Optimal størrelse, plassering og type rammelerrett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimal størrelse, plassering og type rammelerrett

Heisann.

Ser ut til at jeg heller mot rammelerrett og BenQ W1070.

Kjellerstua males i lys farge, med gultone og gråtone. Kun et lite kjellervindu, så lyset har jeg kontroll på.

Høyde til taket er ca. 1,90 meter, og lengde fra veggen lerretet skal henge på til sofa er ca. 3,5 meter. Hva er optimal størrelse mtp størrelsen på rommet (takhøyde) og sitteavstand?

Ser på AVShop at DreamScreen sine 92" rammelerrett er 200cm. Og da vil vel rammen komme i tillegg? Og hva er høyden på dette lerretet? Er den ca. 115cm i høyden + ramme? Hvis man tenker at midtpunktet på lerretet skal være ca 1 meter fra gulv, og midtpunktet på lerretet er 57,5cm. Så vil lerretets nederste punkt være ca. 42,5cm fra gulv, og høyeste punkt være ca. 32,5cm fra tak. Stemmer dette?

Siden jeg har god lyskontroll, men lyse vegger så vil vel kanskje grå duk være det beste?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grå duk er nok å anbefala ja.
    Utan at eg hugsar måla på lerretet heilt, så meinar eg bildeflata er 202x115cm ca + 10cm ramma rundt. Så då vert vel lerretet sånn ca. 222x135 cm. Kor høgt du skal henga det kjem an på plass og preferansar. Normalt sett skal vel senter av lerret vera i hovehøgd. Det vil gi deg 27.5 cm over og under lerretet, 37.5cm over og under bildeflata.

Eg måtte henga mitt 92" lerret høgare pga komponentar og senterhøgtalar under lerretet. Eg nærast ligg i sofaen når eg ser film, så det plagar ikkje meg å ha det høgare. Eg har ca. same avstand som deg, og syns 92" passar fint.

Taket er forøvrig den flata i rommet som vil reflektera mest lys, så den er nok viktigast å dempa lysmessig.

Korleis det er med projektoren din, kasteavstand, monteringshøgd osv kan eg desverre ingenting om. Min (Epson TW6000) skal ha linsa hengande flukt med øvre del av biletet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq w1070, har vel, ikke helt optikken tunet til det bilde på den avstanden, så minimums bilde størrelse på 3.5m er 106" ifølge kalkulatorene, skal du ha mindre så må den nærmere.

Her er Benq sin egen plasserings kalkulator :http://www.benq.com/microsite/projec...tiocalculator/
    Og denne siden er gull verdt for bilde størrelse og dimensjoner : http://displaywars.com/233,68-centim...-106-inch-16x9
    Har du plass så ville jeg absolutt gått for 106" lerretet.

Jeg har selv ganske god lys-kontroll og ganske mørke vegger (halve rommet er sort) og angrer ikke på at jeg gikk for et grått 92" lerret.

Det er vel og en del av disse Dreamscreen ramme lerretene som kommer med både grå og hvit duk, om så kan du jo bare teste det ut.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene jeg oppga tidligere viste seg å være feil. Takhøyden er 2,2meter, så da står valget mellom 92" eller 100". Med en kasteavstand på ca. 2,55meter så vil jeg kunne vise 100" med 1x zoom, og 92" med 1,08xzoom.

Har ihvertfall bestemt meg for grå duk, men ikke hvilket merke? Og heller ikke størrelsen… Greit å være sikker når lerretet vil koste nesten like mye som projektoren…

Lignende tråder

1. Optimal lerret-størrelse til 3D
    By Erlend Tho in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 05-16-2012, 21:56
  2. Optimal plassering av høytalere..?
    By Ninjaspliff in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 06-06-2007, 00:13
  3. Hva er optimal TV-størrelse for mitt rom?
    By Seeker in forum TV-apparater
    Svar: 25
    Siste melding: 05-03-2007, 16:19
  4. Størrelse- og type lerret?
    By twarr in forum Lerret
    Svar: 17
    Siste melding: 02-03-2006, 11:32
  5. Surroundhøytalere - optimal plassering?
    By erlendmh in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-19-2005, 20:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •