Valg av lerret i lyskontrollert men lys kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av lerret i lyskontrollert men lys kjellerstue

Jeg har en kjellerstue der jeg skal installere en prosjektor, det er gode gardiner der, men veggene er i praksis hvite (glansgrad 10). Jeg har in-wall høyttalere og planlegger å kjøpe en av de nye modellene til feks Epson (TW9100/8100) eller Panasonic. Disse er ganske lyssterke, over 2000 lumen. Lerret vil være 100 tommer stort.

Så jeg tenker ett elektrisk tab-tension-lerret som er gårtt og akustisk transparent. Er jeg på riktig spor da? Hva må jeg regne med å betale for noe slikt? Trenger ikke det dyreste av det dyre, men vil gjerne ikke ha det mest elendige av kvalitet heller.

Har hørt at hvit vegg bak lerretet kan være ett problem med akustisk transparente lerret, er det ett problem i disse dager?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustisk tab-tension, med bra duk, vil nok koste deg litt mer enn projektoren koster. Muligens rundt 20K om du får et knallbra tilbud?

Med mindre lerretet er lystett, så vil en hvit vegg på baksiden ødelegge kontrasten (ANSI-kontrast) på lerretet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det var endel dyrere enn jeg hadde håpt ja, er det Tab-tension-opplegget som koster, eller at det er akustisk transparent?

Og pleier lerret å være lystette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den akustiske duken som fordyrer. Vanlige lerret pleier å være lystette, men det gjelder selvsagt ikke akustiske duker. Helt lystett stoff vil jo tilsi dårlige akustiske egenskaper.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er den akustiske duken som fordyrer. Vanlige lerret pleier å være lystette, men det gjelder selvsagt ikke akustiske duker. Helt lystett stoff vil jo tilsi dårlige akustiske egenskaper.
    Det er jo en sammenheng såklart, men det er jo ikke nødvendigvis sånn at man ikke kan få det ganske lystett.

Her er jo feks en veriant som er "tab-tensioned" med akustisk transparent duk til 1500 dollar for 100 tommer:

Seymour AV | Store

Burde være mulig å få tak i noe som er billigere enn 20k i norge? Spesielt om man ikke har tab-tension?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •