Buet lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Buet lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Buet lerret

Jeg går med planer om å bygge ny frontvegg i hjemmekinoen. Denne ønsker jeg å lage buet og felle inn et lydtransparent lerret som kan skjule frontrekken og subbene.

Da jeg testet buet lerret forrige gang, klarte jeg imidlertid ikke å få geometrien korrekt. Allikevel ser jeg jo at mange har slike buede lerret og lurer på hva som kreves for å få dette korrekt. Er åpen for ny projektor dersom man må ha spesielle modeller som er tilpasset dette.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha en projektor som vil kunne støtte en slik bildegeometri feil som et buet lerret i utgangspunktet vil få, må man over til CRT projektor. Der benyttes ikke en fast kvadratisk pixel oppbygd brikke til å tegne opp bildet, men kan sette opp litt pute formet bildet på fosfor flatene som motvirker tønneformet i bildet på et buet lerret.... Når det gjelder dagens typiske hjemmekino lampebaserte projektorer som bruker 1-3 kvadratisk oppbyggde bildebrikker, så har man 2 hoved valg.

1. Setter opp bildet på lerretet til å vises litt større enn lerret flaten slik at det tønneformede bildet blir begrenset, "beskjært" av den sorte lysabsorberende lerretsmaskeringen. Det fungerer ikke så bra når man viser film med 2.35:1 i bredde : høyde forhold på et 16:9 lerret, men fungerer greit på 16:9 materiale på et buet 16:9 maskert lerret og 2.35:1 materiale på et buet 2,35:1 maskert lerret. (eventuelt ut-zoomet 16:9 bilde som er tilpasset høyden til 2.35:1 lerret men med sorte felt på begge sider av bildet.) Buede 16:9 lerret er litt svakere buet enn typiske 2.35:1 lerret, og det er egentlig litt rart at man har valget med buede 16:9 lerret ettersom man ikke har noen gode tilpassede hjemmekino projektorer i dag som kompenserer for fortegningen dette gir direkte.

2. Man sender bildet fra projektoren gjennom en Anamorfisk linse som optisk presser sammen projektorens 16:9 brikke format til 2,35:1 og bruker vertikal strekk i en bildeprosessor eksternt eller internt i projektoren for å utnytte hele 16:9 bildebrikken til å vise 2.35:1 kildemateriale på et buet 2:35:1 lerret. Anamorpiske linser har en puteformet fortegning av bildet, og passer derfor som hånd i hanske sammen med buede lerret som gir en tilsvarende tønneformet fortegning som kansellerer ut forskjellen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for veldig bra svar. Da legger jeg denne planen på hyllen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •