Gain på lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gain på lerret

Heisann

Holder på å bygge nytt hus med kjellerstue/kinorom.
    Rommet er 4 x 7 meter. Lerret blir på kortveggen.

Matt, sort tak og lyse vegger, litt lyst gulv (med mørkt teppe framfor lerretet)
    Prosjektor: Sony hw20, 30 eller 50
    120" lerret

Det jeg lurer på er om noen kan anbefale hvilken gain jeg bør ha på lerretet.

Mvh TEK

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden rommet ikke er maskert, bør du definitivt velge en grå duk. Da havner du på gain rundt 0.8. Rimelige grå duker med høyere gain enn dette, er ikke å anbefale, da de gir ødeleggende "sparcle-effekt".
    120" grå duk er for stort for HW20 og HW30. Med disse projektorene ville jeg ikke stukket meg lengre enn maksimalt 106", og helst ikke over 100".

HW50 har antakelig lysstyrke til å klare dette, og det har også Epson TW9000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for nyttig input. Det var nyttig!

Hadde egentlig bestemt meg for TW30 da jeg ikke tenkte ikke over at lysnivået kunne bli for dårlig. Så ikke det da jeg forsøkte meg med prosjektkalkulatoren.

Tror ikke jeg vil gå ned på lerretstørrelse pga. at rommet er såpass stort, så da tror jeg at jeg vil gå for Epson TW9000. Alternativt VPLHW50.

Er ikke veldig bra utvalg i grå lerret ser jeg. Sliter med å finne grå lerret med gain på 0.8. Det ser ut til at de fleste har 1.0. Det refereres også til at billige lerret ikke anbefales - men billig er jo et ganske relativt begrep...

Jeg er altså ute etter et elektrisk lerret for vegg/takmontering, med fjernkontroll, ca 120", grå duk, gain på 0.8. Fortrinnsvis i den fornuftige enden av prisskalaen ;-)

Er det noen som kan gi meg link til noen lerret som faller innenfor disse kriteriene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange produsenter som oppgir 1.0 gain på lerret som faktisk har nærmere 20% lavere refleksjonsgrad. Både Adeo og Dreamscreen er blant dem. Adeo greyvision har ca 0.8 gain. Dreamscreen V2 (rammespent) har ca 1.0 gain, men de grå dukene deres som er merket D65, har ca 0.8 - 0.85 gain. Dette på tross av at produsenten - rimelig misforstått - "skryter" på duken 1.0 gain
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underkant lerret ser for meg ut til å burde være ca90cm cm over gulv.
    Et 120" lerret i 16:9 er 150cm høyt. 150 + 90 = 240 cm, noe som betyr at lerretet vil bli klistret helt opp i taket ettersom takhøyden kun er 240, og det blir jo ikke noe bra.
    Ser ut til at jeg ender opp med 100" - 110" lerret allikevel...
    Et annet alternativ er selvsagt å gå for et 2,35-1 lerret istedenfor og beholde en bredde på ca 270. Da vil bunn bilde kunne være 1m over gulv og topp bilde være på 215cm. De fleste filmer er vel på dette formatet, men da må prosjektoren vel håndtere dette...

Gorm: rådet med grått lerret gjelder også ved bruk av epson tw9000 på 100" lerret?
    (Sort tak, lysegrå vegger - når ungene er der vil det nok også være litt lys fra takspottene)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt grå duk ja. Ellers kommer du garantert til å angre i ettertid

Skal du benytte 2.35:1 lerret, så kaster jo fortsatt projektoren ut bildet i 16:9 format. Det vil si at du må maskere veggen bak lerretet tilsvarende. Har sett flere som har bommet på dette med for bredt 2.35:1 lerret, og endt opp med at projektoren kaster lys helt opp i taket. Det ser ikke spesielt bra ut ;-)

Går du for løsningen med opp mot 270 cm bred 2.35:1 duk, så bør du kanskje vurdere hvitt lerret i stedet. Ellers blir det nok litt lite punch i bildet, selv med TW9000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner etterhvert å forme seg. Startet en egen tråd for å se om noen andre har gjort seg erfaringer med 120" lerret i rom med 2.35m takhøyde, men forventningen blir et 16:9 lerret på 100"-110". Synes det blir for mange usikkerhetsfaktorer rundt 2.35:1 formatet og forskjellige bruksområder.

Så da er utfordringen å finne riktig lerret.

Ser litt rundt på avshop. Forsøker å finne

DreamScreen V2 DynaGrey Black AluMotor-IR 234cm/ 106", men finner bare DreamScreen V2 BrightWhite Black AluMotor-IR 234cm/ 106"
    Finnes den virkelig ikke, eller er det bare jeg som ikke finner den?

Et annet alternativ er selvsagt DreamScreen V3 Tab Basic DynaGrey D65 Black 16:9 234cm/ 106".
    Pr nå er dette det mest nærliggende valget.

Komplett fører også noen Elite screen lerret, men disse finnes ikke ned grå duk før man kommer opp i deres CineTension 2 serie - og denne koster mer enn Dreamscreen, må spesialbestilles og ut fra tråder på nett har de problemer med rynker i lerretet over tid.

Er det noe annet som burde vurderes, eller er det bare å bestille DreamScreen v3 tab DynaGrey 106" (og eposn tw9000)?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den D65 duken til dreamscreen er utrolig bra til prisen. Meg bekjent, finnes det ingen andre duker i prisklassen som er i nærheten av D65, god refleksjonsgrad, samt null sparcle. Eneste andre "normale" duken jeg tilgang på som i utgangspunktet måler D65, er Stewart FireHawk. Sistnevnte har imidlertid gain på 0.9, og masse sparcle. Gain på D65 duken til Dreamscreen vil jeg anslå til ca 0.8
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •