Lydtransparent lerret - absorpsjonplate?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtransparent lerret - absorpsjonplate?

AV-shop har lagersalg på diverse lydtransparente lerreter (både for ferdige rammer og rene DIY-duker, B-varer) nå for tiden men jeg er usikker på hvilken variant som passer min kino best? Billig og bra...

Nøkkelfaktorer:
    Sony VPL-VW50 Pearl SXRD / 1080p / 900AL ukalibrert
    240-280cm (16:9) bildebredde ønskelig
    100% lyskontroll

(Dreamscreen V1/2/3)

AV-Shop har allerede svart på spørsmålet men kun fokusert på problemet rundt moire (som SXRD ikke er påvirket av), og at jo høyere "V" jo bedre... ;-)
    Noen som har relevante erfaringer? 8-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgte V1 i str 400x200 sånn at jeg har litt størrelse å gå på :roll:
    Såpass rimelig at det ikke var så mye å lure på

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntil nylig brukt en DIY duk fra Avshop. Det var en V2 duk. Den var forsåvidt ok, men jeg var ikke helt fornøyd.

Kjøpte meg 120 tommers Grandview og dette gir både bedre bilde og bedre lydgjennomstrømning. Betalte 7249 hos Elutstyr.no, må kjøpe ramme og vanlig duk i pakke, så koster akustisk duk 2250.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en DIY fra AVshop det er for mye moiré, for min smak. jeg vurdere og gå tilbake til vanlig duk.
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moiré skal visstnok ikke være en problemstilling med SXRD (LCOS)-panel - krysser fingra :???:
    4x2m til 899kr+frakt

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Moiré skal visstnok ikke være en problemstilling med SXRD (LCOS)-panel - krysser fingra :???:
    4x2m til 899kr+frakt
    Det er i hvert fall ett mindre problem, grunnet større pixeltetthet enn andre projektorteknologier. Med den rette kombinasjonen av pixler og perforeringer i duken vil nok moiré også kunne oppstå med SXRD. Ved å rotere materiale ca. 15% eller med vil man kunne redusere muligheten for moiré enda mer, men det krever selvfølgelig at man kjøper ett større lerret enn det man skal bruke. Dette fungerer fordi hullene i duken da i mindre grad interfererer med pixeltrukturen fra projektoren.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er med på den, fasiten ligger i det endelige resultatet :shock:
    Duken er på 400x200cm mens reell bildeflate blir i området 300x160cm så duken kan roteres noe.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er med på den, fasiten ligger i det endelige resultatet :shock:
    Duken er på 400x200cm mens reell bildeflate blir i området 300x160cm så duken kan roteres noe.
    Da ville jeg gjort det bare for å være mer sikker på at problemer ikke oppstår. Det er jo en god mulighet for at du bytter projektor før du bytter lerret.

Er interessert i å høre hva du synes om disse DIY lerretene fra Dreamscreen. Er jo noen billige duker AVshop har for tiden. Hvordan er det med struktur i forhold til sitteavstand?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke utført noe testing enda (ikke har jeg erfaring med Dreamscreen-lerretene forøvrig heller) men inntrykk vil bli postet
    Muligens jeg rekker en kort test ila påsken...!

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nærmer byggeprosjektet seg slutten og vurderer å lage et større absorpsjonsflate på frontveggen (hvis det viser seg nødvendig med tiltak her)

I og med duken jeg har anskaffet er lydtransparent vurderer jeg da å lage en 50mm dyp ramme og spenne lerretet over dette. Rammen fylles da med 50mm Rockfon el. tilsvarende. Bildemål blir ca 270x150cm.

Noen som har gjort tilsvarende?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nærmer byggeprosjektet seg slutten og vurderer å lage et større absorpsjonsflate på frontveggen (hvis det viser seg nødvendig med tiltak her)

I og med duken jeg har anskaffet er lydtransparent vurderer jeg da å lage en 50mm dyp ramme og spenne lerretet over dette. Rammen fylles da med 50mm Rockfon el. tilsvarende. Bildemål blir ca 270x150cm.

Noen som har gjort tilsvarende?
    Jeg kjenner ikke V1 duken. Er dette en perforert vinyl duk eller en vevd tekstilduk?

Dersom det er en vinyl duk så er det visse forhåndsregler du bør ta. Demping bak lerret er en av disse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V1-duken er tekstil.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V1-duken er tekstil.
    For tekstilduker er det ikke like kritisk med demping av veggen bak lerret. Årsaken er at perforerte vinylduker i større grad reflekterer lyd fra høytalere i lerret og tilbake i veggen bak lerret. Dersom denne ikke er dempet for de gitt frekvensene vil kamfiltereffekt inntreffe grunnet disse refleksjonene frem og tilbake. Det kan ha en relativt stor negativ effekt på lyden. Vevde duker vil ha flere hull hvor lyden slipper gjennom og derfor vil de problematiske refleksjonene ligge høyere i frekvens. Avhengig av duken så vil sikkert dette kunne variere fra materiale til materiale.

I Hi-Fi sammenheng er live/dead-end et etablert prinsipp. I praksis betyr dette at den delen av rommet hvor høytalerne står dempes for å oppnå mest mulig direkte lyd fra høytalere og mindre refleksjoner. Demping bak lerret vil være en fordel om man følger dette prinsippet. Personlig ville jeg prioritert demping av bakveggen, samt førsterefleksjonspunktene i tak og gulv. Det finnes forskning som viser at refleksjoner fra gulv og tak er mye mer kritisk å behandle enn refleksjonene fra sidevegger.

Det er viktig at den dempingen (også bak lerret) som benyttes virker over størst mulig frekvensspekter. Dette betyr at den bør ha en viss tykkelse (10cm+). Man oppnår også større effekt om dempingen ikke sitter rett på vegg, men at det er luft mellom demping og veggen. Dette fordi overgangene fra materiale til luft til materiale tar mer energi ut av lyden.

Når det er sagt så finnes det ikke en universell fasit som fungerer for alle rom, ettersom akustikken i etthvert rom er forskjellig. Du må derfor også prøve deg frem til hva som fungerer best hos deg (...eller leie en proffesjonell). Du må også passe på at rommet ikke blir overdempet. Da vil heller ikke lyden oppleves bra.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LL - tusen takk for grundig svar!

Kinoen nærmer seg ferdigstillelse så tankene har begynt å gå i retning akustikk - men som du sier så er alle rom forskjellige og en kan ikke teorisere seg fram til en perfekt løsning, rommet må målet og tiltak gjøres utifra disse resultatene.

Når lerret ble kjøpt hadde jeg tenkt baffle wall, men fruen la ned veto på planløsning som da gjorde baffle wall ugunstig. Så da slo tanken meg at duken kan jo brukes i kombinasjon med demping.

Dybden blir nok holdt på 50mm, mulig det blir 25mm luftespalte bak i tillegg. Ønsker ikke å bygge for mye ut fra veggen heller.

Men igjen, takk for godt svar - da har jeg litt mer kjøtt på beinet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •