Lydtransparent vs ikke lydtransparent lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydtransparent vs ikke lydtransparent lerret

Vil jeg få vesentlig bedre bildekvalitet med en ikke lydtransparent duk vs lydtransparent?

Jeg har i dag en 130" Dreamscreen V2 lydtransparent duk. Sitter ca 3m fra bildet og bruker en Epson TW6000 projektor. Jeg er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten, mistenker duken. Syntes bildet er litt matt/lite skarpt samt at jeg får lite detaljer i de mørkeste partiene uten å blåse ut de lyse.

Ønsker å få frem fronthøytalerene, ble inspirert av Per Christian sin hjemmekino Dette medfører at jeg må redusere størrelsen til ca 100" slik at jeg ikke får skygge fra frontene på selve duken.

Kunne egentlig fortsatt tenkt meg å ha senterkanalen bak lerretet men er villig til å lempe på dette hvis bytte av duk løfter bildekvaliteten til nye høyder.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke svare på om manglene du påpeker kommer av dårlig kalibrering (og projektor med lav kontrast), eller om det er lerretet. Men det er uansett et faktum at du kan få mye bedre bildegjengivelse på en vanlig duk, enn du har sjans til å oppnå på en akustisk duk. Akustisk duk er et bildemessig kompromiss, for å oppnå andre egenskaper i hjemmekinoen. Den totale opplevelsen av hjemmekinoen kan sikkert bli bedre i et oppsett der høyttalerne er plassert bak duken, men som nevnt, det kommer med en pris.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan nok være dårlig kalibrering selvfølgelig. Fikk med kalibrering fra AVshop men syntes ikke den var helt etter min smak.

Tror også jeg gjorde en blemme når jeg bygget lerretet, har 100% lyskontroll så jeg burde vel strengt tatt brukt den hvite siden av duken og ikke den grå slik jeg har i dag. Tar jeg feil?

Vurderer å skaffe meg en av disse Darbeevision sakene, mulig jeg får litt mer trøkk i bildet med den uavhenging av hva jeg lander på med tanke på lerret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig, jeg la ikke merke til lerrets-størrelsen, før mitt forrige innlegg. Skal du kunne ende opp med bra bilde på en 130" akustisk duk, så trenger du strengt tatt en projektor til 10x prisen av TW6000.
    Det finnes dessverre ikke rimelige projektorer som klarer både høy lysstyrke, og god bildedynamikk. Med 130" akustisk duk, ville jeg nok siktet i retning av Sony VW1000. Ut over det, så må du nok dessverre leve med litt "blast og kjedelig" bilde.

Den hvite duken vil gi deg litt høyere gain, men den gir ikke nevneverdig bedre bildedynamikk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kan ikke svare på om manglene du påpeker kommer av dårlig kalibrering (og projektor med lav kontrast), eller om det er lerretet. Men det er uansett et faktum at du kan få mye bedre bildegjengivelse på en vanlig duk, enn du har sjans til å oppnå på en akustisk duk. Akustisk duk er et bildemessig kompromiss, for å oppnå andre egenskaper i hjemmekinoen. Den totale opplevelsen av hjemmekinoen kan sikkert bli bedre i et oppsett der høyttalerne er plassert bak duken, men som nevnt, det kommer med en pris.
    @Gorm: Har du noen erfaringer med tekstilduker av typen Screen Innovation Enlightor 4K eller lignende fra Screen Research? Testen av Enlightor 4K i Widescreen Review tilsier at kvalitetstapet i forhold til en Stewart Screen StudioTek 100/Snomatte 100 ikke er veldig stort (så godt som neglisjerbart). Dette forutsetter selvfølgelig at man har nok lysstyrke fra projektoren til å kunne håndtere 25-30% lystap gjennom duken. Jeg er klar over at perforerte vinylduker medfører kompromiss i bildekvaliteten, men er spent på denne nye generasjonen vevde duker. Har du noen erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    @Gorm: Har du noen erfaringer med tekstilduker av typen Screen Innovation Enlightor 4K eller lignende fra Screen Research? Testen av Enlightor 4K i Widescreen Review tilsier at kvalitetstapet i forhold til en Stewart Screen StudioTek 100/Snomatte 100 ikke er veldig stort (så godt som neglisjerbart). Dette forutsetter selvfølgelig at man har nok lysstyrke fra projektoren til å kunne håndtere 25-30% lystap gjennom duken. Jeg er klar over at perforerte vinylduker medfører kompromiss i bildekvaliteten, men er spent på denne nye generasjonen vevde duker. Har du noen erfaringer?

Kunne også godt tænke mig at høre om erfaringer med dette lerret?

Mvh
    LBA75

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en slik duk stående, men har ikke fått tid til å teste enda. Etter hvert som jeg får testet, så kommer jeg med tilbakemeldinger.

Screen Excellence Enlightor 4K går for å være den beste akustiske duken per i dag.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et slikt lerret med VW95. Koser meg glugg ihjel hver gang jeg ser en film med bra bildekvalitet. Projektor kalibrert av Gorm for nettopp dette lerretet.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Jeg bruker et slikt lerret med VW95. Koser meg glugg ihjel hver gang jeg ser en film med bra bildekvalitet. Projektor kalibrert av Gorm for nettopp dette lerretet.

Mvh

Hvor køber I disse?
    Hvor stor lærred har du.... (cm)?

Hvordan oplever du "lys tab".... mister du meget lys/punch i billedet?

Mvh
    LBA75

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte DIY varianten av lerretet i størrelsen 16:9 i 270 cm bredde fra avshop under navnet "Screen Excellence 4K Craftsman." Jeg utnytter omtrent 252 cm av bredden i min kino.

Lystap er det naturligvis i transparente lerret av denne typen. Jeg tror gain er målt til 0,82 av en uavhengig aktør, finner ikke URL i farten. Dette betyr at lerretet neppe egner seg for annet enn rom med full lyskontroll (som jeg har.) Men jeg kjører altså VW95 på lav lampespenning fortsatt, og har nå klokket over 650 timer på denne pæra i løpet av 8 måneder. Det sier vel litt om hvor fornøyd jeg er.

Siden jeg ikke har hatt andre lerret i denne kinoen er det umulig å sammenligne evt. tap. Men jeg kan bare si at jeg er ytterst fornøyd. Og alle som er innom på filmvisning hos meg spør om å få komme tilbake snart. Unge som gamle..

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får også kjøpt Screen Excellence Enlightor 4K hos AVMAX . Her er det med ramme. Jeg bruker et 103" slikt lerret til min JVC HD750

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lærred købt

Hej

Så er der købt et Screen Excellence Enlightor 4K akustisk transparent lærred!!

2,37:1 format i 279x118cm = 110" (måles i bredden)

Har køt i "craftsman" udgaven, og skal lave DIY ramme.....

Glæder mig til at få højtalere bag lærred

Mvh
    LBA75

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du kan dele inntrykk og byggebilder med oss.

Mvh

Newcomer Kjhaga sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydtransparent duk og bilde

Gorm, ser at man mister en del av bildet med duk som slipper gjennom lyd.
    Jeg hadde tenkt å gjøre dette med min SoNY VPL 50es, men fikk kalde føtter nå.

I reklamen på AV shop påstås det i text under de lydtransparente dukene at ny teknologi nærmest har fjerne både moire og lystap???

Bløff?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjhaga
    Gorm, ser at man mister en del av bildet med duk som slipper gjennom lyd.
    Jeg hadde tenkt å gjøre dette med min SoNY VPL 50es, men fikk kalde føtter nå.

I reklamen på AV shop påstås det i text under de lydtransparente dukene at ny teknologi nærmest har fjerne både moire og lystap???

Bløff?
    Man "mister ikke bilde", men man taper en god porsjon lysstyrke. Graden av dette vil variere fra duk til duk, men man må regne med 20-30% sammenlignet med en nøytral hvit duk. Dersom dette ikke er et stort problem, så er det bare å kjøre på.

Ellers så blir det sagt ofte her på forumet at man får mye dårligere bildekvalitet på en AT-duk sammenlignet med en som ikke er lyd-transparent, men det er i dag en sannhet med modifikasjoner. Dersom man går for en kvalitetsduk, så mener jeg at kvalitetstapet er forsvinnende lite, gitt at man har tilstrekkelig avstand til lerretet. Fordelene er uansett mye større enn ulempene med en slik løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •