Lerret til Sony VPL-HW30ES i lystett rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret til Sony VPL-HW30ES i lystett rom

Hei.

Started en tråd for en stund siden om hvilken prosjektor jeg skulle gå for, og ble anbefalt Sony sin HW30. Den var i min prisklasse og hadde de kvalitetene jeg var ute etter. Har drøyet med bestilling siden jeg kommer til å få kalibrert denne til et spesifikt type lerret. Da er mitt spørsmål, hva skal jeg gå for?

Rommet er på 15 m2 med sort scenmolton på vegger og et sort vegg til vegg teppe. Taket er malt sort med svarte akustikkplater. Har to vinduer i rommet men disse blir dekket til av sorte rullgardiner. Rimelig god lyskontroll. Sweetspot kommer vel til å bli 2,5 til 3 m. Ser helst at projektoren henger i taket.

Bestemt meg for rammelerret fordi deignmessig og funskjonsmessig er dette det beste.

Så hva kan dere anbefale?

Takker for all hjelp!

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips, råd eller erfaringer?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt at rommet ikke reflekterer lyset fra lerretet, så ville jeg nok siktet mot et matt hvitt lerret.
    Hvilken størrelse på lerret har du sett for deg, og har du et budsjett?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for hurtig svar.

Hvitt matt lerret ja. Er det forskjell på matt og ikke i lerretsverdenen også?
    Siden veggen er 3.10 m lang hadde jeg tenkt meg noe mellom 92-106" Dette er selvfølgelig avhengig av hvilke lerret du anbefaler og om det blir forskjell på bildekvaliteten med forskjellige tommer. Siden jeg er en 17 år gammel gutt så spiser prosjektoren mye av budsjettet. Vil helst ikke ha et alt for dyrt lerret, men hvis du mener det er verdt å legge på noen tusen, så gjør jeg selvfølgelig det 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et matt hvitt lerret har gjerne gain i området 0,9 til 1,0. Høyere gain enn dette betyr blank duk, som er mer følsom for refleksjoner fra rommet, og høyst sannsynlig også gir problemer med sparcle-effekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen tips til hvilket jeg burde gå for?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noe virkelig bra, koster det deretter, og gjerne mer enn projektoren. Slik som f.eks StudioTek 100 fra Stewart. Det du vinner på denne typen lerret, er mest mulig korrekt opptegning av fargerommet, lineær fargegjengivelse, samt noenlunde korrekt fargetemperatur i duken (D65). Dermed taper man minimalt med lysstyrke ved kalibrering.

I den rimelige enden, finner du DreamScreen, Adeo, Grandview, osv. Det viktige er at det er matt hvit duk (maks 1.0 gain), og at projektoren kalibreres mot den duken du skal bruke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skal du ha noe virkelig bra, koster det deretter, og gjerne mer enn projektoren. Slik som f.eks StudioTek 100 fra Stewart. Det du vinner på denne typen lerret, er mest mulig korrekt opptegning av fargerommet, lineær fargegjengivelse, samt noenlunde korrekt fargetemperatur i duken (D65). Dermed taper man minimalt med lysstyrke ved kalibrering.

I den rimelige enden, finner du DreamScreen, Adeo, Grandview, osv. Det viktige er at det er matt hvit duk (maks 1.0 gain), og at projektoren kalibreres mot den duken du skal bruke.
    Er nok i den rimelige enden ja. Er det forskjell på bildekvaliteten og kvaliteten på selve lerret hvis jeg bestiller fra el-forhandlere som NetOnNet, Elkjøp eller Komplett.no. Kontra AV-shop som er en dedikert AV-forhandler.

Sliter også med å finne ut hvor det står angående gainen på lerretet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje der forskjellen ligger mellom faghandel og "data-butikker" ?
    I en faghandel finnes det noen som kan svare deg på disse spørsmålene.

Vet en del av de billigste lerretene har en ujevn blank overflate, som i tillegg til det jeg nevnte tidligere, også reflekterer polarisert lys ujevnt. Det betyr at du risikerer å få grønne og magenta fargeinnslag på lerretet, så fort du tar på deg 3D-brillene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Er nok i den rimelige enden ja. Er det forskjell på bildekvaliteten og kvaliteten på selve lerret hvis jeg bestiller fra el-forhandlere som NetOnNet, Elkjøp eller Komplett.no. Kontra AV-shop som er en dedikert AV-forhandler.

Sliter også med å finne ut hvor det står angående gainen på lerretet?
    De fleste av disse lerretene har vel 1.0 eller 1.1 (Oooh shiny!) gain.

Pris forskjellene ligger vel hovedsaklig i merkene og innsatsen som legges i prod, det er en visuell grunn for at komplett og co sine koster en tusen lapp og Dreamscreen går for 4-5 ganger dette (og de er fortsatt ikke de dyre lerretene).

Har selv bare et billig lerret fra komplett selv og vil si det er mye for penga, men er ikkr på langt nær så jevnt i overflaten og har mye 'sparcle' effekt.

Med et såpass dedikert og behandla rom som du har så ville absolutt gått for et av de bedre hvite lerretene hos dedikerte forhandlere, de på komplett og co er billige og egentlig bare og vurdere om alternativet er ei hvit rullegardin fra ikea.

Et godt lerret blir jo heller ikke slitt så man kan jo ha et mye lenger enn levetida på en pj :-)

Om du hadde hatt mulighet så hadde jeg tatt turen til avshop/HK og fått en demo på en par kandidater.

Jeg hadde f.eks lerretet foran et vindu og da kunne jeg tydelig se hvor ujevn behandlingen var enkelte deler av lerretet hadde langt mere lys gjennom trengning enn andre.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. Så AV-shop blir det. Hvordan format på lerretet bør jeg gå for. Når jeg ser film ser jeg bare BLU-RAY, jeg spiller PS3 og ser på TV. Hvis dette hjelper.

Takker for svar

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16:9 format
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått bestilt meg lerret ennå pga av bygging av kino foregår. MEN..

Raste over finn.no og fant dette lerretet: Lerret 92" Grandview - FINN Torget

Kan det være noe og satse på et brukt et. Hva er de negative sidene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lerretet er med hvit duk, noe som betyr sortmaskert rom.
    Er ikke rommet sortmaskert, ville jeg satset på en grå duk. Ellers er Grandview lerretet et helt OK valg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lerretet er med hvit duk, noe som betyr sortmaskert rom.
    Er ikke rommet sortmaskert, ville jeg satset på en grå duk. Ellers er Grandview lerretet et helt OK valg.
    Hvis du scroller litt lenger opp på siden så anbefalte du meg en hvit lerretsduk med gain 1.0 så da er det bare å kjøre på?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ops:
    Blir så mange forespørsler angående lerret og projektorer, både på forumet og via jobb, så husker ikke hvem som er hvem hele tiden.

Da er det bare å "kjøre på"
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ops:
    Blir så mange forespørsler angående lerret og projektorer, både på forumet og via jobb, så husker ikke hvem som er hvem hele tiden.

Da er det bare å "kjøre på"
    Forståelig. Du er jo "kongen" av bilde8)

Newcomer Laugen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har selv kjøpt HW30, men mangler lerret. Hvite vegger og tak, helt mørkt rom. Men usikker på hvilket lerret jeg bør ha. Skal kalibrere pj etter at jeg har kjøpt lerret hvis det har noe å si. 100% lyskontroll.
    Hvilket lerret bør jeg kjøpe? og hva er største forskjellen mellom de ulike som er på markede? Har lest litt av lenken oppover og slik jeg forstår det skal det ikke ha over 1 gain.

såg litt på denne:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=98103&cat=8
    Men ser at denne er 2.35:1 vil dette si at jeg bør/må gjør noen endringer til HW30 linse?

veggen er 294cm bred, men vet ikke om jeg bør ha lerret fra vegg til vegg. Men syns det er kjekkere med større :-P hehe
    Men hvis det er smartere med mindre så kan jeg gjerne gå for det.

(100" lerret er 230cm, og tror ikke at jeg vil under. Men som sagt, hvis det er bedre for kvaliteten så gjør jeg det. Sitter 3m fra film veggen.)

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laugen
    Hei

Har selv kjøpt HW30, men mangler lerret. Hvite vegger og tak, helt mørkt rom. Men usikker på hvilket lerret jeg bør ha. Skal kalibrere pj etter at jeg har kjøpt lerret hvis det har noe å si. 100% lyskontroll.
    Hvilket lerret bør jeg kjøpe? og hva er største forskjellen mellom de ulike som er på markede? Har lest litt av lenken oppover og slik jeg forstår det skal det ikke ha over 1 gain.

såg litt på denne:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=98103&cat=8
    Men ser at denne er 2.35:1 vil dette si at jeg bør/må gjør noen endringer til HW30 linse?

veggen er 294cm bred, men vet ikke om jeg bør ha lerret fra vegg til vegg. Men syns det er kjekkere med større :-P hehe
    Men hvis det er smartere med mindre så kan jeg gjerne gå for det.

(100" lerret er 230cm, og tror ikke at jeg vil under. Men som sagt, hvis det er bedre for kvaliteten så gjør jeg det. Sitter 3m fra film veggen.)
    Er ikke noe ekspert på bilde selv men vil ikke 100% lyskontroll si at du får det bekmørkt på lyseste dagen. Oppnår du dette da du har lyse vegger.

Forskjellen mellom lerretene er vel grå eller hvit og hvilken gain den har. Her er det jo også motorisert, ramme eller nedtrekkbart som gjelder.

Linken du postet er jo et lydtransparent lerret. Behøver du dette da? Skal høytalerne stå plassert bak lerretet? Jeg ville ungått dette pga av bedre bildekvalitet på "normale" duker og bedre lyd. Liker også og se utstyret

Kjøpte selv idag et 92" lerret ( link som jeg postet over) og tror dette er perfekt til min vegg. Du vil nok ikke ha for stort bilde for det kan bare bli vondt og se på hvis du sitter for nærme. Gjør som meg. Teip opp hyssing i lerretes mål og se om det er passende fra sweet spot. Dette funka for meg

Men får håpe Gorm kan gi deg noen tips til lerret du kan gå for8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vita väggar har ofta en blankhet på över 20 (takfärg är ofta 5-10).
    Det innebär att du kommer få en hel del reflektioner. Framför allt väggen mitt emot lerret, alltså den väggen bak dig där du sitter. Blank yta där är hemskt för ett projektorbaserat rum.

Om man inte har svartmaskerat eller i alla fall mörkmaskerat rum, bör man välja grått lerret upp till 110".

100" från 3 meter låter alldeles fint. Har det samma själv utan att det har någonting att säga, men jag tror det är en vanlig ratio här på forumet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •