lydtransperant nedtrekks lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydtransperant nedtrekks lerret

Driver å bygger hjemmekino, men er fersk i faget. Jeg har valgt å bruke innfellnings høyttalere, derfor har jeg valget mellom et "stort" lyd transperant lerret som ligger på utsiden av høyttalerene, eller ett tett lerret som ikke er bredere enn at det står mellom høyre og venster høyttaler. Vil i utgangspunktet ha et elektrisk lerret, men finnes disse med lydtransperant duk. I tilfellet hvilket.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saab
    Driver å bygger hjemmekino, men er fersk i faget. Jeg har valgt å bruke innfellnings høyttalere, derfor har jeg valget mellom et "stort" lyd transperant lerret som ligger på utsiden av høyttalerene, eller ett tett lerret som ikke er bredere enn at det står mellom høyre og venster høyttaler. Vil i utgangspunktet ha et elektrisk lerret, men finnes disse med lydtransperant duk. I tilfellet hvilket.
    Dette finnes fra Screen Excellence. Denne benytter deres Enlightor 4K lerret som skal være meget bra, kanskje det beste AT materialet på markedet. Dessverre snakker vi om høy prisklasse for elektriske lerret av denne typen.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtransparente lerreter tar mye av lysstyrken til prosjektører, og hullene kan være veldig synlige om du blir sittende nært lerretet, bare så du er klar over det. Jeg ville nok vurdert å ha et normalt lerret mellom høyttalerne om jeg var deg.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Lydtransparente lerreter tar mye av lysstyrken til prosjektører, og hullene kan være veldig synlige om du blir sittende nært lerretet, bare så du er klar over det. Jeg ville nok vurdert å ha et normalt lerret mellom høyttalerne om jeg var deg.
    det er ikke ett problem med de dukene man får nå..
    vet ikke om du har i det heletatt sett på noen av dukene de siste åra,
    men iallefall v3 er ganske bra, 3M unna og du ser ingen struktur
    0.8 i gain, lyse grå duk...

på v4 er det ikke noe problem, og du kan sitte nesten en meter unna uten og se noe struktur.

det og få lyden under bilde ødelegger jo film opplevelsen mye mer...
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er noe annet under lerretet som du trenger tilgang til, ville jeg også vurdert rammelerret.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    det er ikke ett problem med de dukene man får nå..
    vet ikke om du har i det heletatt sett på noen av dukene de siste åra,
    men iallefall v3 er ganske bra, 3M unna og du ser ingen struktur
    0.8 i gain, lyse grå duk...

på v4 er det ikke noe problem, og du kan sitte nesten en meter unna uten og se noe struktur.

det og få lyden under bilde ødelegger jo film opplevelsen mye mer...
    Jeg skal ikke påstå at jeg har kikket aktivt på lydtransparente lerreter de siste årene, men dem jeg har sett har hatt visse begrensninger. Det er meget mulig man kan lage lerreter med små nok hull til at man ikke ser hullene på fornuftig avstand, men man vil uansett tape noe lysstyrke. Og slike lerreter er veldig kostbare.

Og har man en riktig sitteavstand og riktig oppsatt anlegg, hører man ikke at lyden kommer fra under eller over lerretet. Klarer man å "pinpointe" lyden til et spesifikt punkt (der høyttaleren står), sitter man som regel for nært.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på v4..

Ett riktig oppsett vill ha lik høyde på alle 3 fronthøytallerene i ørehøyde, så da må lerretet under eller over og jo man hører godt att lyden blir servert i feil høyde i forhold til bildet..

Senteren under bilde med dialog lift ved hjelp av høytallere plasert over lerretet fungerer sånn halveis.. Men det blir aldri det samme som 3 klin like høytallere i front i samme høyde.

Høytallere utenfor bildet er og blir ett kompromiss på film lyd..

Det går veldig fint og få ett godt stereo lydbilde der høytallerene forsvinner med nærfelts lytting.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene. Jeg vurderer nå et lydtransparent rammelerret. Da kan jeg også tillate meg større lerret. Forøvrig er høyttalerne allerede montert i kjellerstue/hjemmekinoen min. Jeg har installert innebygging høyttalere fra Niles audio. Så langt er jeg meget godt fornøyd. Nå er det bare bildet som mangler.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på v4..

Ett riktig oppsett vill ha lik høyde på alle 3 fronthøytallerene i ørehøyde, så da må lerretet under eller over og jo man hører godt att lyden blir servert i feil høyde i forhold til bildet..

Senteren under bilde med dialog lift ved hjelp av høytallere plasert over lerretet fungerer sånn halveis.. Men det blir aldri det samme som 3 klin like høytallere i front i samme høyde.

Høytallere utenfor bildet er og blir ett kompromiss på film lyd..

Det går veldig fint og få ett godt stereo lydbilde der høytallerene forsvinner med nærfelts lytting.
    Jeg syns lydtransparent lerret er et større kompromiss enn å ha høyttalerne utenfor lerretet ( BEF har bare senteren og subene bak lerretet frontene er på utsiden) og jeg syns Yamaha´s dialog lift fungerer meget bra. Selv med de beste transparente lerretene mister man en god del bildedynamikk, men den største fordelen man får med lydtransparent lerret syns jeg er en lerretsvegg med kun bilde når man viser film. Men dette kan også gjøres uten transparent lerret og hadde jeg hatt plass til det i min kino hadde ikke høyttalerne i front syns, men jeg hadde fortsatt hatt vanlig lerret...8)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av saab
    Takk for tilbakemeldingene. Jeg vurderer nå et lydtransparent rammelerret. Da kan jeg også tillate meg større lerret. Forøvrig er høyttalerne allerede montert i kjellerstue/hjemmekinoen min. Jeg har installert innebygging høyttalere fra Niles audio. Så langt er jeg meget godt fornøyd. Nå er det bare bildet som mangler.
    Størrelsen på bildet var det viktigste argumentet for å bygge hjemmekino for min del. Derfor ble det lydtransparent lerret for å utnytte bredden på rommet maksimalt. Har ikke mye sammenligningsgrunnlag å gå på, men det jeg har sett av andre oppsett har ikke forandret min mening om at lydtransparent lerret var riktig valg. Gir meget god kinofølelse. Alt utstyret er ute av syne. Jeg hater alt som minner om bling. Bruker Screen Excellence 4K duken og Sony VW95 i nær 100 % lyskontrollert rom.

Mvh

PS: Her (URL) er forresten en rapport som oppsummerer målinger gjort på forskjellige lydtransperente duker.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg syns lydtransparent lerret er et større kompromiss enn å ha høyttalerne utenfor lerretet ( BEF har bare senteren og subene bak lerretet frontene er på utsiden) og jeg syns Yamaha´s dialog lift fungerer meget bra. Selv med de beste transparente lerretene mister man en god del bildedynamikk, men den største fordelen man får med lydtransparent lerret syns jeg er en lerretsvegg med kun bilde når man viser film. Men dette kan også gjøres uten transparent lerret og hadde jeg hatt plass til det i min kino hadde ikke høyttalerne i front syns, men jeg hadde fortsatt hatt vanlig lerret...8)
    Jeg er enig i at lydtransparent duk alltid vil være et kompromiss, og jeg er svært opptatt av bildekvaliteten. Likevel så synes jeg et lite "tap" av bildekvalitet er verdt det siden totalopplevelsen blir såpass mye bedre ved at man ikke ser høyttalere mm.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    jeg er fult klar over att bef kun har senter og subb bak lerretet, men han har alle høytallerene i samme høyde og i midten på lerretet og det er det som er hele poenget.

regner med du brukte dialog lift på demo?

isåfall må jeg si att det er langt unna sømløsheten man får med 3 like høytallere i senter av lerretet.

senterkanalen vill jo få en annen spredning når du bruker disse små høytallerene over lerretet til og løfte lydbildet, og jeg syntes det høres godt.

Nå er det en preferanse hva man anser som de største kompromissene..
    men uansett så vill det være ett stort kompromiss på sømløsheten med en senterkanal under bildet.
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er fult klar over att bef kun har senter og subb bak lerretet, men han har alle høytallerene i samme høyde og i midten på lerretet og det er det som er hele poenget.

regner med du brukte dialog lift på demo?

isåfall må jeg si att det er langt unna sømløsheten man får med 3 like høytallere i senter av lerretet.

senterkanalen vill jo få en annen spredning når du bruker disse små høytallerene over lerretet til og løfte lydbildet, og jeg syntes det høres godt.

Nå er det en preferanse hva man anser som de største kompromissene..
    men uansett så vill det være ett stort kompromiss på sømløsheten med en senterkanal under bildet.
    Jeg er enig med deg at det blir best med like fronter og senter i samme høyde, men for meg går det for mye ut over bildekvaliteten til at jeg vil gå for det (uansett har jeg ikke plass til det i min nåværende kino så det var aldri et valg). Man taper enormt med bildedynamikk og det er ikke aktuelt for meg, det eneste jeg har sett som var ok er det BEF har og når den nye duken til Dreamscreen kommer skal jo denne være enda bedre enn det presampelet BEF har. Så kanskje jeg bygger min neste kino med transparent lerret, men det bli maaange år til om det i det hele tatt blir noen gang...

Nå har nok ikke jeg fått til oppsettet med presence på langt nær perfekt, men hvis du hører med f.eks Akto her på forumet så kan du høre hva han syns om et "perfekt" oppsatt presence system. Og for meg da er det best med precence, men dette er som det meste med hjemmekino man velger det man syns er best for en selv. Selvfølgelig hadde det beste vært transparent lerret uten lud og bildekvalitetstap.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som vær enkelt vill ha og prioriterer er subjektivt og man velger jo selfølgelig det man er mest fornøyd med.

Det jeg ville ha frem var att det blir ett kompromiss på lyden, for min del ett stort, andre syntes ikke det gjør så mye..

Btw, det kommer en toppcoat til v4 som er utrolig fin, hvor man kan sitte veldig nerme uten synlig struktur, denne løsningen med 3 lag skal vist være ganske nerme vanlig lerret. Så absolutt noe og vurdere skal man ha lydtransparent lerret.
    Kan ingenting, gjør alt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •