Forbedring i bildekvaliet og lysstyrke ved å zoome inn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbedring i bildekvaliet og lysstyrke ved å zoome inn?

Ble i dag inspirert fra en tråd på projektor-forumet til å bytte til full spenning på lampa med min JVC X30 106" lerret, grå duk. Fikk mere trykk i bildet samtidig som jeg beholdt det sorte med mitt gråe lerret (kjørte hvitt før).

Da jeg var igang med å forbedre bildet prøvde jeg også å zoome inn litt. X30 kan zoome ut veldig brett og i mitt lille rom zoomer jeg så og si helt ut for å fylle 106". Det jeg lurer på er om at man ved å zoome inn og ned rundt 10" til ca 96" vil merke en merkbar forbedring i bildekvalitet/skarphet + økt lysstyrke?

Vi sitter såpass nærme at å gå ned litt på størrelse kanskje kan være gøy å prøve om man mærker bedring i bildet.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KristianW
    Da jeg var igang med å forbedre bildet prøvde jeg også å zoome inn litt. X30 kan zoome ut veldig brett og i mitt lille rom zoomer jeg så og si helt ut for å fylle 106". Det jeg lurer på er om at man ved å zoome inn og ned rundt 10" til ca 96" vil merke en merkbar forbedring i bildekvalitet/skarphet + økt lysstyrke?
    Zoom-objektiver til kameraer presterer gjerne best i et bestemt område av zoomintervallet. Sånn er det nok med projektorlinser også, så det kan godt hende det hjelper å zoome litt inn. Når du gjør det, så vil i tillegg hver pixel bli litt mindre, noe som også hjelper på opplevd skarphet.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Du har en viss mengde lys fra pæra som fordeles på størrelsen på bildeflaten prosjektøren gjengir. Det har ingenting med zoomegenskapene til objektivet å gjøre (med mindre objektivet reduserer blenderåpningen ved zooming, noe jeg tviler på at noen prosjektørobjektiver gjør).

Det betyr at hvis prosjektøren din gir x mengde lys, og du belyser et lerret på 106 tommer nå, vil du få (x/(96*96))*(106*106) = 1,219x så mye lys per bildeflate med et lerret på 96 tommer, altså ca. 22 prosent mer lys per bildeflate.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Ja. Du har en viss mengde lys fra pæra som fordeles på størrelsen på bildeflaten prosjektøren gjengir. Det har ingenting med zoomegenskapene til objektivet å gjøre (med mindre objektivet reduserer blenderåpningen ved zooming, noe jeg tviler på at noen prosjektørobjektiver gjør).
    Jeg tviler på at projektorobjektiver IKKE endrer blenderåpningen ved zoomingen, ihvertfall ikke på rimeligere projektorer. Objektiver med fast blender uavhengig av zoom er dyre, og jeg tror ikke det brukes topp-optikk i typiske consumer modeller.

Sonys VW40 har ihvertfall variabel blender (F2.54-F3.53 i følge manualen).

Edit: Ettersom Sony er en stor kameraaktør, så hadde det hadde vært interessant om de hadde kommet med en projektor med utskiftbar optikk. Da kunne man valgt den optikken som passet best i forhold til budsjett og rombegrensinger

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok. Hvis det er tilfellet, vil den totale lysmengden reduseres hvis man zoomer langt inn. (Du har byttet om "inn" og "ut" i det originale spørsmålet ditt, KristianW), slik at man kan oppnå mer lys totalt sett og per bildeflate ved å zoome ut bildet fra 106 tommer til 96 tommer.

Og ja, utskiftbar optikk hadde vært interessant, i alle fall på toppmodeller. Optoma HD87 hadde det, men de objektivene var canacas dyre, sannsynligvis fordi de måtte produseres i små kvantum.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På fotoapparat er det jo kjent at zoom-objektivene er litt skarpere mer midt i zoom-området. F.eks en 70-200 f.2.8 er gjerne skarpere på brennvidden 135mm enn på 70mm og 200mm. Gjerne også blendet ned litt til f.4, f.5.6 eller f.8.

Så da er det sikkert det samme for projektorer. Jeg bruker min på største blender/iris-åpning for å få mest mulig lys. Merker ikke stor forskjell på skarphet ved å blende ned føler jeg. Men usikker hva jeg kommer til å bruke fremover av fullt lerret på 106" eller ned mot 92". Full spenning på lampa på grått lerret vil jeg ihvertfall fortsette med :-)

Her fant jeg en interessant tråd på avsforum.com som handler om størrelse på bilde i forhold til bildekvalitet: Screen size vs Picture Quality

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i følge Gorm så burde vel pj stå lengst unna lerret med minst mulig som

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KristianW
    På fotoapparat er det jo kjent at zoom-objektivene er litt skarpere mer midt i zoom-området. F.eks en 70-200 f.2.8 er gjerne skarpere på brennvidden 135mm enn på 70mm og 200mm. Gjerne også blendet ned litt til f.4, f.5.6 eller f.8.

Så da er det sikkert det samme for projektorer. Jeg bruker min på største blender/iris-åpning for å få mest mulig lys. Merker ikke stor forskjell på skarphet ved å blende ned føler jeg. Men usikker hva jeg kommer til å bruke fremover av fullt lerret på 106" eller ned mot 92". Full spenning på lampa på grått lerret vil jeg ihvertfall fortsette med :-)

Her fant jeg en interessant tråd på avsforum.com som handler om størrelse på bilde i forhold til bildekvalitet: Screen size vs Picture Quality
    Den forskjellen vil ha mindre å si for en prosjektør som skal gjengi et 2D-plan enn et kameraobjektiv som skal fange et 3D-plan og gjøre det om til et 2D-plan. Siden det bare er ett plan som skal være i fokus vil dybdeskarphet ikke ha noe å si. Men hvis man hadde hatt en blender rundt 1, ville kanskje objektivet slite med å ha hele 2D-bildet i fokus.

Siden bildebrikken på prosjektører er relativt liten, er en blender rundt 3 mer enn nok til å sikre at hele bildet er i fokus.

Tror du kan bruke største blenderåpning (kan du virkelig velge det?) uten problemer. Men jeg er enig i at maks zoom sikkert ikke er ideelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke bare dybdeskarpheten som blir større ved å blende ned, det som er i fokus blir også skarpere i midten av fokusområdet.

Ifølge det du skriver eddie, så burde vel da bildet bli skarpere om man lager bildet mindre om man allerede bruker projektoren på sitt bredeste.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å blende ned skal ikke ha noe å si for skarpheten i sentrum av området, men reduksjon av zoom kan ha noe å si.

Det eneste som vil endre seg ved mindre blender er at lysjevnheten fra utkanten mot sentrum av bildet potensielt blir bedre. Hvis blenderåpningen blir for liten, vil skarpheten i kantene av bildet faktisk bli dårligere, på grunn av diffraksjonen.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Gorm skrive at jo mindre zoom jo bedre for pj

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sannsynligvis fordi man da kun sender lys gjennom sentrum av objektivet, der objektivet potensielt er skarpest, og kanskje fordi prosjektøren da bruker en større blenderåpning og gir mer lys.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •