Har jeg dummet meg ut ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har jeg dummet meg ut ?

Det kan virke sånn! Eller er det starten på noe spennende?

Saken er at vi nylig er ferdige med oppussing av stuen, og HI-FI og hjemmekino skal monteres opp igjen.
    I denne forbindelsen tenkte jeg at det kunne være spennende å bytte i fra 16:9 Adeo Elegance 300 118" til Dream Screen V4 2.35:1 129" .
    Denne er på salg på AV shop for tiden, så fristelsen ble for stor. Tanken er å bytte ut min tilårskommede Projektiondesign Action model one mk 2 om ikke så lenge.
    Men da avstanden i fra linse til lerret blir rett i underkant av 6 meter så sliter jeg med å finne en prosjektor som fikser denne avstanden og et så "lite" bilde. Action model one klarer akkuratt å dra bilde på innsiden av mitt Adeo lerret. Så kombinsjonen av bildestørrelse og overgang til 2.35:1 gjorde at jeg kjøpte meg et nytt lerret

Jeg hadde rekt å pakke opp det nye lerettet da tanken plutselig slo meg at jeg kanskje har dummet meg ut. Grunnen er at jeg ikke hadde planlagt å bruke penger på en linse for å få til dette bildeformatet. Håper noen kan gi meg en veiledning i hva som trengs gjøres uten at det koster skjorta, om det blir for dyrt og omfattende så for jeg henge opp det gamle lerettet igjen.
    Er meget takknemlig for innspill og hjelp.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er åpen for og takmontere projektoren så er jo ikke dette noe problem i det hele tatt.

Apropos hva slags budsjett ar du til eventuellt disponibelt til projektor?
    Siden du har 2.35:1 lerret håper jeg jo du kan få på plass en projektor med linseminne så du kan zoome deg i mellom 16:9 kilder og et 2.35:1 aspekt enkelt med og bare ttykke på fjernkontrollen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer Nølle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret !
    Jeg har i dag hengt opp 2.35:1 lerettet og Action one projektoren. Nå må jeg some ut maximalt, alikevell mangler det litt for å fylle lerettet. Men jeg kan leve med det fram til en ny projektor er innkjøpt. Spørsmålet er bare hvilken jeg skal satse på.
    Avstanden mellom linse og lerettet blir ca. 5,6 meter. Vegger og tak er lyse, så det er begrenset med lyskontroll. Lerettet er grått med gain på 1.0. På bakgrunn av disse utfordringene trenger jeg vel en lyssterk projektor. Å få det helt sort har jeg insett at ikke nytter, derfor er det heller ingen ide å kjøpe de råeste projektorene.
    Slik jeg skjønner bør jeg satse på en modell som klarer størrelsen på lerettet og avstanden i fra linsen. Jeg bør også satse på en modell som kan stilles inn på 16.9 og 2.35:1 og kunne veksle mellom disse instillingene. 3D er en selvfølge. Prisen bør ligge under 30 tusen. Hva bør jeg satse på ? Kom gjerne med innspill og begrunnelse, takker så mye for all hjelp.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta med forbehold om jeg ikke veit så mye om projektorer etc, så jeg ville sendt en pm til Gorm her på forumet for og være på den sikre siden.

Skal vi sjå, du har lerret på 129" 2.35:1 noe som ifølge denne siden vil fungere som et 103" 16:9 bilde

Beste kandidaten med tanke på linse minne må vel nesten bli en av JVC projektorene og akkurat under 30k finner jeg JVC DLA-x35b
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...15731;c:100563

Disse er vel dog gjerne heller ment på mørkere rom og er ikke spessielt lys-sterk, men det bør kunne bli helt kurant for det, kommer litt ann på hvor kresen du vil være.

Ifølge http://www.projectorcentral.com/JVC-...ulator-pro.htm
    Har jeg dummet meg ut ?-jvc-x35-235_throw-pngHar jeg dummet meg ut ?-jvc-x35_169_throw-png
    Skulle den lett kunne kaste et ca 300cm brett bilde fra 5.6m med zoom til og snevre inn til et 103" bilde for 16:9.

Det jeg dog ser på som største svakheten her må være lysstyrken i et lyst rom, det kan bli litt stort for 130", men jeg vil personlig tro det absolutt kan bli bra kino for det

Jeg ville uansett sendt en PM til Gorm, det er jo han som kalibrerer projektorene så han vet alt om bruks tilfeller og for ikke og nevne om andre projektorer som kan fungere bedre hos deg.

Om du er ute etter og spare enda mer penger så nevnte Rotja i hw55 tråden at han har en JVC x30 uten pære til salgs, da kan du f.eks komme enda billigere unna om det ikke fungerer (men jeg er 80% sikker på at dette kan bli veldig bra)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •