Trenger hjelp til å finne lerret..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til å finne lerret..

Har et påstartet hjemmekinorom i en rimelig prisklasse, men mangler lerret. Har heller ikke helt peiling på hva jeg bør anskaffe meg og i den forbindelse ønsker jeg noen tips.

Prosjektoren er en BenQ w6000 i et rom på 5x3m. Avstand vegg til vegg der bildet skal være er 5m. Rommet er under malekosten og har svart bakvegg og tak, mens resten av rommet er grått. Det finnes kun et lite vindu i rommet, men med noen gardiner kan dette rommet bli helt mørk selv midt på lyse dagen.

Mitt spørsmål er hvilket lerret bør jeg gå for i en budsjett prisklasse? Hvilken str bør jeg satse på? Kjøpe nytt eller brukt? Evt andre spørsmål ders som kan gi svar på som bør belyses?

På forhånd takk !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexandernk
    Har et påstartet hjemmekinorom i en rimelig prisklasse, men mangler lerret. Har heller ikke helt peiling på hva jeg bør anskaffe meg og i den forbindelse ønsker jeg noen tips.

Prosjektoren er en BenQ w6000 i et rom på 5x3m. Avstand vegg til vegg der bildet skal være er 5m. Rommet er under malekosten og har svart bakvegg og tak, mens resten av rommet er grått. Det finnes kun et lite vindu i rommet, men med noen gardiner kan dette rommet bli helt mørk selv midt på lyse dagen.

Mitt spørsmål er hvilket lerret bør jeg gå for i en budsjett prisklasse? Hvilken str bør jeg satse på? Kjøpe nytt eller brukt? Evt andre spørsmål ders som kan gi svar på som bør belyses?

På forhånd takk !
    Du kan ta en titt i denne tråden: http://avforum.no/forum/lerret/12313...pe-lerret.html for tips om en rimelig lavbudskjett måte å lage noe for å vise filmen på.

Jeg har tenkt å bruke denne versjonen selv. Stor plate, feste listverk på som blir kledd i svart, og voila...

Hvilken størrelse du bør satse på, avhenger mye av hvor langt unna du blir sittende skjermen, og hva du er komfortabel med. Blir den for stor, blir du jo sittende å snu på hodet for å få med deg hele handlingen, og det er jo ikke så greit det heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Skal ta å lese tråden !
    Hvordan klarer man egentlig å avgjøre den beste str på et lerret. Ift hvor man sitter hvor prosjektoren er plassert osv. Noen med en formening?

Alternativer til kjøpte lerret?

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer KriZ87 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut kingpin velvet rammelerret. Meget gode lerret til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut begge tipsene! Takk!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for et lerret med grå duk, og da et med D65 gråtone.
    W6000 har relativt høyt lysutbytte, så du kan fint velge lerret på 110-120 tommer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme selv, hvilket lerret skal man velge.
    Lurte litt på det tilbudet i går, på phantom HD lerretet under black friday, men sto over, da det er andre ting som må ordnes før lerret skal kjøpes inn.

Rommet er uten vinduer, lurer på å male det svart, eller mørk grå/brun, med lady pure color.

Pj er en Sony vw90, kalibrert av Gorm.

Takhøyden er rundt 205/207cm bare, så da blir kanskje et 120" lerret for stort? Å vil pj klare å få bra bilde på en slik str? Rommet er 6.50 langt, så er jo litt fleksibel der, hvor pj skal henge.

Eller vil et 106" lerret passe bedre, med tanke på takhøyden? Eller er det andre str mellom der, som er kurrante.
    Ender vel opp med et 16:9, da det blir brukt til film, mye fotballtitting pluss
    PS3 spilling.

Og hvilken farge å gain skal man gå for? Da ikke pj er super på 3D, så blir det helt klart mest 2D som vil surre i spilleren, men mulig en å annen 3D film, vist det ikke er helt helt håpløst bilde da. Tenker da på tegnefilmer, avatar å Avengers.

Takker for tips, da man ikke er kjent i denne verden med lerret å pj, uten en pakke med InFocus 4805, hitachi? lerret i et meget opplyst rom for maaaange år siden.

YNWA

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok valgt 106" om det var jeg som skulle hengt opp VW90. Blir ikke mye sprut i bildet på 120" lerret, når lampen har gått noen hundre timer.

Du skriver at projektoren er kalibrert? Da er det jo lurt å finne ut hvilket lerret den er kalibrert mot, for fargetemperaturen blir bare korrekt på samme type duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •