DIY ramme: spørsmål rundt konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY ramme: spørsmål rundt konstruksjon

Jeg vurderer å konstruere en DIY ramme til en AT-duk. I den forbindelse søker jeg noen konstruksjonstips. Bildestørrelsen skal være omtrent 3x1,3 meter (2,37:1 format). Konstruksjonsmaterialet er tre. Det skal være en rett ramme uten bue.

For å gjøre konstruksjonen så enkel så mulig ønsker jeg kun en enkel ramme hvor duken er strukket opp på baksiden av denne. Dette gjør det vanskelig å benytte avstivning eller krysstag for å hindre at konstruksjonen bøyer/siger ned på midten. Hvilke dimensjoner tror dere det bør være på materialene? Jeg tenker for eksempel at 48x73mm eventuelt 48x96mm må være tilstrekkelig for å forhindre dette. I utgangspunktet er det svært liten belastning rammen vil utsettes for annet enn egenvekt. Rammen vil være montert til vegg på sidene.

Jeg ser at mange som velger å bygge rammer til lerret lager en ramme som duken trekkes over og legger så på en dekkramme/maskering. Tror dere dette vil være en bedre måte å gjøre dette på? Årsaken til at jeg ønsker å unngå dette er at jeg er litt bekymret for at det vil være mulig å se rammen som duken er trukket over ettersom AT lerret ikke er helt tett slik som vinyl duker. Jeg frykter at rammen vil være synlig nå duken belyses av projektoren.

Ett annet spørsmål er hvilket verktøy som er best egnet for å skråne kanten på rammen inn mot duken? En ramme med en dybde på 48mm vil kunne gi skygger på duken om projektoren ikke er montert i samme høyde som lerret. Hvilket verktøy er best egnet til denne jobben?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Par ting; husk å gi avstand fra lerretsduk til avstivningsstagene slik at disse ikke synes gjennom. Litt avhengig av type AT-duk bør disse ligge minst 15-20cm fra duken. I tillegg kan det svare seg å maskere disse med molton.

Dette med stenderverket og synlig overgang er også et issue, så i utgangspunktet er det nok best å kle stenderverket med maskering. Hvis ikke fungerer det som oftest OK om du legger en hvit vinkellist i plast over, f.eks. en på 50x50 som da dekker en 2 toms 4.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Par ting; husk å gi avstand fra lerretsduk til avstivningsstagene slik at disse ikke synes gjennom. Litt avhengig av type AT-duk bør disse ligge minst 15-20cm fra duken. I tillegg kan det svare seg å maskere disse med molton.

Dette med stenderverket og synlig overgang er også et issue, så i utgangspunktet er det nok best å kle stenderverket med maskering. Hvis ikke fungerer det som oftest OK om du legger en hvit vinkellist i plast over, f.eks. en på 50x50 som da dekker en 2 toms 4.
    Godt poeng. Det var det jeg var bekymret for.

Tror du 48*96mm er tilstrekkelig for å unngå nedbøyning i midten uten noe avstivning av konstuksjonen?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Godt poeng. Det var det jeg var bekymret for.

Tror du 48*96mm er tilstrekkelig for å unngå nedbøyning i midten uten noe avstivning av konstuksjonen?
    Det burde være mer enn tilstrekkelig for den duken du har, som er av bomull. Det du imidlertid må huske på, er at tre lever, og i så måte hadde det kanskje ikke vært så dumt med en support, eksempelvis av en aluminiumsprofil.

Lignende tråder

1. Svart ramme rundt bildet
    By PaniX in forum Generell HTPC
    Svar: 5
    Siste melding: 09-26-2010, 22:35
  2. sort ramme rundt bilde
    By lattergal in forum Generell HTPC
    Svar: 2
    Siste melding: 07-18-2009, 17:56
  3. Kommer det snart noen TV'er med matt ramme rundt?
    By ihandela in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 06-20-2008, 15:59
  4. Størrelse på sort ramme rundt lerret.
    By Plasmaboy in forum Lerret
    Svar: 15
    Siste melding: 10-04-2004, 17:07
  5. Ramme rundt lerret
    By Roy in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 08-23-2003, 11:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg