"Ingen synlig struktur" - er utsagnet bullshit??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Ingen synlig struktur" - er utsagnet bullshit??

Jeg har i dag et 2 år gammelt Dreamscreen dynagrey v2 motorisert lerret i 77", som jeg for så vidt har vært fornøyd med. Jeg sitter på 2.70m avstand. Projektoren er en 6-7 år gammel Epson tw600.
    Grunnet gammel projektor med bare 720p oppløsning samt lav lysstyrke i økomodus, holder lerretet stand strukturmessig, selv om man kan skimte strukturen på lyse bilder som panorerer, f.eks. fotball. I fargemodus dynamic eller living room derimot kommer glassfiber-strukturen veldig godt frem ved masse vertikale striper.
    Har også testet en tw4400 for et par år siden som grunnet høy oppløsning og mye lys, selv i økomodus, gjorde lerretet ubrukelig.

Jeg føler nå etter mange år at det er på tide med ny projektor. Vurderer både Sony hw50 og Epson tw9100. I den sammenheng lurer jeg på om jeg "må" ha nytt lerret.
    Tilsvarende lerret som det jeg har i dag, selv manuelle nedtrekkslerret til bare 1000-lappen, reklameres i dag med at har "ingen synlig struktur". Har utviklingen vært så voldsom de siste par årene, eller er det bare bullshit? Må jeg opp på tab-tension for å få strukturfritt, og er da disse virkelig strukturfrie?

Dreamscreen tilbyr minimum 92" tab-tension, som egentlig er en del for stort for meg, men andre merker koster jo veldig mye mer, selv for mindre størrelser.
    Vil et motorisert Euroscreen som i linken være strukturfri?: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...02385;c:100555
    Under 92", må jeg ut med 11-14k for et Adeo eller Euroscreen tab-tension for å få strukturfri opplevelse med en ny full-hd projektor?
    Om jeg må ut med en slik sum, så får det være så, men vanskelig å vite om man blir fornøyd. Jeg må være helt sikker før jeg går til innkjøp, både når det gjelder projektor og lerret.
    Noen som kan hjelpe en usikker sjel?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du bølger i lerretet fordi du har nedtrekkslerret?

I såfall er det sikreste tab-tension eller rammelerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke snakk om bølger, men selve strukturen i lerretet. Har motorisert idag og heldigvis ingen bølger etter 2 års bruk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en form for vertical banding du har da? (noen LCD projektorer hadde etter det jeg husker dette) Synes det med lerret struktur høres litt rart ut, riktignok er 2.70m sitte avstand kanskje en del av problemet med at strukturen blir mer tydelig. har du et nær bilde av strukturen på duken din, kunne vært interessant å sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke vertical banding heller som er problemet. Årsaken til forstyrrelsene/stripene vet jeg, og det er utvilsomt strukturen i lerretet.
    Problemet er om og hvilket lerret jeg må ha til en ny projektor.

Forstår at lerret uten tab-tension må ha mer rigid struktur, ergo kommer glassfiberstrukturen mer frem. Skjønner derimot ikke at dagens "billige" dreamscreen lerret markedsføres som strukturfri, da jeg tviler på at de har kommet så langt i løpet av et par år. Har for øvrig vedlagt bilde av lerretstrukturen på mitt lerret.

Må jeg opp på tab-tension for å få mindre struktur(bli kvitt dette), som i mitt tilfelle må bli noe ala Adeo tab 81" til 11.000,-? Dreamscreen v3 tab 92" blir for stort, og det er synd mtp på den gode prisen.

Hvordan står Euroscreen tab og Adeo tab i forhold til Dreamscreen tab? De er godt over dobbelt så dyre, så man skulle anta at de er bedre, i alle fall ikke dårligere?

PS! Kan ikke ha rammelerret. Hadde utvilsomt kjøpt det for lenge siden om det var mulig hos meg.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder "Ingen synlig struktur" - er utsagnet bullshit??-20131016_120413-jpg  

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis bildet ikke er en meget forstørret macro bilde, så skjønner jeg at du reagerer på den strukturen som lerret duken din. Har ikke sett en så grov duk før, så jeg tror vel at det burde finnes andre valg i de litt mer hyggelige prisklassene også. tidligere så gikk det ann å få tilsendt vareprøver av DIY duker fra AVshop.no. det kunne kanskje lette jobben med å finne andre alternative motoriserte modeller som bruker samme type duk i selve lerretet.

Hadde selv et 1:1 2.4m manuellt nedtrekks lerret tidligere, og det var så godt som helt uten struktur. det hadde til gjengjell en del V bukler som kom av det lange tynne opprullings røret som får en liten nedbøyning på mitten og slakker duken tilsvarende. Får du tak i et motorisert lerret med en litt god diameter på opprullings røret og i de størrelsene som passer for ditt oppsett, så kan det nok finnes noen modeller som er nermest strukturløse og som fremdeles ikke får V bukler uten tab tension.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller aldri sett så grov struktur før. Jeg har et 92 tommers tab-tension rammelerret fra Dreamscreen, og jeg har hverken sett noen form for struktur på nært hold eller under filmvisning.

EDIT: Du får også Dreamscreen-varianten i 77 tommer.

EDIT 2: Jeg mener Grandview, ikke Dreamscreen. Jeg blander alltid de to.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å mistenke at jeg i over to år har levd med en feilproduksjon. Strukturen har som kjent vært synlig hele tiden, men forkledd grunnet gammel projektor med dårlig lys. Returnerte også en Epson tw4400 til samme butikk bare mnd etter lerretkjøpet grunnet veldig synlig struktur.
    Etter å ha lest på diverse avforum i Norge og utlandet finner jeg ingen andre med slike negative erfaringer fra verken Dreamscreen, Grandview osv (heller det motsatte, og det fra folk med nye 1080p projektorer), samt at dere som svarer her sier dere ikke har sett så grov struktur før.

Har akkurat sjekket produktlinken til lerretet mitt, som enda var å finne på nett via ordrehistorikk, og den beskriver, som på tilsvarende lerret i dag, "ingen synlig struktur - skaper perfekte panoreringer".

Dette tyder vel på at jeg bør reklamere på produktet. Jeg kan ikke skjønne at vedlagt bilde kan defineres som usynlig struktur.

Lignende tråder

1. Ingen "batcave" alternativ rundt 15000 lenger?
    By viz0id in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 03-16-2012, 15:29
  2. Primare I21, ingen HT lyd - ingen "reléklikk" ved power on
    By mbst in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-29-2009, 17:07
  3. Ingen forskjell på "sharpness" Samsung 40 LE656A
    By Torolan in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 09-03-2009, 12:56
  4. Svar: 9