Hjelp, skal kjøpe snart. Noen siste innspill?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp, skal kjøpe snart. Noen siste innspill?

Etter mye frem og tilbake så begir jeg meg ut på prosjektor/lerret fronten jeg også.

Har tittet mest på Sony VPL-HW30 hvit, men hvilket lerret jeg skal bruke er jeg usikker på. Må nok ha grey da jeg ikke har 100% lyskontroll.
    Størrelse må vel bli mellom 92-106 tenker jeg da det er ca 3 meter frem til vegg fra sweetspot.

Regner med at en god kalibrering av prosjektor bør hamle opp med en 65"VT60 på bildekvalitet eller tar jeg feil?

-Patrick
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Etter mye frem og tilbake så begir jeg meg ut på prosjektor/lerret fronten jeg også.

Har tittet mest på Sony VPL-HW30 hvit, men hvilket lerret jeg skal bruke er jeg usikker på. Må nok ha grey da jeg ikke har 100% lyskontroll.
    Størrelse må vel bli mellom 92-106 tenker jeg da det er ca 3 meter frem til vegg fra sweetspot.

Regner med at en god kalibrering av prosjektor bør hamle opp med en 65"VT60 på bildekvalitet eller tar jeg feil?

-Patrick
    GRANDVIEW rammespent lerret | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Mulig hk har problemer :P Får ikke opp noe på linken.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har noen tips?

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv overnevnte Grandview 92" rammespent lerret, med hvit duk 1.0 gain. Virkelig kvalitet! Jeg kan hvertfall anbefale deg dette med en grå duk, hvis du ikke har full lyskontroll. Gain og slikt må de mer trente ta seg av

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / SONY VPL-HW30ES SXRD-projektor Full-HD White

AVshop.no / DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 16:9 200cm/92"

Hvordan blir denne sammensetningen?
    Evnt en annen prosjektor som vil passe en stua uten full lyskontroll som ikke er fult så dyr som 15k? Spm er da om "kvaliteten" blir mye dårligere så lenge jeg ikke oppnår 100% batcave

-Patrick

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En epson pj tw6100 til ca 11k er kanskje noe og vurdere.

Den bråker nok mer, og har ikke lens shift, så plassering kan bli mer vanskelig.
    Men om du kan permanent montere den så er jo dette noe man bare gjør en gang uansett.

Sony sine projektorer er vel og de stilleste på markedet omtrent så skal jo godt gjøres at den ikke bråker mer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Epson bør vurderast dersom ein ikkje har full lyskontroll. Har sjølv TW6000, og er godt nøgd med den. Men meiner at når eg kjøpte den var sony HW30ES og TW9000 omtrent 3x dyrare og ein del betre.

92" grått lerret er nok eit godt valg uansett om det er Grandview eller Dreamscreen.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    AVshop.no / SONY VPL-HW30ES SXRD-projektor Full-HD White

AVshop.no / DreamScreen V4 xWideFrame Basic DynaGrey D65 16:9 200cm/92"

Hvordan blir denne sammensetningen?
    Evnt en annen prosjektor som vil passe en stua uten full lyskontroll som ikke er fult så dyr som 15k? Spm er da om "kvaliteten" blir mye dårligere så lenge jeg ikke oppnår 100% batcave

-Patrick
    Jeg har begge to, eneste forskjell er 106" lerret. Hadde delvis lyskontroll og var veldig fornøyd. Har nå fått full kontroll på lyset og er blitt enda mer happy. Meget imponert over kvalitetsfølesen på begge produktene.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Epson bør vurderast dersom ein ikkje har full lyskontroll. Har sjølv TW6000, og er godt nøgd med den. Men meiner at når eg kjøpte den var sony HW30ES og TW9000 omtrent 3x dyrare og ein del betre.

92" grått lerret er nok eit godt valg uansett om det er Grandview eller Dreamscreen.
    Okei. hvordan er bildet på denne da? Vet kalibrering har mye å si men de bekjente jeg har vært på besøk hos som har prosjektor så føler jeg bildet blir "blast" på en måte. Sånn hvit "duk" foran bildet nesten. Ønsker en bildekvalitet som evnt kan matche opp imot VT60 f.eks

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet på 42" Panasonic plasmaen min er nok hakket skarpare enn på pj'en. Men til gjengjeld er bildet på pj 4x større. Eg er ikkje i tvil om at eg gjorde rett i å velga pj og lerret. Filmfølelsen er suveren på lerret. Syns heller ikkje det er blasst bilde. Men dette firutsetter mørkt rom når det er i bruk.

Eg har 92" på ca 3m,og meiner det er perfekt storleik. 106" ville nok blitt for stort for meg. 65" ville ikkje gitt i nærleiken av same filmoppleving.

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tre-seter på ca 3,5m avstand fra 106" lerret. Jeg mener det er flott og har hatt besøk av andre "filmgale" som også mener rommet hadde fikset 120". Rommet er 4,10 x 4,50.
    Send en mld til Gorm og spør om råd. Det jeg er mest glad for er at Sony'n nesten ikke har viftestøy. Det teller en god del når en sitter nesten under PJ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    Jeg har en tre-seter på ca 3,5m avstand fra 106" lerret. Jeg mener det er flott og har hatt besøk av andre "filmgale" som også mener rommet hadde fikset 120". Rommet er 4,10 x 4,50.
    Send en mld til Gorm og spør om råd. Det jeg er mest glad for er at Sony'n nesten ikke har viftestøy. Det teller en god del når en sitter nesten under PJ.
    Okei. Prosjektoren nesten rett over hodet. Har sendt han en melding tidligere idag så han ser det sikkert
    Men spm er de 4 tusen som skiller sonyen og epson er verdt mellomlegget som er støy?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en del mer ekstra i de 5000 kronene mellom, en håndfast ting jeg kan si er lens shift noe som vil gjøre det mye mye enklere og sette opp projektoren og få bilde 100% innenfor ønsket området.

Med en pj uten lens-shift som tw6100 må projektoren henges på millimeteren ifhorhold til lerretet for at det skal bli like bra, men som sagt, klarer man det engang så sitter den, kan ta noen ergelige timer ekstra og få til.

tror tw6100 har nok mer punch, men mister dette igjen i sort nivå, men sort nivå forsvinner dog med alle andre lyskilder du har så i et rom uten 100% lyskontroll er dette kanskje ikke noe poeng.

Nå aner jeg heller ikke om du vil spille på projektoren, men epsonen er vel kjent til og ha ganske høy input lag, mot Sony sine som har blitt målt til og være nesten raskere eller like raske som tv skjermer som anbefales til nettop spilling.
    Spille på pj og stor skjerm er konge, men lampe timene forsvinner veldig fort :P

Sony hw30 hadde i starten en prislapp på 22 000, mens Epsonen har stått ganske stille i pris.

Angående et 'tilslørt' bilde, hva slags lerret og rom hadde de du har verdt hos besøk ?

Om de f.eks har hvitt lerret og hvite vegger så blir det nok fort et slikt slør over lerretet, et grått lerret vil hjelpe merkbart men for og oppnå 'plasma' type bilde så må det vel nesten noe alá disse Supernova dagslys lerretene til, men de koster nesten 20 laken alene..
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge avshop har sonyen til 15k så er vel kanskje det det beste valget da det etterhvert blir et dedikert rom for hjemmekino.
    Den vil kun bli brukt til film og generell tvtitting.

Blanding av hvilket utstyr de hadde var Optoma hd20, og benq 1060 mener jeg det var. Ingen av disse hadde "batcave" men normal belyst stue.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kan nesten ikke sammenlikne TW6100 med HW30. Sistnevnte er jo bare så uendelig mye bedre på alle områder, gitt at du ikke velger et for stort lerret. På 92" lerret, slik du indikerte tidligere, vil HW30 kunne gi deg en veldig god bildeopplevelse. Du kan med fordel bruke den med normaldrift på lampen (high), om du ikke har god lyskontroll i rommet. TW6100 har høyere lysstyrke, men til gjengjeld har den også bare en syvendedel av kontrasten HW30 rår over. De DLP-ene du nevner (Optoma og BenQ), ligger i samme kategori som TW6100 hva kontrast og sortnivå angår.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    En kan nesten ikke sammenlikne TW6100 med HW30. Sistnevnte er jo bare så uendelig mye bedre på alle områder, gitt at du ikke velger et for stort lerret. På 92" lerret, slik du indikerte tidligere, vil HW30 kunne gi deg en veldig god bildeopplevelse. Du kan med fordel bruke den med normaldrift på lampen (high), om du ikke har god lyskontroll i rommet. TW6100 har høyere lysstyrke, men til gjengjeld har den også bare en syvendedel av kontrasten HW30 rår over. De DLP-ene du nevner (Optoma og BenQ), ligger i samme kategori som TW6100 hva kontrast og sortnivå angår.
    Okei. Da faller nok valget mot hw30. Ser i kalibrering hos avshop at man kan velge mellom kai-pri-punch eller sort. Hva er forskjellen her?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •