Lerret i Trøndelag /midnattsol ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret i Trøndelag /midnattsol ?

Har en Benq w 1070 under oppseiling.
    Hvilken duk til den? Grå eller hvit?

Her er det vinduer på tre kanter og fra mai til august er det for lyst til å se på TV, må ha igjen alt av gardiner.
    Om vinteren-- vel - jeg bor på landet langt utenom trondheim - stapp mørkt er vel det riktige å si :-)

Hvite vegger, mye nips, hvite bokhyller fylt med bøker, lys parkett, hvitt tak. 4 meter throw.

Tre jeg ser på :
    Velger jeg å handle fra netonet:
    104" manuelt projektorlerret -- Kingpin Screens LMS240-16:9.

Avshop:

Dreamscreen V2 automanual 106"
    hvit eller grå

Ettersom netonnet sender fraktfritt, så blir det vel helst King pin - hvis det da ikke er noe svensk rask ?
    Hvor mye mindre er Kingpin enn Dreamscreen?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gråe lerretet vil nok gi mye bedre kontrast og dermed bedre bilde så jeg hadde anbefalt det gråe lerretet.

Satt og lurte på det samme for noen måneder siden og valgte et grått dreamscreen lerret og etter og hatt dette i hus så tror jeg ikke jeg hadde vurdert hvitt lerret igjen om jeg ikke hadde fått meg et total maskert, svart som natta rom (altså sorte vegger etc etc)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det gråe lerretet vil nok gi mye bedre kontrast og dermed bedre bilde så jeg hadde anbefalt det gråe lerretet.
    Hmmmm...

Jeg spurte om dette engang tidligere på en amerikansk forum og fikk dette svaret:

"It will be difficult to use the projector with daylight even with the grey screen. It may help but will not make things that might better. A grey screen also has hot spots and limits viewing angles. I would suggest a white 1.3 white screen and try to get dark curtains and control the light in some other way."

Lurer litt på hvorfor han anbefaker en 1.3 gain kvit en, mens du råder meg til grått.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    !!! 1.3 kvit gain?? Da får du iallefall hotspots...

Såvidt jeg har lært så skal hvitt lerret kun benyttes hvis du har 100% lyskontroll OG mørke vegger. Det er ikke nok at man har full lysblending. Refleksene/strølyset fra ikke-sorte vegger og tak vil skinne på lerretet og gi deg dårligere kontrast. Han mener kanskje at den prosjektoren ikke er lyssterk nok i utgangspunktet til å drive grått lerret, men jeg kjenner ikke den prosjektoren så det vet jeg ingenting om.

Jeg har 100% lysblending, hvitt tak og halv-lyse vegger. Grått Dreamscren lerret. Det fungerer knall med grått lerret, men jeg har nok "sprut" i prosjektoren til dette også. Og ja, Dreamscreen var et kjempehopp opp i kvalitet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vet jeg alt, nesten alt.

Siste spørsmål er da om en skal koste på de nesten tre tusen ekstra for å kjøpe hos avshop.
    Kjøper jeg hos en konkurrent får jeg prosjektoren for en tusenlapp mindre, jeg får hdmi kabelen for en tusenlapp mindre, men de har bare Kingpin. Men de har altså gratis frakt, hos avshop koster frakta en tusing.

Tøft valg nå i romjula med tom pengbok....

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, i mørke tida så vil nok neppe et hvitt lerret være ille, jeg hadde hvitt lerret før i nesten to år, og ja det gråe er bedre men det kan kanskje bli en oppgradering siden, kanskje også da vurdere et motorisert tab-tension lerret i samme slengen for og minimere bølger etc

Om du også får til og blende vinduene, men det krever gjerne sorte gardiner eller rulle gardiner etc så kan det fint brukes om sommeren og.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ørlite Q;

hvis du stiller en Samsung 51 plasma Tv (2012, 8 serie) ved siden av en slik HVIT duk, på 106" fullt belyst av en pj. Feks Sony hw50.

Hvordan opplever du bildet ??

som bare større, men litt grynete
    eller mye større skarpere og kontrastrikere?

husk jeg gikk på skole i sytti tallet og fikk min lære med en bråkete videokanon

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, godt spørsmål.
    Jeg har tidligere brukt og sammenligne tv vs projektor, som nesten like forskjellig som bil vs en lyst-yacht.
    Begge kan få deg fra a-å, men det er meget forskjellig måter og komme seg dit, og båten krever litt mer i vedlikehold og bruk :P

Jeg har dog ikke en 8 serie plasma (men 6 serie) og et 90" lerret, jeg vet ikke helt hva som skiller de to tv modellene, men et mindre lerret gjør gjerne at man kan få et litt kraftigere bilde ut av projektoren som jeg hittil bruker i 'low' lampe modus.

Og kort sagt HW50 mot min tv er nesten en sjofel sammenligning, hw50 ut danker den på det meste, spesielt kontrast og bilde dynamikken, men nå koster også hw50 fire ganger så mye enn tven, hw50 har jeg også kun sett på grått lerret med D65 tuning.

Hw50 er enda ganske ny hos meg, og inntil den kom hadde jeg en optoma hd100x (til ca 5000kr ny) og w1070 hadde nok verdt en oppgradering til denne, og den har jo ikke i nærheten av samme kontrasten til hw50, men selv denne hadde kvaliteter som gjorde at jeg foretrakk den til film etc, og ja det store bilde hadde mye og si der, og imot projektorer jeg husker hifiklubben demonstrerte i min spede ungdom på 90 tallet hvor laser disc og lys-kanon var en kun teknologisk våt drøm så var denne billige projektoren både skarpere og mer lys sterk enn hva jeg husker disse var, og med kilder i fra 720p og opp til 1080p ser det helt fint ut på en sitte avstand på ca 3m, kort sagt så kan du veldig mye bilde til 7-8k med en av disse billige DLP projektorene.

Jeg har nok også da selvsagt en helt annerledes stue, siden jeg bor i en sokkel leilighet og det er knapt et vanlig vindu inne i stue kinoen i en vestlig retning, og over dette henger en stor veranda så der kommer bare sola inn i skumrings halvtimen :P og ellers kan jeg blende ganske godt med mørke gardiner.

Jeg er dog godt overbevist om at man ikke må ha en batcave for og kunne nyte en projektor og disse rimeligere DLP kanonene som f.eks w1070 har gjerne mer enn nok styrke til og fungere i et normalt lyst rom.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    båten krever litt mer i vedlikehold og bruk :P

Det er derfor jeg ikke har noe som helst sjøgående fartøy :-)

Nuvel, det er det med vedlikeholdet som har holdt meg unna projektor så langt. Jeg holdt på å kjøpe en i 2004, men ble vettaskremt, pærene var så svindyre, de holdt ikke lenge heller.
    Med bakgrunn fra ymse Leitz lysbildeframvisere under min lysende karriere på Universitetet i 1980 tallet, klarte jeg ikke tanke et nytt regime med dyre pæreskift og pærelager.
    Det ble kjøpt TV - igjen og igjen - nå er jeg på nr 2 siden 2004 - nå denne Samsung serie 6 kjøpt på Elkjøp for to år sida.

Men jeg får ilt i haua av den lille 50 tommeren, så det i går kveld, Dark Knight Rises, ble bare for smått på TVn og for stor lyd som aldri manifesterte seg i aktuell handling på TV ruta.....

Jo mer jeg nå i 2013 leser om hjemmekino, so skjønne æ at TV er det sekundære, man koser seg foran 100" lerret med en høvelig pj bak huet.

Benq w1070 ble mitt valg denne gang, håper jeg ikke angrer på det.

Men jeg er ikke helt i mål med lerret. Akkurat nå ser det ut til å bli et motorisert Grandview Cyber 106" fra Hifiklubben til like mye som Benq. Har egentlig ikke anledning til å bruke så mye penger til det, men jeg frykter at et billigere manuelt et kan bli "skrukkete" og da får jeg vondt.

Hifiklubben råder meg til å kjøpe grått.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med HK her om grått, er nok en fin duk det, og det er vel mange som mener man kanskje bør bruke like mye\mer på lerret som på projektor.

Et godt lerret har man også lenger, gjerne gjennom mange projektorers levetider

Nå er jo ikke projektor i nærheten av like kravstor i vedlikehold som en båt, det er kanskje ei ny pære annethvert år, ellers så er det bare og holde litt kontroll på lyset.

Er også meget kjekt med motorisert, og man får jo en luksus følelse når jeg bare trykker på en enkelt knapp på harmony kontrollen og tven slår seg av, lerret senkes ned fra taket og projektoren starter uten at jeg trenger og flytte meg en millimeter hehe.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten at jeg trenger og flytte meg en millimeter hehe.
    Ååå så enige vi er :-)

Jeg er DER jeg også, jeg styrer alt og nesten alle med Ipadden -- men jeg bruker Roomie Remote appen. Litt dyr pga adapterne, og krevende i oppsett, men nå fungerer den aldeles perfekt.

Det som nå blir blir spennende, er 12v jacken på Benq og Grandview lerretet. Det er nokså mye grunnen til at jeg nok går for det.
    Hvordan jeg nå rigger opp denne triggeren er jeg i stuss på, skal jeg ha en ti meter kabel fra Benq til lerret, så Benq dropper det, eller skal jeg gå løs på receiveren. Det står i manualen at receiveren har 12 v trigger port, men jeg greier ikke å se hvor den fysisk er hen, skal være ved rs 232 porten.

Blir nok grått ja. Vi botanikere brukte grå sølvduk på 80 tallet. Var ikke noe annet som ga oss gode nok farger....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dryasanne Vis post
    Hmmmm...

Jeg spurte om dette engang tidligere på en amerikansk forum og fikk dette svaret:

"It will be difficult to use the projector with daylight even with the grey screen. It may help but will not make things that might better. A grey screen also has hot spots and limits viewing angles. I would suggest a white 1.3 white screen and try to get dark curtains and control the light in some other way."

Lurer litt på hvorfor han anbefaker en 1.3 gain kvit en, mens du råder meg til grått.

Det svaret du fikk her er ikke basert på "vanlig grå duk", men høy-gain grå duk ala Black Diamond. En høy-gain duk vil selvsagt gi begrenset innsynsvinkel, og mange av dem gir også hot-spot. En "flat" grå duk (gain rundt 0.8) gir ikke begrenset innsynsvinkel eller hot-spot.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært på Dustin.

Kjøpt meg en 106 tommer, Grandview Fantasy 16:9. Den GRÅ utgaven.
    Hadde bare penger til den manuelle nedtrekkbare.

Den bestiller de opp om mandagen, nå håper jeg at dette blir en bra duk for min Benq 1070 på ca 3,8 meter throw ??

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok bra det
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Pære Epson TW700, Trøndelag
    By Kobble in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-25-2012, 11:36
  2. Hjemmekinokalibrering, Oppdal, Sør-Trøndelag.
    By sickpuppy in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 7
    Siste melding: 05-03-2008, 12:56
  3. Nord-trøndelag....
    By harman/kardon in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 2
    Siste melding: 11-01-2007, 01:06
  4. Finnes det noen med SVS i Sør Trøndelag ??
    By Leikis in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 08-07-2006, 23:00
  5. Gode elektronikkreparatører i Trøndelag ?
    By D|sElMiNk in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 10-03-2004, 02:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •