Hvitt eller grått lerret i mørk, godt lyskontrolert stue? (Valget ble grått)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvitt eller grått lerret i mørk, godt lyskontrolert stue? (Valget ble grått)

Jeg har i det siste grubla en del på lerret (bestemme meg for projektor, var jo lettere ) og trenger egentlig bare en kjapp verifisering på at jeg ikke er helt på jordet.

Nå startet jeg egentlig ut med en såkalt stue kino, men det har blitt mer og mer fokus mot kino mao, mer og mer mot batcave, så vil bli dobbelt opp med mørke dekkende gardiner rundt det ene vinduet jeg har (som kun har sol 20 minutter av et sommerdøgn) og har trukket veggene med sort bomulls stoff.

Kort sagt jeg er 99% sikker på at jeg kunne hatt et hvitt lerret uten problemer (jeg har hvitt i dag)

Det må nesten være kasse lerret og helst tab tension er ganske lei alle v-bølgene jeg har nå, og det er en tv bak lerretet.

Størrelse bør ikke være mer enn 200cm bredt, siden det er bredden som bestemmer størrelsen hos meg så er 2.35:1 lerret utelukket.

Problemet er nesten og finne tab-tension lerret med disse kriteriene, såvidt har jeg kommet på fram til to alternativer.

Dreamscreen v3 grått fra avshop, eller Kingpin 90" tab210

Prisen på disse er ganske like siden netonnet har fri frakt, men jeg lener meg egentlig mot dreamscreen lerretet, selv om rommet er maskert godt nok til og takle et hvitt lerret er jo vel ikke dette nødvendigvis negativt for et grått lerret heller.

Jeg har også litt planer framover om og flytte ut tven og ha et ramme lerret i kinoen men ser ikke dette som egentlig aktuelt før om et år eller mer.

Projektoren jeg akter og benytte er en hw50\hw55.

Addendum:
    Bremsen på mitt nåværende billig lerret røk i går kveld så kunne gjerne fått inn lerret asap.
    Kort sagt koker vel hele posten ned til spørsmålet om at det ikke vil være noen massiv tabbe og gå for dreamscreen lerretet, det hvite jeg har kan jo nesten bli litt shiny til tider (men det er jo ikke overraskende med 1.1 gain).

Sånn på slutten så er vel også dreamscreen lerretet sin fjernkontroll IR basert noe som tilsier at jeg kan styre det via harmony kontrollen som .

Hadde godt kunnet forestilt meg og bestille i kveld så om noen med litt mer erfaring enn meg gidder og svare i løpet av en par timer hadde verdt kjempe
    Sist endret av TorTorden; 10-25-2013 kl 21:05

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har et mørkt rom (dvs vegger, gulv,tak) og har god lyskontroll er det hvitt som gjelder.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lener meg fortsatt mot det grå dreamscreen lerret dog er vel ikke stor kvalitets forskjell.
    Andre tab tension lerret jeg ser koster såpass at jeg like gjerne kunne ha gått litt opp i pris igjen og vurdert supernova ramme lerret.

Er liksom små ting som gjør at jeg havner mot dreamscreen, som f.eks de kommer i sort kasse, kan styres med harmonyen imot kingpinen som er RF only.

Også er jeg jo litt nysgjerrig på grå lerret og :-P

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at du ikke har 100% lyskontroll, det vil si lav refleksjon fra både gulv, vegger og tak, så er det stort sett lurt å gå for grå duk. Det er minimalt med refleksjon som skal til for å vaske ut bildet, og i så måte kommer man lenger dersom man har et dukmateriale som hjelper til i de mørkere scenene.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettop dette jeg tenker også, jeg har jo fått fjerna mye av det lyset jeg har bare for og klare og leve med det hvite lerretet i en par år. Men etter det lille jeg så i 'mini kinoen' til andreas21 (som har mye lysere rom) så er det ikke så store tapene i hvit nivå, men man får kanskje litt igjen for det i sort nivå noe som igjen kan få fargene ellers til og virke 'dypere'.

Så selv om da stua mi har mye bedre lys kontroll enn mange andre stue-kinoer så kan vel ikke det i seg selv ha noe negativt og si på bildet projisert på en grå duk

Er jo ikke som om man gifter seg her heller, kan alltids bytte igjen siden hehe.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt inn ordre på et dreamscreen v3 tab, så håper jeg bare inderlig dette ikke har noen gufne striper eller andre problemer :P

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Om du har et mørkt rom (dvs vegger, gulv,tak) og har god lyskontroll er det hvitt som gjelder.
    Det kan jeg ikke si meg enig i. Jeg har hatt både grå og hvite lerret. Selv med god lyskontrol ville jeg valgt grått lerret. Vi snakker ikke kun om reflektert lys, men også om projens egen lyslekasje. selvom dagens projer begynner å få et godt sortnivå, er det ikke kullsort. Et grått lerret demper lyseuttet fra projen. Du mister like mye lys i toppen og i bunnen. Men siden øynene våre er så utrolig følsomme i mørket/lite lys, oppleves det som man vinner langt mer i bunnen enn det man taper i toppen. Den eneste grunnen jeg kan se til å overhode vurdere hvitt lerret er om man har tenkt å gå for STORT lerret opp mot 150". En annen grunn kunne kanskje vært ved 3D visning. Men da ville jeg faktisk vurdert et ekstra hvitt nedtrekkslerret forran det grå lerretet og rett og slett ha et eget oppsett for 3D for ikke å ofre 2D ytelsen. Men det er nå bare min mening...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet kom på døra i ettermiddag så da er det fullt kaos i stua :P

Blir interessant og se hvor mye dette har og si for bildet med projektoren jeg har, det gamle hvite 1.1 gain lerretet hadde såpass med bølger i seg nå at det sikkert var dybde forskjeller på en 3-4 cm...

Update:
    Da har jeg fått det montert opp også, har ikke fått testet med noen kilde enda men kan faktiskt ikke si det er noe mindre hvitt enn det jeg har, kort sagt veldig grått er det i alle fall ikke så tror dette var kurant valg.

Må jo da si at jeg sånn sett tror jeg har valgt korrekt type selv om kabinett, fjernkontrol etc skriker billig! lange veier.

Håper og få montert opp kontroll boksen på veggen slik at IR blastern fra harmony treffer, så blir nok det et mindre problem utover.

Blir nok ikke film i kveld, så fyrer vel Art of flight i morra :P
    Sist endret av TorTorden; 09-18-2013 kl 22:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •