Sitteavstand V3 lydtransparent duk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitteavstand V3 lydtransparent duk?

Lurer litt på å prøve lydtransparent duk, men er usikker på om strukturen i duken blir for synlig? Hvor nær duken må en før en kan se struktur? Sitteavstanden vil bli 3m, og bredden på lerretet blir litt under 3m i 2,35:1 format. Muligens med A-linse, og i såfall muligens buet. Projektor JVC RS-1. Rommet mitt er bare ca 3,3m bredt, og jeg kunne godt ha tenkt meg å ha en helt "ren" lerret-vegg, uten synlige høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke strukturen på lerret er noe problem på 3 meter avstand, men det er ganske nærme å sitte 3 meter fra ett 3 meter lerret. Jeg sitter 4 meter fra mitt tre meter lerret og det går helt greit, men ville ikke ha sittet en meter nærmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå 16:9 vinyl-lerret (Gerriets) som er ca 2,35m bredt, og høyden blir dermed større nå enn den vil bli med lerret på la oss si 2,8m i 2,35:1. Tror kanskje høyden har like mye å si for opplevelsen av størrelse på lerretet
    Jeg sitter faktisk på bare ca 2,7m nå, og jeg synes ikke dette er noe problem. Jeg skal bygge om rommet litt, og da får jeg muligheten til å flytte stolene litt bakover. Muligens lage hull i bakveggen til projektoren, og da får jeg også litt lenger kasteavstand, i tilfelle jeg skulle prøve meg på A-linse.

Arntost: Har du sett bilde på et V3-lerret? Er ditt lerret 2,35:1?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på 2,5m er det synlig struktur i veldig lyse sener.

på 3m kunne ikke jeg lenger se noen struktur.

så du er nok safe på 3m.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til at dette er noe jeg bør prøve! Dessverre kommer ikke de B-varedukene i hvit ser det ut til. Hadde kanskje vært greit å få sett hvor hvitt 93% hvitt er?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man mister litt lysstyrke kontra vanlig duk.

Duken fremstår som veldig lys grå.

skal du ha noe som er på høyde med vanlig duk må du over på v4 og en helt annen pris..
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg har nå 16:9 vinyl-lerret (Gerriets) som er ca 2,35m bredt, og høyden blir dermed større nå enn den vil bli med lerret på la oss si 2,8m i 2,35:1. Tror kanskje høyden har like mye å si for opplevelsen av størrelse på lerretet
    Jeg sitter faktisk på bare ca 2,7m nå, og jeg synes ikke dette er noe problem. Jeg skal bygge om rommet litt, og da får jeg muligheten til å flytte stolene litt bakover. Muligens lage hull i bakveggen til projektoren, og da får jeg også litt lenger kasteavstand, i tilfelle jeg skulle prøve meg på A-linse.

Arntost: Har du sett bilde på et V3-lerret? Er ditt lerret 2,35:1?
    Nei, har ikke V3 lerret. Har standard HD lerret. Ja, det er 2.35:1. Jeg bruker anamorfisk linse.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på lerretet er en preferanse, men det var uansett ikke det som var spørsmålet i tråden her.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    man mister litt lysstyrke kontra vanlig duk.

Duken fremstår som veldig lys grå.

skal du ha noe som er på høyde med vanlig duk må du over på v4 og en helt annen pris..
    Hvilken type duk. Dreamscreen, SMX, eller annet merke?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. da spørs det om jeg burde ha tatt turen innom AV-shop for en titt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seigmann: Er det stort sett lysstyrken du sikter til når du sier "på høyde med vanlig duk" ?

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til at dette er noe jeg bør prøve! Dessverre kommer ikke de B-varedukene i hvit ser det ut til. Hadde kanskje vært greit å få sett hvor hvitt 93% hvitt er?
    Har en grå 100" 2.35.1 lydtransparent duk fra avshop som er benyttet som buet lerret i min kino som skal selges billig om du er intr.?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir for liten, og jeg bør nok ha hvit duk, evt den som er nesten hvit. Ellers takk!

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke strukturen i V3 duken, men på min duk - en Screen Excellence 4K - ser jeg ikke spor av struktur fra 1,5 m omtrent. Tror V4 til DreamScreen er tilsvarende tett/"ustrukturert".

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blir for liten, og jeg bør nok ha hvit duk, evt den som er nesten hvit. Ellers takk!
    Ok.
    Det er vel bare 2 farger, lysegrå eller hvit meg bekjent.
    Du bør ikke vurdere hvit om du ikke har 100% lyskontroll. Da mener jeg 100% buttcave med sort filt vegger eller tilsvarende. Jeg har ikke 100%lyskontroll selv med sort matt tak og mørkebrune vegger.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seigmann: Er det stort sett lysstyrken du sikter til når du sier "på høyde med vanlig duk" ?
    Ja forsåvidt
    Har følelsen av att man mister litt bildedynamikk sammen med synlig struktur på under 3m.

v4 med ny top coat duk er helt på høyde med vanlig duk etter det mine øyer kan se..
    V4 er btw ett hakk bedere enn smx igjenn.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tatt en tur innom demokinoen til AVshop i løpet av uka, og se V3-duken i aksjon. En annen sak som jeg må finne ut av er om jeg kan tillate meg å plassere høyttalerne så tett som 18 grader (se bilde), eller om jeg må bygge fram lerretet litt for å få høyttalerne lenger fra hverandre. Synspunkter her? Jeg har sett litt på System 5 fra Teufel. Et 5.2 system med små høyttalere 16cm dype.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom AV-Shop og tittet på demokinoen deres i går. Flott rom! Det skulle være V3 duk der, men det viste seg at den var byttet ut med V4 for lenge siden. Stripene i V4 duken i det lille demorommet var lett synlig, og var distraherende. Denne feilen er nå rettet. Jeg tok sjansen og kjøpte V3-duk selv om jeg ikke fikk sett den, og ble positivt overrasket. Har hengt den opp midlertidig med et par stifter over det gamle lerretet (ikke AT). V3 har en mere regelmessig struktur enn V4, men likevel lite synlig. Jeg vil si at strukturen fra sitteplassen er synlig omtrent som pikselstrukturen fra projektoren (X-30), se nærbilder fra ca 50cm. Vinylduken er Gerriets Opera, som er uten synlig struktur. I helt lyse scener ser jeg strukturen i V3 fra ca 2,5m om jeg anstrenger meg. Synes ikke duken ødelegger mye skarphet, men noe lystap er det i forhold til vinylduken. Hvor mye som skyldes veven er vanskelig å si, da V3-duken er lys grå. Bildene ble knipset med kamera håndholdt og 2s selvutløser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •