Grått eller hvitt lerret til totalt mørklagt rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grått eller hvitt lerret til totalt mørklagt rom?

Har nettopp pusset opp en kjellerstue som eksklusivt skal brukes til hjemmekino. Under filmtitting blir rommet totalt mørklagt, og tak og vegger er malt i mørkegrått og mørkerødt.

Har lest en del om lerreter både når det gjelder gain, struktur og farge, og har mer eller mindre kommet frem til at hvitt lerret vil være det beste valget for meg. Men så har jeg jo også lest mye bra om lerretene av typen Greyline, Greyvision og lignende modeller som er grå. Har sett en del bildesammenligninger, og gråe lerreter gir utvilsomt en dypere sortfarge, men jeg er redd for at lyse partier og sterke farger får lide når rommet mitt er såpass mørkt. Kontrast er viktig for meg, men det er enda viktigere med et så naturlig bilde som mulig, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder projektor, så har jeg ikke helt bestemt meg ennå, men jeg skal finne meg en modell i budsjettklassen, og det blir mest sannsynlig BenQ PE5120 som har oppgitt 1100 ansilumen. Dette er selvfølgelig noe man må ta med i vurderingen når man skal velge lerret, men hvis jeg ikke har misforstått helt, så skal man ta den oppgitte lysstyrken med en klype salt.

Det står hovedsaklig mellom Adeo Greyvision rammelerret og Grandview rammelerret.

Noen synspunkter?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde definitivt gått for grått i din situasjon. Siden 5120'n også har høyt lysutbytte vil du slippe å bli snøblind med en grå duk.
    Fargene vil i hovedsak fremstå så og si likt, men vil bli "forskjøvet" litt nedover på skalaen. Dvs. at de blir litt mørkere.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    ...... Siden 5120'n også har høyt lysutbytte vil du slippe å bli snøblind med en grå duk.
    Ingen fare for snøblindhet: 5120 gir ca 880 AL i eco-modus som er det du behøver for et godt bilde.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Adeo lerretet, det gir deg et betydelig løft når det gjelder sortnivå. Forøvrig er 880 ANSI lumens veldig mye i et helt mørkt rom. Til sammenligning kan jeg nevne at min Action gir litt i overkant av 500 ANSI lumens når den er optimalt kalibrert. Det er passe i mitt rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ngen fare for snøblindhet: 5120 gir ca 880 AL i eco-modus som er det du behøver for et godt bilde.
    På et hvitt lerret i et totalt mørklagt rom er dette i overkant..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ngen fare for snøblindhet: 5120 gir ca 880 AL i eco-modus som er det du behøver for et godt bilde.
    Javel og hvor havner da 7800, 8700, 4805, og de andre som alle er 800 eller mere?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel litt med hvor stort bilde man kjører også? Jeg vil anta 800AL ser forskjellig ut på 80" vs 120".

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da var diskusjonen igang!

Takk for svarene folkens.

Kontrast er svært viktig for meg, som det sikkert er for de fleste, og det er vel ingenting som er verre enn en "grå" nattscene. Men på samme tid, så er jeg redd for at bildet skal bli noe slappere (lite smell i bildet?) med et grått lerret. Jeg ser mye animasjonsfilm, og der er det viktig med et skikkelig friskt bilde.

jane: Jeg burde selvfølgelig ha nevnt lerretstørrelsen. Lerretet blir på cirka 90", så lysutbyttet blir jo ganske så stort per tomme. Dette skulle vel tilsi at jeg godt kan kjøpe et lerret med relativt lav gain (Adeo, Greyline), eller hva?

Hmm, jeg tror jeg skal kjøpe Adeo sitt lerret, og så får jeg heller selge det hvis det skulle skjære seg helt. Det er vel tvilsomt da dette blir min første ordentlige erfaring med projektor og lerret, og har lite å sammenligne med. Noen fordeler må vi ferskinger få lov til å ha!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel og hvor havner da 7800, 8700, 4805, og de andre som alle er 800 eller mere?
    8700 har vel omtrent den samme lysstyrken, mens 7800 og 4805 ligger under. Jeg skrev dette fordi jeg synes det er viktig å ha best mulig sortnivå, og man trenger strengt tatt ikke 800AL i et TOTALT mørklagt rom for et bilde på ca 100".

Det har vel litt med hvor stort bilde man kjører også? Jeg vil anta 800AL ser forskjellig ut på 80" vs 120".
    Definitivt. på 120" vil jeg tro (uten å ha prøvd) at 800AL kan komme godt med.

Kontrast er svært viktig for meg, som det sikkert er for de fleste, og det er vel ingenting som er verre enn en "grå" nattscene. Men på samme tid, så er jeg redd for at bildet skal bli noe slappere (lite smell i bildet?) med et grått lerret. Jeg ser mye animasjonsfilm, og der er det viktig med et skikkelig friskt bilde.

jane: Jeg burde selvfølgelig ha nevnt lerretstørrelsen. Lerretet blir på cirka 90", så lysutbyttet blir jo ganske så stort per tomme. Dette skulle vel tilsi at jeg godt kan kjøpe et lerret med relativt lav gain (Adeo, Greyline), eller hva?
    Iom. at du skriver at sortnivå betyr mye, og at lerretet blir 90" er jeg helt sikker på at et Adeo Greyvision passer deg perfekt. Animajonsfilmer ser littegrann mørkere ut, men ikke noe du merker uten direkte å sammenligne grått vs hvitt.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rådet, Ak!

Jeg har hele tiden hatt lyst til å kjøpe Adeo sitt lerret som ser utrolig lekkert ut, og det skader heller ikke at mange virker mer enn fornøyde med det. Blir spennende dette!

Newcomer Audion sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del informasjon og tester på projectorcentral om dette valget http://www.projectorcentral.com/home...er_screens.htm

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller HER på svenske minHembio. Mye bilder som er rimelig overbevisende. Sjekk ut dybden i bildene ved bruk av greyline!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linkene, Audion og Hi-Fil!

Informasjonen som står på Projectorcentral.com om hvite og gråe lerreter har jeg lest grundig flere ganger, og for meg virker det som om et hvitt lerret vil passe best i min stue pga. total lyskontroll og ganske så mørke omgivelser, men så er det jo dette med ansilumen.

De bildene var interessante, og viser jo helt klart at man får et fyldigere bilde med et grått lerret, men hvis dere ser på bildene fra Toy Story, så vil jeg nok si at jeg foretrekker det litt mer lyse bildet fra det hvite lerretet. Smakssak, kanskje?

Nå har jeg så å si bestemt meg for Adeo rammelerret, men kom gjerne med flere innspill i denne diskusjonen.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8700 har vel omtrent den samme lysstyrken, mens 7800 og 4805 ligger under. Jeg skrev dette fordi jeg synes det er viktig å ha best mulig sortnivå, og man trenger strengt tatt ikke 800AL i et TOTALT mørklagt rom for et bilde på ca 100".

Definitivt. på 120" vil jeg tro (uten å ha prøvd) at 800AL kan komme godt med.
    Nå er riktignok denne tråden litt gammel, men dette er fortsatt interessant. Fant en link på ett annet forum som forteller mye interessant om dette som virker ganske fornuftig. Selv om det sikkert er litt smak og behag også.

Hvis man er i tvivl om man har nok lys på sit lærred, kan man regne sig frem til en faktor som de bruger i biograferne. Jeg kender dog kun den amerikanske faktor som kaldes Foot Lamberts ( og som navnet siger, regnes formlen ud i fod ).
    I Europa bruger vi ikke Foot Lamberts men candela, men jeg kender ikke denne formel. Foot lamberts er et udtryk for hvor meget lys der bliver reflekteret tilbage fra lærredet. I biograferne hvor man mørklægger total, skal værdien være på et niveau mellem 13 - 15 Foot Lamberts. Denne værdi og formel er bestemt af SMPTE ( Society of Motion Picture and Television Engineers ), og er en fastlagt standart for lysmængden på lærredet i biograferne verden over. Formlen er som følge :

Projektorens lys ( ANSI Lumen ) delt med lærredets areal i fod ( billede fladen ) gange med lærredets gain.

Foot lamberts formel:

Projektorens ANSI Lumen

------------------------- X lærredets gain = Food Lamberts.

Billedefladens areal i fod

Jeg kan bruge min gamle projektor som eksempel. Panasonic PT-AE300 = 600 ANSI lumen i low mode. Lærred 210x118 cm som omregnet i fod ( 30,48 ) giver 6,9x3,9 ft = 26,9 ft billede areal. Lærredets gain er 0,8.

600 / 26,9 x 0,8 = 17,8 Foot Lamberts.

Man så skal man lige huske at de data som producenterne opgiver ikke altid holder. Panasonic AE300´s lysmængde er testede hos www.projectorcentral.com og her målte de den til 467 i normal mode ( Panasonic siger 800 ), og 392 i low mode. Jeg kørte altid i low mode pga. støjniveauet, og så giver det en lidt anden værdi.

392 / 26,9 x 0,8 = 11.6 Foot Lamberts.

11,6 FL er lidt i underkanten, men et lærred har man ofte i lang tid, og det skifter man ikke bare ud. Jeg har købt mit lærred ud fra den overbevisning at det skulle kunne overleve flere projektorer skift.
    Hvis man så ønsker en større billede flade end f.eks de 100", så vil man få en lavere FL værdi og billedet bliver mere dunkel. Så bliver man nødt til at kompencere med et lærred med højere gain tal, eller vælge en mere lysstærk projektor.

Jo større billede, jo mindre lys.
    Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Eller HER på svenske minHembio. Mye bilder som er rimelig overbevisende. Sjekk ut dybden i bildene ved bruk av greyline!
    Hva er teorien bak at et grått lerret skal gi mer dybde i bildene?

Det eneste intrykket jeg sitter igjen med etter å ha sett bildene i den refererte testen er at dette ble veldig galt :shock: . Har man littegrann kunnskap om fotografering og bilde eksponering, så ser man tydelig hvilken lerretduk som er lettest for en film/digital brikke å eksponere. Hadde man eksponert bildene ut i fra lysstyrken til det hvite lærretet hadde det gråe sett for mørkt ut i sammenligning.

Situasjoner med høy kontrast er ofte vanskelig å eksponere riktig også, tror det er noe grunne til de utvaskede hvite lerret bildene. Hadde man sett bildene direkte av de to lerret dukene uten kamera eksponering mellom vil situasjonen bli en del anderledes.
    Man må selfølgelig kalibrere brigtness, kontrast og riktig gråtone skala for projektoren også ut i fra hvilket lerret man bruker. Det i seg selv sier noe om og viser hvor håpløst galt det er å sammenligne lerret duker på denne måten.

Hva skjer egentlig med dynamikken i bildet på grått kontra hvitt lerret, jeg vil anta at et grått 0.8 gain lerret vil koprimere dynamikken noe (kanskje 20% (litt tynn is her)) i forhold til et 1.0 gain hvitt lerret. At et grått lerret kan være et bra valg for projektorer som sliter med å lukke ned lyset fra lampen i mørke sener er nok riktig, men jeg vil tro at det beste og mest riktige ville vært å testet med både hvitt og grått lerret i sitt eget oppsett, og velger lerret ut i fra hva man synes ser best ut selv. (litt tungvinnt kanskje) :wink:

At 800AL i et helt mørkt rom er i overkant, er jeg enig i, serlig i filmer der man veksler mellom veldig mørke og helt lyse sener, vil tro det vil hjelpe med grått lerret for mange litt vell lysterke projektorer, eventuellt bruke et nøytralt filter på projektor linsa som demper lysstyrken også.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Epson TW-100H prosjektor, oppgitt til 700AL, samt et helt mørkt rom. Kjører med 131" lerret (290cm synlig). Om man går ut ifra 700AL gir dette 13.75 foot-lamberts. Jeg antar at prosjektoren gir mindre etter kalibrering, hvis vi sier 550AL blir det 10.8FL.

Denne lysstyrken synes jeg er midt i blinken. Mye mørkere ville jeg ikke hatt det, men heller ikke mye lysere. Kan tenke meg at 10-16FL passer bra i et helt mørklagt rom. Sortnivået og detaljene i mørke bilder er _mye_ bedre enn på det 80" lerretet jeg brukte før. Ikke ser jeg screen-door eller MPEG-artifacts heller, mistenker at mange som er plaget med det har for mye lys.

Om du virkelig har 1100AL i et mørkt rom ville jeg definitivt gått for et ND-filter om du ikke skal ha over 3m bredt lerret. 1100AL, 220cm bredt lerret og 1.0 gain = 37.53 FL = sveiseblink Et filter kan du lett ta av eller bytte mye enklere enn et lerret.

Om du derimot har en low-lamp mode elns. slik at du kan kjøre f.eks 500AL bør et hvitt 1.0 gain lerret og intet filter være helt greit.

Konklusjon: Jeg synes grå lerret med gain <1 er en dårlig ide i mørklagte rom. Et hvitt er mye mer anvendelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet lysutbyttet på ECO mode på PTAE700 (1000 ANSI mormal mode). Jeg har 100% lyskontroll (iallefall nå på vinteren) i tillegg til at jeg benytter Hoya Fl Day filter til min ae700. Har hvitt lerret. Vurderer dog grått lerret for å få bedre sortnivå.

Hva kan lysutbytte være på ae700 på eco mode og med Hoya filter ? Andre filter som kan anbefales til AE700 ?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til samenlikning så ser det ut til at BenQ har redusert lysutbytte med 20% i eco-mode.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Noen som vet lysutbyttet på ECO mode på PTAE700 (1000 ANSI mormal mode). Jeg har 100% lyskontroll (iallefall nå på vinteren) i tillegg til at jeg benytter Hoya Fl Day filter til min ae700. Har hvitt lerret. Vurderer dog grått lerret for å få bedre sortnivå.

Hva kan lysutbytte være på ae700 på eco mode og med Hoya filter ? Andre filter som kan anbefales til AE700 ?
    Vil tro at eco modus avgir rundt 80% av maks 1000 lm verdien , men
    det finnes vel egentlig ikke noe godt svar på dette. Dette fordi lys itensiteten til lampen gradvis blir svekket den første perioden (100-200timer) før den så "stabiliserer" seg på rundt 80% for så å svekke seg igjen mot slutten av levetiden. Dette gjelder vel egentlig alle High Intensity Discharge (HID) lamper og man bør være klar over dette når man leser tester ol. som vel ikke bruker projektoren mer en noen titalls timer.

En anne ting er at lysmenden optikken slipper i gjennom variere noe innenfor zoom området (F 1.9 - 3.1, f 21.7 mm - 43.1 mm) , dvs lysitensiteten på et 100" lerret vil variere ut i fra kasteavstanden også.

Tror derfor at man bare må bruke øynene og selv avgjøre hvordan filter og hvilket lerret med hvilken gain som blir best. Tar man også med i regnestykke rompåvirkning med lysrefleksjoner ol, gir vel ikke antall mer eller mindre teoretiske 1000lm noe serlig god indikasjon annet enn når man sammenligner databladene til forskjellige projektor modeller.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F

Projectorcentral påstår omtrent 300AL i eco-mode etter kalibrering.

http://www.projectorcentral.com/high...projectors.htm

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •