Blir 120" for stort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir 120" for stort?

Hei. Holder på og bygge meg en liten kino hjemme. Siste jeg trenger hjelp med så langt er valg av lerret (og litt projektor).

Veggen er 4,8x2,4 meter. Jeg kunne godt tenkt meg ett 120" lerret.

Med dette så kan jeg ha 20cm klaring til tak, 70cm klaring til gulv og ca 1,1m til hver vegg. Vil dette bli i største laget eller går det greit? Sitteavstand er ca 4 meter. Rommet er helt mørkt med mørke malte vegger. Bør jeg ha hvit eller grå duk?

Hvis jeg går for 120" lerret så vil jeg kjøpe Epson TW-9000. Men hvis jeg må gå for ett 100" lerret f.eks så vurderer jeg faktisk Sony HW30!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser dette helt greit ut. Har du maskert rom med god lyskontroll skal ikke det være noe problem for TW-9000. Sitteavstand på 4 meter går veldig greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått det riktig så liker denne projektoren best grått lerret? Gjelder det når en har helt mørk stue med mørk malte vegger? Eller bør jeg kanskje gå for hvit?

Har tenkt på dreamscreen dynagrey d65 duk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det nok andre her inne som kan mer om enn meg, men tror den duken er ett bra valg.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt grå duk, uansett projektor. Størrelsen avhenger av projektoren.Selv om veggene er malt mørke vil de fremdeles reflektere mye lys. Jeg har 120" grå duk i min kino. Jeg har sort ikke reflekterende stoff på vegger og tak og epson tw9000 har nok lysstyrke da iallefall. Den klarer nok 120" i ditt rom også, iallefall med full spenning på lampen, men er ikke sikkert det er nødvendig heller. Iallefall ikke de første 200-300 timene.

Får man stengt ute alt lys og Har sort ikke reflekterende stoff på vegger og tak og sort teppe på gulvet har man 100% lyskontroll og kan da fint vurdere hvitt lerret. Oppfyller ikke rommet disse kravene ville ikke jeg brukt hvitt lerret. Mørk malte vegger hjelper mye men når ikke opp til sort stoff med 0 refleksjon

Skal ikke påstå at dette er fasiten men det er min erfaring etter å ha prøvd hvit og grå duk i rom uten lyskontroll og rom med lyskontroll

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de andre her både angående lerretstørrelse og anbefaling av grå duk (så lenge lyskontroll ikke er 100%).

Jeg har 120" lerret og sitter også ca. 4 meter unna, synes det fungerer helt topp. Kunne faktisk gjerne vært større for min del.

Størrelse på lerret og avstand til det er litt smak og behag og folk har ulike meninger. Men etter min erfaring kan man gjerne velge det største av de 2 man vurderer. Blir fort vant til det meste, innenfor rimelige grenser selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120" Kräver sin man i 3D men med TW-9000 skal det gå bra. Om du redan har ett maskerat rum hade nog jag personligen valt ett vitt lerret för mer punch i bildet. God svärta och kontrast "får" du redan av det mörka rummet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •