DreamScreen AT-duk buler ut på midten på buet ramme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DreamScreen AT-duk buler ut på midten på buet ramme

Hei!
    Kjøpte DreamScreen Acoustic ultraHD V3 2.35:1 som B-vare i fjor høst fra AVShop. Jeg har laget en buet ramme i stål, 25x25mm firkantrør, 285X119cm, og har spent opp duken på denne. Jeg limte trelister på baksiden av ramma, og la duken over fronten, dro den over og rundt til baksiden og festet med stifter. Alt så bra ut, og duken var lett å strekke og få pen. Etter å ha festet ramma på veggen begynte jeg å montere et DIY maskeringssystem. Når jeg fikk opp den rette framkanten på maskeringssystemet la jeg merke til at lerretsduken bulte ut på midten kanskje 5-10mm (mot publikum), omtrent i hele dukens bredde. Jeg har nå løsnet duken i langs nederste kant og begge sider for å se om bulinga blir borte med mere/mindre strekk, men det blir den ikke. Så snart jeg strekker duken en anelse oppover/nedover i en viss bredde kommer den ut på midten, selv om den ikke er festet på sidene. Jeg antar at dette kommer som en kombinasjon av mye stretch sideveis, og buet ramme? Har noen her lagt merke til dette? Ikke lett å se uten at en legger på et rett bord el. vertikalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte kundeservice hos AVShop om dette, og de bekrefter at det er slik det blir, også hos dem. Jeg gjetter på at dette blir et mindre problem om en har duk med mindre stretch. Mulig jeg skriver til SMX for å finne ut om det blir det samme med deres duker. Uansett har det nok ikke mye å si for fokus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går rykten om att SMX har gått i konkurs så jag tror inte att det hjälper att kontakta dem, tyvärr.

Det låter som ett tråkigt problem med lerret. Och du har redan prövat att sträcka duken så hårt du bara kan upptill och nedtill? Får du till en väldigt kraftig spänning där så borde duken kunna hållas på plats och kurvaturen skulle då inte kunna dra duken framåt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er derfor jeg ikke får tilgang til hjemmesiden til SMX i kveld. Det er synd hvis de har gått konkurs :-(

Ja, jeg har prøvd å stramme både mye og lite, med lite forskjell på resultatet. Sannsynligvis har det lite å si om det buler litt, men jeg syntes det var merkelig at det skulle bli slik uansett hvor hardt jeg strammer. Poster mine spørsmål og svar fra AVShop i dag:

"Hei! Kjøpte denne duken fra dere som B-vare i fjor høst. Jeg har laget en
    buet ramme i stål, 25x25mm firkantrør, 285X118cm, og har spent opp duken på
    denne. Jeg limte trelister på baksiden av ramma, og la duken over fronten,
    dro den over og rundt til baksiden og festet med stifter. Alt så veldig bra
    ut, og duken var lett å strekke og få pen. Etter å ha festet ramma på
    veggen begynte jeg å montere et DIY maskeringssystem. Når jeg fikk opp den
    rette framkanten på maskeringssystemet la jeg merke til at lerretsduken
    bulte ut på midten (mot publikum) kanskje 5-10mm. Jeg har nå løsnet duken i
    langs nederste kant og begge sider for å se om bulinga blir borte med
    mere/mindre strekk, men det blir den ikke. Så snart jeg strekker duken en
    anelse kommer den ut på midten, selv om den ikke er festet på sidene. Jeg
    antar at dette kommer som en kombinasjon av mye stretch i duken sideveis,
    og buet ramme? Har dere vært borti dette problemet?
    Hilsen Gunnar Kulbotten"

"Hei
    Dette har nok lite med selve duken å gjøre, men mer med det faktum at du benytter en kurvet ramme. Det som skjer er jo at du drar duken "rett" på midten. Eneste måte å fikse dette på er egentlig å benytte en ramme som kurver både på kort- og langside (såkalt torus) og dermed skaper en mer komplett konkav overflate. Selv en slik teknisk løsning blir ikke perfekt. Det enkleste er nok derfor å bare hoppe over på en rett ramme, men det blir jo da gjerne en individuell vurdering en må foreta seg av effekt / design vs. "korrekthet".
    Vi ser samme issue på egen kurvet ramme her hos oss, men i praksis har det allikevel ikke all verdens betydning på skarphet.
    MVH
    Kundeservice
    AVshop.no"

"Dere har vel tatt helg, men hvis ikke kan jeg jo spørre om hvor stramt duken er strukket på de originale rammene? Monterer nok duken igjen i kveld eller i morra.
    Gunnar"

"Hei igjen
    Problemet reduseres hvis du øker strammingen på kortsidene, slik at altså buen ikke får anledning til å "strekke seg rett". Såfremt du strekker duken sånn noenlunde stram også horisontalt mens du strekker den vertikalt skal det heller ikke være det helt store behovet for hard stramming av langsidene.

DreamScreens originale ikke-lydtransparente duker er "trommeskinn" for øvrig, og følger derfor rammen bedre enn de lydtransparente dukene som en ikke klarer å få like stramt. Tipset er uansett; så stramt som overhode mulig vertikalt, og egentlig kun den nødvendige grad av stramming horisontalt.
    Lykke til!
    MVH
    Kundeservice
    AVshop.no "

Jeg er litt usikker på hva de mener med det første avsnittet i det siste svaret. Kanskje at en drar duken litt sidelengs samtidig som en strammer opp/ned? Dette virker ulogisk på meg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra beskrivelsen, vil jeg tro at det er selve rammen som gir seg litt mer på midten av langsidene, slik at strekken horisontalt "vinner" over den vertikale duk strekken på midten av langsidene. buen gjør at men får et moment på rammen mellom de vertikale stiverene. derfor må man vel gjerne etterstramme midten litt etter man har montert hele duken.

Lerret duken trekkes fram på midten ut i fra forholdet mellom den horisontale og den vertikale strekken . De gangene jeg har montert buede rammelerret fra f.eks dreamscreen, så har jeg med vilje strukket det nederste vegg brakett festet så langt ned som mulig for å sikkre at rammen og duken blir strammet litt ekstra vertikalt på midten ved montering på vegg. Litt fremover buing av duken vil man alltid få på slike buede lerret, så lenge man har en horisontal strekk komponent og ikke bare vertikal. Et buet torus lerret vil også få en flatere torus op midten pga stramming, og man brukte gjerne et kammer med undertykk på baksiden av diy torus lerret der man ville ha en mer jevn bue.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker ikke som ramma beveger seg under stramminga, så det er nok strekket sideveis som lager utbulinga. Bygde torus-lerret for ca 10 år siden m/undertrykk, men det lar seg ikke gjøre med AT-duk Men i praksis ser jeg lite forskjell på fokus rundt omkring på lerretet, så det er nok til å leve med..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et normalt buet lerret vil nok fungere greit fokus messig på dagens hjemmekino projektorer som du er inne på. Det måtte være bildegeometri som eventuellt kan bli påvirket. Veksler man som du mellom med og uten anamorpisk linse (hvis jeg har forstått den glimrende hjemmekino tråden din riktig, er det en ISCO III linse du bruker forresten?) så vil vel en liten utbuling av duken ikke være spesielt skadelig når det gjelder bildeforvrengning. Den vil jo eventuellt gøre 16:9 og 4:3 bilder uten anamorpisk linse mer flatt og geometrisk riktig.

En vakum løsning på en AT duk vil som du er inne på være et litt vanskelig å gjennomføre ja. Ellers vil vel også et torus lerret bli galt å bruke på projektorer der man ikke kan tilpasse bildegeometri inne på brikka slik som i CRT tiden. Det finnes kanskje optikk som klarer dette geometrisk riktig, men tviler på at torus er veien å gå i hjemmekino sammenheng i dag ;-) ...

Liker ellers godt den maskerings løsningen din.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Veksler man som du mellom med og uten anamorpisk linse (hvis jeg har forstått den glimrende hjemmekino tråden din riktig, er det en ISCO III linse du bruker forresten?) så vil vel en liten utbuling av duken ikke være spesielt skadelig når det gjelder bildeforvrengning. Den vil jo eventuellt gøre 16:9 og 4:3 bilder uten anamorpisk linse mer flatt og geometrisk riktig.
    Det er nok bare en ISCO-II linse :neutral: Har ikke fått testet den så mye foreløpig, men synes det ser bra ut foreløpig. Geometrifeilen blir liten siden jeg har kastelengde på ca 5m. Fikk lagt inn styring av linseheisen i Irule for et par dager siden, så det ser lovende ut med automatikk ved AR-skifte

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

En vakum løsning på en AT duk vil som du er inne på være et litt vanskelig å gjennomføre ja. Ellers vil vel også et torus lerret bli galt å bruke på projektorer der man ikke kan tilpasse bildegeometri inne på brikka slik som i CRT tiden. Det finnes kanskje optikk som klarer dette geometrisk riktig, men tviler på at torus er veien å gå i hjemmekino sammenheng i dag ;-) ...

Liker ellers godt den maskerings løsningen din.
    Takk! skal jobbe litt mere med maskeringa når jeg har fått dratt fram kabling for styring fra Global Cache gatewayen. Har noe småfeil i programvaren i kontrolleren. Dessuten gjenstår fortsatt trimpaneler rundt og lys bak lerretet.

Nei, Torus-lerret er vel ikke så aktuelt lenger. CRTen hadde jo separat hjørnefokus, og var jo beregnet på å kunne fokusere på slike flater.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •