, 14:41
  3. 4 stk Audio Pro Black Diamond og Black Vector center til 3500kr!
    By Sander in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 4
    Siste melding: 08-06-2005, 20:34
  4. Black Diamond + Sub eller Blue Diamond
    By g-h in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 07-05-2005, 21:25
  5. Black DIamond V2 vs. Black Diamond (classic) ?
    By FallenA in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-15-2005, 22:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •