Hvor høyt skal lerretet henge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt skal lerretet henge?

Er det noe referanse på hvor høyt lerretet skal henge? Er det noe med at midt i bildet skal være i øyehøyde eller no?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Er det noe referanse på hvor høyt lerretet skal henge? Er det noe med at midt i bildet skal være i øyehøyde eller no?
    Midt i bildet i øyenhøyde er bra.

Ikke heng det for høyt, det gir kink i nakken. Ha heller center ht over lerretet om det er det som må til for å få det lavt nok.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "normal" øyehøyde ?
    Når jeg sitter i sofaen så er øynene mine en liten meter over gulvet, det betyr i så fall at om jeg skal ha et lerret på rundt 100" ( ca 130cm høyt ) så blir underkant av lerret hengende ca 30 cm over gulvet ?? Har ikke greie på dette men synes det virker veldig lavt. Eller er det min sofa som er lav og "normal" øyehøyde i en god kinosofa er noe over 1 m ?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    I mine oppsett har jeg pleid å sette stereobenken foran, centerhøyttaler på den, og trekke lerret ned til center.
    Har du ikke stereobenk foran, ville jeg hatt et stativ på 30-40cm og center oppå. Og så trekke lerret ned.

Noe jeg ser går igjen og igjen hos enkelte, er å ha tv alt for høyt på veggen. Som om det skulle vært et bilde.
    Samme folkene har en tendens til da å ha lerret enda høyere, slik at topp av bildet knapt er 20-30 cm fra taket.
    Det, i min øyne, elendige argumentet dems er vanligvis: "Når jeg lener meg bakover, er det den vei øynene mine peker".

Så bygg fra gulvet og opp mot nede kant av lerret.
    Ikke nødvendigvis tenk hvor langt ned fra taket du skal.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    I mine oppsett har jeg pleid å sette stereobenken foran, centerhøyttaler på den, og trekke lerret ned til center.
    Har du ikke stereobenk foran, ville jeg hatt et stativ på 30-40cm og center oppå. Og så trekke lerret ned.

Noe jeg ser går igjen og igjen hos enkelte, er å ha tv alt for høyt på veggen. Som om det skulle vært et bilde.
    Samme folkene har en tendens til da å ha lerret enda høyere, slik at topp av bildet knapt er 20-30 cm fra taket.
    Det, i min øyne, elendige argumentet dems er vanligvis: "Når jeg lener meg bakover, er det den vei øynene mine peker".

Så bygg fra gulvet og opp mot nede kant av lerret.
    Ikke nødvendigvis tenk hvor langt ned fra taket du skal.
    Det er nemlig denne feilen jeg har gjort, men jeg skal snu om på kjellerstua og da havner lerretet på motsatt vegg. Tenkte jeg skulle unngå å gjøre denne tabben igjen=)

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henger meg på :)

Driver og planlegger kinorom selv. Har alt fått svar på 1. spm her så tenkte spørre om en liten ting:

Helt blank når det gjelder prosjektor... Når en da skal ha lerret så nærme gulv... Er det noe spesielt en må tenke på ved valg av pj... Må den henge lenger ned eller har den en funksjon som sender bilde nedover??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Denne skissen har jeg brukt som rettesnor. Hos meg er vinkelen litt mindre enn 15 grader. Øyehøyde er ca 90cm. Da har jeg senterhøyttaleren under lerretet (92" rammelerret). Men et rack er det ikke plass til. Her er også en fin kalkulator for å beregne sitteavstand.

Lykke til!

mvh

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ha komponentene under lerretet. Senter havner dog bak lerretet. Lerretet havner da med 15cm klaring fra taket, MEN jeg har en takhøyde på nesten 210cm. Havner jeg da helt på bærtur på hvor høyt lerretet kan henge eller er det tolererbart?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har ganske lav sofa i mitt filmrom. I tillegg er eg vel meir liggande enn sittande når eg ser film. Så augehøgda er nok godt under 1 metet. Med lerret med ca 1.5m høgd, er det så godt som umulig å ha midten i augehøgd, dersom det ikkje skal stå på golvet.

Gjorde som nevnt tidlegare her. Fann høgd på rack og senter. Nedre kant av lerret er akkurat flukt med topp på senter (rett i underkant av 70cm frå golvet) . Det fungerer heilt fint.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Driver og planlegger kinorom selv. Har alt fått svar på 1. spm her så tenkte spørre om en liten ting:

Helt blank når det gjelder prosjektor... Når en da skal ha lerret så nærme gulv... Er det noe spesielt en må tenke på ved valg av pj... Må den henge lenger ned eller har den en funksjon som sender bilde nedover??
    Ved takmontering henger man den opp ned og "snur" bildet i innstillingene. Hvordan bildet blir sendt kommer an på offset'en til projektoren, på min Epson TW6000w er den på 0, dvs at henger projektoren 20 cm under taket kommer bildet på veggen/lerretet 20 cm under taket. Andre projektorer sender bildet litt ned, dvs at henger den 20 cm under taket kommer bildet (kommer an på offset) f.eks 30 cm under taket.

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Jeg skal ha komponentene under lerretet. Senter havner dog bak lerretet. Lerretet havner da med 15cm klaring fra taket, MEN jeg har en takhøyde på nesten 210cm. Havner jeg da helt på bærtur på hvor høyt lerretet kan henge eller er det tolererbart?
    Jeg har så godt som identisk takhøyde som deg, mitt lerret (106") henger 28 cm under taket, 50 cm over gulvet (selve lerretet uten rammen). Jeg er fornøyd med den plasseringen. Jeg har en lav sterobenk på Ikea hvor jeg har kompontentene og senteren på under lerretet. Men jeg tror nok ikke at jeg ville hatt det noe særlig høyere.

Er det rammelerret? 15 cm til der hvor rammen begynner? Hos meg er det ca 20 cm fra toppen av rammen til taket.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holo
    Hei
    Denne skissen har jeg brukt som rettesnor. Hos meg er vinkelen litt mindre enn 15 grader. Øyehøyde er ca 90cm. Da har jeg senterhøyttaleren under lerretet (92" rammelerret). Men et rack er det ikke plass til. Her er også en fin kalkulator for å beregne sitteavstand.

Lykke til!

mvh
    Den skissen der var smått genial 8)
    Det som da er spørsmålet er om det finnes et enkelt program der ute som kan gi lengden på siste side i trekanten når man kjenner lengden på "bunnlinjen" og to av vinklene (maks)15´og 90´ :wink:

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Wessey]Ved takmontering henger man den opp ned og "snur" bildet i innstillingene. Hvordan bildet blir sendt kommer an på offset'en til projektoren, på min Epson TW6000w er den på 0, dvs at henger projektoren 20 cm under taket kommer bildet på veggen/lerretet 20 cm under taket. Andre projektorer sender bildet litt ned, dvs at henger den 20 cm under taket kommer bildet (kommer an på offset) f.eks 30 cm under taket.

Jeg har så godt som identisk takhøyde som deg, mitt lerret (106") henger 28 cm under taket, 50 cm over gulvet (selve lerretet uten rammen). Jeg er fornøyd med den plasseringen. Jeg har en lav sterobenk på Ikea hvor jeg har kompontentene og senteren på under lerretet. Men jeg tror nok ikke at jeg ville hatt det noe særlig høyere.

Er det rammelerret? 15 cm til der hvor rammen begynner? Hos meg er det ca 20 cm fra toppen av rammen til taket.

Dvs du måler da fra taket og ned til der selve duken begynner? Har ikke de endelige målene på lerretet enda da jeg ikke har lagd det, men det blir da ca 106" samme som deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn projektoren din på projectorcentral.com.

Den vil vise deg offset ved en gitt avstand og bildestørrelse.

Forøvrig har jeg mitt lerret nokså lavt og er veldig fornøyd med det. Ca 40cm fra gulv til nederste bildekant, 106" bilde. Øyehøyde er litt under en meter.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Det som da er spørsmålet er om det finnes et enkelt program der ute som kan gi lengden på siste side i trekanten når man kjenner lengden på "bunnlinjen" og to av vinklene (maks)15´og 90´ :wink:
    Dette kan du lett rekna ut:
    Kjenner du to vinklar i ein trekant, veit du og den siste (180-vinkel a-vinkel b).
    Har du avstand frå sweetspot (som eg forstår er toppvinkelen) er det høgda i trekanten. Har du bunnlinja og, er det grei skuring å rekna ut dei andre sidene.

Dersom lerretet er bunnlinja, sweetspot er toppvinkel, og avstand mellom dei er høgd på trekanten, kan ein bruka pytagoras.

K2+K2=H2, Der høgda=K, halvparten av bunnlinja=K og dei to andre sidene i trekanten er H.

Eksempel:
    Halvpart av lerrethøgd i andre + sitteavstand i andre = Hypotenus (lengd på dei andre to vinkelbeina) i andre
    Dersom lerret er 3m høgt og sitteavstand er 4m blir formelen.
    1.5x1.5+ 4x4 = HxH
    2.25 + 16 =H i andre
    18.25 = H i andre
    Kvadratrota av 18.25 = H
    4.27 = Lengda på dei andre sidene i trekanten

Forstod eg deg rett i at det var dette du lurte på?

Edit: Dersom det er vinklane frå projektor du meiner vert avstand frå pj til øverste del av lerret K, høgd på lerret k og avstand frå pj til nederste del av lerret H. Dersom pj har offset på 0.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Dvs du måler da fra taket og ned til der selve duken begynner? Har ikke de endelige målene på lerretet enda da jeg ikke har lagd det, men det blir da ca 106" samme som deg.
    Fra taket til der duken begynner er det 28 cm ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip

Høyde til toppen av lerretet (bildet) finner du når du har bestemt sitteavstand:

Høyde fra gulv= øyehøyde+(sitteavstand*tangens til vinkelen)

For 320 cm avstand og 90 cm øyehøyde:
    15 grader: 90+(320*0,268 ) =ca 176cm
    20 grader: 90+(320*0,364) =ca 207cm

Husk at dette er nettomål. Ramme og/eller oppheng kommer i tillegg

Beregningene gjelder for første rad.
    mvh

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt lerretet skal henge er ene og alene en smakssak. Det at man skal få kink i nakken om lerretet henger for høyt kan jeg ikke skjønne helt. Sitter man rett opp og ned på en kjøkkenstol da eller?.....
    De fleste av oss sitter vel ganske godt bakoverlent i en sofa, recliner eller noe annet komfortabelt. Da vil jeg si "naturlig" hvilepunkt for øynene kommer ganske høyt opp på veggen. Jo lenger bakover man sitter/ligger, jo høyere kommer lerretet. Men som sagt; Det er og blir en smakssak.

PS! Pass på å ikke heng lerretet for lavt. Da kan tærne komme i veien... 8)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til stiv nakke når mitt lerret hang høyt, var nok mye COD spilling.

Jeg startet vel med å ha 92" lerretet 60 - 65 cm over gulvet. Dette førte iallefall til stiv nakke for meg ved spilling. Nå skal det sies at det var mye splitscreenspilling, og at blikket derfor ofte var høyt på skjermen.

Og seff må en ta høyde for rad to. Jeg hadde bare en rad i gamle kinoen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •