Seymour AV: Center Stage XD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seymour AV: Center Stage XD

Er det noen her som har erfaring med denne duken? Passer veldig greit for DIY, og er relativt rimelig sammenliknet med for eks Dream Screen V4 og Screen Exellence Craftsman 4K.

Duken er veldig populær hos DIYere i statene, og skal ha god kvalitet. Har snakket med flere som mener V4 duken har litt problemer med disse lagene som må stemme perfekt. S.E.C 4K blir for dyr i den størrelsen jeg skal ha (ca 130" diag)

Utsalgspris på Seymourduken for 130" blir ca USD 300-400. Så kommer frakt og moms i tillegg. Det er ikke toll på duk fra utlandet i følge tollreglene, men momsen blir jo påregnet uansett (har bestilt lerret to ganger fra statene tidligere)

Seymour AV | Center Stage screens
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner godt til denne duken, og har samples liggende. I tillegg så har kjelli, (her på forumet) en slik duk i kinoen.

Duken i seg selv er rimelig lik andre PVC-duker i samme kategori. Produsenten sier at XD har veldig høy gain, noe den har, men realistisk så har nok ikke duken mer enn ca 1.0 i gain.

Jeff Meier (AccuCal) har gjort en omfattende test av lerreter, hvor blant annet Centerstage XD er med. Greit lesestoff

http://www.accucalhd.com/documents/a...een_report.pdf

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har lest meg frem til det samme som du sier, Ak. Gain er lavere enn oppgitt, og det er jo egentlig muligens en fordel. Har vært borti duker med høy gain og hotspotting. Jeff Meier rapporten las jeg faktisk for et par dager siden, og der kommer jo duken rimelig bra ut.

Tror du det er en bra duk da? Jeg har overhode ikke erfaring med perforerte duker. Jeg vet godt om alle ulempene, men har man bestemt seg for en slik duk så vil man jo helst ikke kjøpe noe som er totalt ubrukelig. Skal sende en PM til kjelli, det er jo lurt å høre med de som har prøvd den! Takker for tipset!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er på ingen måte noen dårlig duk, og har du 3m+ sitteavstand så vil du ikke legge merke til strukturen/perforeringen heller.

Et spørsmål som kommer opp, og som Gorm gjorde meg oppmerksom på etter hans deltagelse på kurs i regi av HAA, er off-axis lydgjennomgang i duken. Dette er noe HAA mener kan være kritisk.
    Jeg spurte forøvrig Jeff Meier hvorvidt dette var noe han kunne tenke seg å ta med i testene sine, men han ga meg ikke noe definitivt svar.

Uansett, for DYI så tror jeg vel kanskje ikke at det finnes så mange bedre valg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte greier! Fikk nettopp svar fra kjelli, og det kan se ut som om denne duken kan bli mitt valg. Når det gjelder lyd og off-axisproblemer, så skal jeg ha sidehøyttalerne ved siden av lerretet, bak høyttalerstoff. Det blir bare senterkanalen som blir bak lerretet. Senteren må da korrigeres best mulig for påvirkning fra duken. Til høsten setter jeg antakelig i gang med inMiles. Disse blir alle satt bak lerretet.

På sikt blir det et større DIY 1:2,35-lerret, da også med alle høyttalerne bak duken. Derfor kan det være greit nå i starten med en mindre duk, tilpasset min DIY-ramme, som ikke er for dyr.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har gjort sammenligning av Seymour sine DIY duker sammenlignet med f.eks. Dreamscreen V5? Ble egentlig ganske imponert over hvor bra det var hos Hunsbedt så lurer på hvordan den er sammenligne med f.eks. Dreamscreen V5 som også har fått bra omtale men som da kanskje koster en del mer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har formening om hvordan de stiller seg mot hverandre og/eller om der er andre konkurenter til lydtransperante lerret i denne prisklassen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan heller ikke gi deg noe godt svar her, til det har jeg sett for få duker. Men Seymourduken består av bare ett lag, og slipper derfor gjennom lyden særdeles bra. Vil tro at den er mye bedre enn V4 på dette, da den er tettere, med en del problematikk rundt lagene den består av. Det finnes nok bedre duker, V5 er kanskje en. En annen er Screen Exellence Craftsman 4K. Men disse dukene befinner seg på en annen planet når det gjelder pris. I hvertfall hvis man skal opp en del i størrelse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leitet litt i tråden din Arve for å finne bilder av duken og ramma du sikkert har lagd (for du hadde også DIY?) men fannt ikke noe. Har du noen bilder/linker av hvordan du har gjort det?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger linker til omtrent alt jeg har gjort på førstesiden i tråden min, du har sikkert oversett dette...

Men her er to linker tatt derfra. Den ene viser konstruksjon og tegning av rammen. Den andre viser hvordan lerretet ble festet til rammen med maljer:

http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1594294

http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1927523

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal love deg jeg leitet også i førstesiden uten at jeg fannt det... får skylde på en heller darlig dag alt i alt i dag Forresten fiffig løsning på montering av maljer... kan godt være den blir kopiert.

Bestilte du eksakt mål og du sa du skulle ha 129" 16/9 og det kom ferdig oppkappet som på bildet eller kommer det i faste størrelser som Dreamscreen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post

Bestilte du eksakt mål og du sa du skulle ha 129" 16/9 og det kom ferdig oppkappet som på bildet eller kommer det i faste størrelser som Dreamscreen?
    Jeg bestilte på mål, med duken vinklet 15 grader. Man må bestille på overmål slik at duken blir stor nok til å gå rundt rammen. Jeg tror jeg oppga begge målene ved bestilling, synlig lerret og overmål. Jeg har nå sjekket med email-dialogen jeg hadde med Chris på Seymour for å kontrollere: Det vanligste er å bestille med 3" overmål. Da hadde lerretet mitt et mål på 118,6" x 69". Det holdt fint for min ramme, som du kan se på linkene jeg sendte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Er det noen her som har erfaring med denne duken? Passer veldig greit for DIY, og er relativt rimelig sammenliknet med for eks Dream Screen V4 og Screen Exellence Craftsman 4K.

Duken er veldig populær hos DIYere i statene, og skal ha god kvalitet. Har snakket med flere som mener V4 duken har litt problemer med disse lagene som må stemme perfekt. S.E.C 4K blir for dyr i den størrelsen jeg skal ha (ca 130" diag)

Utsalgspris på Seymourduken for 130" blir ca USD 300-400. Så kommer frakt og moms i tillegg. Det er ikke toll på duk fra utlandet i følge tollreglene, men momsen blir jo påregnet uansett (har bestilt lerret to ganger fra statene tidligere)

Seymour AV | Center Stage screens
    Jeg har lige hængt 2 prøver op fra Seymour, deres XD og nye UF. XD'en er lysere, mener den målte 11 fl og UF ca. 10 fl. Ikke lige hæng mig op på tallene, fik ikke skrevet dem ned, var første hurtige test. XD'en er 10-20% lysere end UFen, hvilket den nye accucal test også bekræfter. Weave texture er et non issue for mig på 4.3m.

Jeg så desværre kraftig Moiré på XD dugen. Prøvede at tilte den 15 grader, men stadig et problem. Der var ligesom nogle striber vertikalt. Antager det er Moiré.

UF dugen var suveræn dog, totalt smooth og ingen Moiré overhovedet.

Begge duge målte flot mht farveægtehed umiddelbart lidt bedre på UF end XD.

Jeg skal lige have testet lidt igen men jeg hælder personligt til UF versionen selvom det koster lidt lys. Jeg mangler fortsat at teste lydtransparensen.

Her er en test af en masse duge fra accucal:
    http://www.accucalhd.com/documents/a...een_report.pdf

PS: Testede også dugen fra prismasonic, som er en 3 lags type. Farveægtheden på denne var ikke så god som de andre 2 dog ingen Moiré.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dkclausdk Vis post
    Jeg så desværre kraftig Moiré på XD dugen. Prøvede at tilte den 15 grader, men stadig et problem. Der var ligesom nogle striber vertikalt. Antager det er Moiré.
    Jeg bruker Sony HW50ES og har ingen problemer med moiré i det hele tatt. Mitt lerret er vinklet 15 grader, og projektoren er montert ca 4,5m fra 129" lerret. Det er heller ikke noen vertikale striper. Er du sikker på at dette er moiré?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg bruker Sony HW50ES og har ingen problemer med moiré i det hele tatt. Mitt lerret er vinklet 15 grader, og projektoren er montert ca 4,5m fra 129" lerret. Det er heller ikke noen vertikale striper. Er du sikker på at dette er moiré?
    Slik jeg har forstått det så er moiré avhengig av forholdet mellom pixelstørrelse og størrelsen/mønteret av hullene i lerretet. Kasteavstandand og bildestørrelse vil derfor være svært viktige faktorer. dkclausdk kan kanskje forsøke å flytte projektoren en meter lenger fram eller bak (om det er mulig) og så se om lerret fremdeles har moiré problemer.

Jeg har ikke sett mange klager på moiré og Seymour XD duk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke å flytte projektoren, for å endre forholdet mellom pixel og lerretsstruktur. Man må endre bildestørrelse
    Sist endret av Gorm; 06-22-2014 kl 14:22

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det hjelper ikke å flytte projektoren, man må endre bildestørrelse for å fjerne moiré
    Ja, det var selvfølgelig det jeg mente med å flytte projektoren (men det kom ikke tydelig frem). Pixelstørrelsen må endres og det gjør man ikke med samme bildestørrelse selvfølgelig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett skal det vel ikke mere til enn at man overshooter bildet litt ut på rammen, før problemet er borte

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Normalt sett skal det vel ikke mere til enn at man overshooter bildet litt ut på rammen, før problemet er borte
    Det hadde sikkert vært mulig å regne seg frem til om moiré blir problem eller ikke basert på pixelstørrelse, mønster og størrelse på hullene i duken, men jeg har aldri sett det nevnt. Jeg antar matematikken er ganske komplisert.

Har du noen erfaringer med Seymour (eller Screen Excellence) lerret Grom? Enten XD, UF eller EN4K...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mitt spørsmål også. Skjer moiré kun på en bestemt størrelse (mot antall pixler)? Som f.eks. "Med denne duken bør man unngå kombinasjonen 112" (16:9) og FHD (1920x1080) fordi man vil få moiré". Eller er det flere "lober" (for å snakke lydspråk) hvor fenomenet oppstår flere ganger etterhvert som bildet blir større? Er fenomenet så "konsentrert" at det er nok å overshoote litt til for å få det til å gå bort?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •