Anbefalinger lerret og størrelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalinger lerret og størrelse

Jeg holder på å bygge ny hjemmekino og har behov for et 100" lerret. Jeg har en eldre Panasonic PT-AE700 som jeg har planer om å bruke "opp" og vil bare ha et enkelt lerret nå i første omgang. Jeg kan da vurdere å bytte lerret når jeg bytte prosjektor.

Rommet blir lysblendet, har grå vegger, mørk parkett og hvitt tak. Bør jeg gå for et grått lerret i dette rommet? Hva får man med gain?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Sweetspot er ca 3.2-3.4m fra lerret. Prosjektor har linsa 3.4m fra lerret.

Jeg er glad i stort lerret (sitter _langt_ fremme på kino). Jeg prøver å velge mellom 100" og 106". Jeg har lyst på 106", men er rett for at det er fryktelig nære ytterkanten på prosjektorens zoomområde.

Jeg har også blitt anbefalt grått lerret, men vil en eldre PT-AE900E klare å vise noe på 100"/106" grått lerrert?

Hvilke grå rammelerret er å anbefale?
    - Grandview Greyline (gain 0,8)
    - DreamScreen v4 Basic DynaGray (gain 1,0)

Andre? Jeg er litt tilbakeholden med å bruke for mye penger på lerret til denne prosjektoren siden jeg risikerer å måtte bytte lerret når jeg bytter prosjektor.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok gått for en grå duk. Projektoren du har trenger all den hjelp den kan få, for å oppnå noe som minner om "sortnivå". Rommet ditt vil også reflektere mye lys, noe som også gjør grå duk til et fornuftig valg

D65 duken til Dreamscreen er veldig bra.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg pekt meg ut en ny prosjektor enda, men vil D65 lerret brukes til en nyere FHD 3D LCD prosjektor (som f.eks. Epson EH-TW6100)?

Når tar man i bruk det hvite lerretet? Når man har mørkt rom? Når man har nok lysstyrke eller sortnivå i prosjektoren?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt lerret, vil fungere på alle projektorer.

Hvitt lerret passer best i rom som ikke reflekterer lys (sortmaskert), eller til projektorer som har så lav lysstyrke at de ikke fungerer med grå duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye punch i bildet mister man med grått lerret?

Jeg har nettopp prøvd et oppsett med et provisorisk hvitt blendingsgardin (jada: fy) på 90". Jeg må si jeg ikke uten videre klager over dårlig lysstyrke. Det med hvitt stoff og ikke grått lerret.

Hvor ille er det å makse ut zoomen på PJ? Hva er det man får? Kromatisk aborrasjon fordi bildet kommer langt ut i linselementet?

Jeg klarer *akkurat* 106" og må innrømme at det er digg med stort bilde og sikler på det. Men kanskje fornuften burde kanskje tilsi 100". Men avshop har 1000,- i rabatt på 106" DreamScreen V4 Grey+White, men ikke på 100" desverre...

Avstanden er nå forøvrig målt til 3,1m fra sweetspot til lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte selv Dreamscreen med både grått og hvitt lerret. Har brukt begge et par ganger hver og kjører nå med det hvite. Kan få det veldig mørkt i kinoen. Har også 106" og det er nesten det største jeg klarer å zoome (ca. 108" ville vært maks) Om du ikke vil kjøre så stort kan du alltids lage bildet mindre og om du ikke liker de grå feltene utenfor bildet kan du lage ditt eget maskeringsystem. Bruker det selv til filmer som har bredere format enn 16.9.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 106" Dreamscreen lerret bestillt! Finner jeg ut at det blir i overkant, kommer jeg til å maskere det ned. At jeg ikke tenkte på det!

Newcomer Ullaen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KristianW
    Jeg kjøpte selv Dreamscreen med både grått og hvitt lerret. Har brukt begge et par ganger hver og kjører nå med det hvite. Kan få det veldig mørkt i kinoen. Har også 106" og det er nesten det største jeg klarer å zoome (ca. 108" ville vært maks) Om du ikke vil kjøre så stort kan du alltids lage bildet mindre og om du ikke liker de grå feltene utenfor bildet kan du lage ditt eget maskeringsystem. Bruker det selv til filmer som har bredere format enn 16.9.
    Når du skriver veldig mørkt....hvordan har du innredet kinoen? da tenker jeg på farge på vegg, tak osv
    ------------------------------------------------------------------------------
    B&W 683, 603 S3, HTM61, XP610 & ASW675
    Denon X4000, Rotel 993
    DreamScreen Phantom Vertical Masking 106
    Sony HW50

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt og fått mitt 106" DreamScreen V4 DynaGrey lerret! Uten at jeg har spesielle ekspertkvalifikasjoner innen bilde, så kom bildekvaliteten seg enormt med grått lerret. Jeg må innrømme at det var større forskjell enn hva jeg hadde forventet.

Og jeg syns ikke lysstyrken fra PJ ble for lav for 106" og 3.3m kasteavstand. Men sortnivået er en annen ting. Det får komme med neste PJ.

Se her for min byggeblogg med bilde av det nyinnkjøpte lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott lerret og kino. Har selv bestillt 92" av samme lerret til sitteavstand ca 310cm da dette sammenfaller best med THX-standarden for max bredde for synsfeltet. Liker ikke å måtte sitte med flakkende blikk når jeg ser film - og setter meg normalt aldri under midten av en kinosal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra jobb Midas. tror jeg kommer til å bestille samme som deg sazo1976 siden jeg kommer ca 320cm fra skjermen. legger du ut et bilde når du får det :P?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sozo1976
    Flott lerret og kino. Har selv bestillt 92" av samme lerret til sitteavstand ca 310cm da dette sammenfaller best med THX-standarden for max bredde for synsfeltet. Liker ikke å måtte sitte med flakkende blikk når jeg ser film - og setter meg normalt aldri under midten av en kinosal.
    Takk.

Nå har jeg forståelse for at ikke alle syns stort synsfelt er bra, så jeg mener ikke dette som "du har feil":

Jeg er ikke kjent med at THX har satt en maks synsvinkel. De har en anbefalt synsvinkel på 36 grader, men ingen definert max såvidt jeg kjenner til.

Se THX Certified Cinema Screen Placement « THX.com

Legg merke med at det bakerste sete skal ha 36 graders vinkel. Alle setene lengre fremme vil da bare gi høyere vinkel. Jeg har sett noen productionvideoer på internett som sier at filmskapere gjerne bruker 50 graders bilde under produksjon.

Min avstand på 3,2m på 106" gir en synsvinkel på 40 grader og det er jeg fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at for 320cm sitteavstand så hadde jeg valgt 100-tommer. Mulig at jeg kommer til å angre på at jeg ikke valgte det. Vi får se... Skal si fra her om jeg finner ut at jeg oppgraderer :-)

THX anbefaler max 40 grader for home theater:
    HDTV Set Up « THX.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe ja blir vel å kjøpe meg en 100 tommer da lønna kommer ikke før slutten av mnd så har heldig vis god til å bestemme meg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •