Fargekode og malingstype til lerret? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 97 av 97
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Si meg, ser det omtales gipsplater, sponplater og MDF plater som gode til å male seg et eget rammelerret. Jeg lurer imidlertid på: Er det ikke mulig å dra ned til byggmaker (for eksempel) å be om en plate på ønsket cm mål og ferdigmalt? Finnes det ikke MDF plater i grått for eksempel?

Kan ikke se noen som har gjort det her, det må kanskje være en grunn?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bgullet
    Si meg, ser det omtales gipsplater, sponplater og MDF plater som gode til å male seg et eget rammelerret. Jeg lurer imidlertid på: Er det ikke mulig å dra ned til byggmaker (for eksempel) å be om en plate på ønsket cm mål og ferdigmalt? Finnes det ikke MDF plater i grått for eksempel?

Kan ikke se noen som har gjort det her, det må kanskje være en grunn?
    Om det stemmer kan du banne på at de ikke er malt helmatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Disse måleresultatene er ikke relevante om du ikke opplyser hvilken produktreferanse det har.
    !!Når man måler en farge så velger man produktet først.!!
    Dette da alle baser har avvik. Om du bestiller hvit fra f.eks flugger, jotun, bergen malingsfabrikk og Nordsjö. Vil du se at det er avvik mellom alle!
    Dette gjelder også forskjellige produkter fra samme produsent. Det kan være stor forskjell fra f.eks belgalakk matt 15 og lady silkematt 10.
    Hei
    Det jeg har nevnt her er oppskriften på fargen og ikke glansen,jeg tipper det er LADY 02 eller 07. Men hvis du vil hvite hva dream screen har brukt så anbefaler jeg at du ringer fabrikken eller avshop,de kan sikkert svare deg på det spørsmålet.Du nevner også at det kan være store forskjeller på bengalakk matt 15 og lady silkematt 10,kan du fortelle meg de forskjellene bortsett fra at de har forskjellige glans.Forresten så heter det (bengalakk) og ikke belgalakk.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BMW-M5
    Hei
    Du nevner også at det kan være store forskjeller på bengalakk matt 15 og lady silkematt 10,kan du fortelle meg de forskjellene bortsett fra at de har forskjellige glans.Forresten så heter det (bengalakk) og ikke belgalakk.
    Bengalakk. Rask skrivefeil.
    Sier ikke at det er STORE forskjeller, men avvik. Jotun (som også eier og produserer Butinox) har en tendens til å ha et svakt rosaskjær i sin "hvit".
    Og slik er det med alle produsenter. Hvit er ikke hvit-hvit. Det er alikevel umulig å se det med det blåtte øye uten en referanse til hvit. Likt som f-eks 1000-N ser hvit ut uten referanse til hvit.

Disse forskjellene og at produktene har forskjellig oppbyggning, konsistens, partikkelstørrelse, osv. er grunnen til at jeg sier dine oppskrifter ikke er relevante uten referanse til hvilket produkt det er blandet i.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken farge til PT-AE900E?

Som topic sier, hvilken farge bør jeg bruke til å male mine gips plater med? Mange nevner fra S-1500 til S-3000. Rommet er så godt som lystett, dvs ikke lys. Veggene er hvite fra før. Jeg skal ikke bruke goo maling, men vanlig matt maling. Lady etc. Jeg er også usikker på hva 07 står for? Bør man lavere eller høyere enn 07 på skalaen?

Takker for alle svar!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Som topic sier, hvilken farge bør jeg bruke til å male mine gips plater med? Mange nevner fra S-1500 til S-3000. Rommet er så godt som lystett, dvs ikke lys. Veggene er hvite fra før. Jeg skal ikke bruke goo maling, men vanlig matt maling. Lady etc. Jeg er også usikker på hva 07 står for? Bør man lavere eller høyere enn 07 på skalaen?

Takker for alle svar!
    Hei

Er nok mange her inne som har mye mer erfaring enn meg i DIY lerret. Men jeg er midt i fasen og holder på med en betongvegg i leca byggplank jeg skal prøve å få så overhode "smooth" bilde på som mulig. Har lest i timesvis og dagesvis på forskjellige forum for å få resultatet så bra som mulig. Og er det noen som mener jeg gjør noe feil, er dette passende tid å arrestere meg på =)

Jeg har grovspakla, pussa, sprøytespakla og pussa hele veggen, og til nå er det tre strøk med Palett interiør Hvit AA base med glans 03. Ja tallet står for hvor mye glans det er i malingen. Jo mindre glans jo mindre sannsynlighet for "tearing" eller refleksjoner om du vil.

Den malingen jeg først fikk ble blanda feil, det ble brukt grått fargestoff istedefor sort. Det resulterte i at veggen og bildet sees med blåstikk, selv etter 1 ukes tørketid.

Jeg har fått ny maling med kun sort farvestoff, og resultatet etter total tørketid skal være tilnærmet likt det som brukes i greylinelerret. Tiden vil vise da jeg ikke har fått den på veggen.

Er du flink med grunnarbeidet, bruker maling med riktig sortmengde i forhold til projectoren og bruker god tid, er det mulig og oppnå et bra resultat. Men jeg ser nå at det ikke vil bli like bra som med en dyr lerretsduk. Hovedforskjellen slik jeg kan se det nå går på dybdefølelse som nevnt tidligere i tråden. Dog tror jeg dette vil forbedres betraktelig når jeg får maskert veggen, gjerne med litt dype lister kledd med sort filt / velour el lignende. Da tror jeg det er minimalt med forskjell til et 6-7000 kroners rammelerret.

Skal poste her når jeg har fått malt og maskert veggen. Men det kan ta et par uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Hei

Er nok mange her inne som har mye mer erfaring enn meg i DIY lerret. Men jeg er midt i fasen og holder på med en betongvegg i leca byggplank jeg skal prøve å få så overhode "smooth" bilde på som mulig. Har lest i timesvis og dagesvis på forskjellige forum for å få resultatet så bra som mulig. Og er det noen som mener jeg gjør noe feil, er dette passende tid å arrestere meg på =)

Jeg har grovspakla, pussa, sprøytespakla og pussa hele veggen, og til nå er det tre strøk med Palett interiør Hvit AA base med glans 03. Ja tallet står for hvor mye glans det er i malingen. Jo mindre glans jo mindre sannsynlighet for "tearing" eller refleksjoner om du vil.

Den malingen jeg først fikk ble blanda feil, det ble brukt grått fargestoff istedefor sort. Det resulterte i at veggen og bildet sees med blåstikk, selv etter 1 ukes tørketid.

Jeg har fått ny maling med kun sort farvestoff, og resultatet etter total tørketid skal være tilnærmet likt det som brukes i greylinelerret. Tiden vil vise da jeg ikke har fått den på veggen.

Er du flink med grunnarbeidet, bruker maling med riktig sortmengde i forhold til projectoren og bruker god tid, er det mulig og oppnå et bra resultat. Men jeg ser nå at det ikke vil bli like bra som med en dyr lerretsduk. Hovedforskjellen slik jeg kan se det nå går på dybdefølelse som nevnt tidligere i tråden. Dog tror jeg dette vil forbedres betraktelig når jeg får maskert veggen, gjerne med litt dype lister kledd med sort filt / velour el lignende. Da tror jeg det er minimalt med forskjell til et 6-7000 kroners rammelerret.

Skal poste her når jeg har fått malt og maskert veggen. Men det kan ta et par uker.
    Virkelig int lesning dette! Hva om jeg hadde malt hele veggen i samme farge som jeg bruker på lerrete? Eller gjelder det å få det mørkere farge i forhold til lerrete? Jeg har uansett tenkt en list rundt hele lerrete i sort eller velur.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg maler hele veggen, men kommer til å maskere alt utenom akkurat der jeg skal projisere bildet. Maskeringen blir med en ganske dyp ramme for å fremmheve 3D effekten. Grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg ikke helt er ferdig med å plassere høyttalerne. Tipper jeg bruker ett par uker på prøving og feiling med plasseringen.

I tillegg er jeg usikker på om jeg skal invistere i ny projector og anamorphisk linse. Da blir det maskert til format Cinescope 2,35:1

Attpåtil er jeg nødt til å få opp noe lydkontroll i rommet, da jeg er langt fra fornøyd med akustikken. Dette blir ikke omfattende, men strategisk plaserte tiltak. Dette er noe jeg har drevet lite med, og prøver derfor å lese meg litt opp. Det blir litt prøving og feiling. Noe jeg har erfart er det man lærer mest av. Derfor har jeg lyst til at bildeformat og størrelse blir kronen på verket.

Alt i alt fører dette til et prøveprosjekt der jeg har som formål å skaffe meg mest mulig kunnskap til den gangen jeg skal trø til med et dedikert avrom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Jeg maler hele veggen, men kommer til å maskere alt utenom akkurat der jeg skal projisere bildet. Maskeringen blir med en ganske dyp ramme for å fremmheve 3D effekten. Grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg ikke helt er ferdig med å plassere høyttalerne. Tipper jeg bruker ett par uker på prøving og feiling med plasseringen.

I tillegg er jeg usikker på om jeg skal invistere i ny projector og anamorphisk linse. Da blir det maskert til format Cinescope 2,35:1

Attpåtil er jeg nødt til å få opp noe lydkontroll i rommet, da jeg er langt fra fornøyd med akustikken. Dette blir ikke omfattende, men strategisk plaserte tiltak. Dette er noe jeg har drevet lite med, og prøver derfor å lese meg litt opp. Det blir litt prøving og feiling. Noe jeg har erfart er det man lærer mest av. Derfor har jeg lyst til at bildeformat og størrelse blir kronen på verket.

Alt i alt fører dette til et prøveprosjekt der jeg har som formål å skaffe meg mest mulig kunnskap til den gangen jeg skal trø til med et dedikert avrom.
    Har du noen bilder som du kan legge ut pr. dags dato? Hadde vært veldig int å se, selv om du ikke er ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke plater fungerer best?

Jeg har tenkt å bruke gips plater, men det finnes jo flere alternativer som OSB, finer, spon, mdf osv. Vil tro at gips var veldig greit å bruke iom at det ikke er noe form for mønster. Skal naturligvis sparkle og deretter male over etterpå.

Noen som har invendinger mot å bruke gips plater? Er det noe som vil fungere bedre? Jeg skal skru gips platene opp mot sponplatene som er på veggen fra før.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke tilgang til et skikkelig kamera for øyeblikket. Kun mob tlf og det er helt ubrukelig til dette formålet. Kan poste et par bilder her begynnelsen av neste uke tatt med skikkelig kamera, når jeg har malt veggen et par - tre strøk med rette fargen.

Det ligger et mobilbilde nederst på min profil der litt av veggen er eksponert med grått fargestoff i basen. Men som sagt, det gir deg neppe mye.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke gips plater, men det finnes jo flere alternativer som OSB, finer, spon, mdf osv. Vil tro at gips var veldig greit å bruke iom at det ikke er noe form for mønster. Skal naturligvis sparkle og deretter male over etterpå.

Noen som har invendinger mot å bruke gips plater? Er det noe som vil fungere bedre? Jeg skal skru gips platene opp mot sponplatene som er på veggen fra før.
    Hørt om flere som har brukt huntonitt. Sjekk ut disse platene før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt på tråden din når du lagde lerrete. Du skriver at du bruker S1500 fordi rommet er mørkt selv når det er dagslys. Vil det si at dersom rommet er mørkt så trenger man ikke mer enn S1500. Hadde tenkt å gå for noe sånn som S3000 iom at det har flest likheter til dreamscreen dynagrey, og det passer bra til PT-AE 900E som jeg har. Der hvor jeg skal ha lerrete er det mørkt stort sett hele dagen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt på tråden din når du lagde lerrete. Du skriver at du bruker S1500 fordi rommet er mørkt selv når det er dagslys. Vil det si at dersom rommet er mørkt så trenger man ikke mer enn S1500. Hadde tenkt å gå for noe sånn som S3000 iom at det har flest likheter til dreamscreen dynagrey, og det passer bra til PT-AE 900E som jeg har. Der hvor jeg skal ha lerrete er det mørkt stort sett hele dagen.
    I hvilken post er det du spør etter info? Om det er en spesiel post i tråden du har spørsmål til er det bare å trykke på "sitèr". Da spør du direkte til den enkelte posten.

Uansett, når det gjelder mengde sortfarge i basen kommer det helt an på hvor langt ned du er villig til å flytte gråskalaen. DVS hvor "grått" vil du hvitt skal være, jo gråere, jo mørkere vil jo også sort bli. Menneskets øye er mer sensitivt for gråskalaforskjeller i det mørke domenet, derfor foretrekker de aller fleste at sort ser mest mulig sort ut. At det hvite ser ut som en sky eller et 100% hvitt fargenøytralt papir er ikke like viktig. ( Det oppfattes ikke direkte som en like stor kontrastforskjell som i det mørke domenet)

Til LCD projectorer, som du har er det gulle godt med et utgangspunkt på rundt S2000. Har rommet lyse vegger ville jeg gått for S3000.

Dette er min personlige anbefalning, ikke en fasit. Mulig det er flere som har andre synspunkt enn det jeg har. Venter du litt kommer det garantert flere innlegg fra de som har peiling i denne tråden. Evt kan du jo bruke en kveld og søke litt rundt på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups, det var denne tråden jeg siktet til:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...et-ferdig.html

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen updates på fremgangen amazon1969?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann Maarten

Har fått malt veggen 4 strøk nå med den fargen jeg bestemte meg for satse på, i allefall for en periode. Jeg kan med en gang si at det var store forskjeller når jeg fikk en base med kun sort fargestoff. Jeg opplevde det som å bytte fargetemperatur på projectoren fra 9300 -> 6500 kelvin. I positiv forstand selvfølgelig.

Ingen maskering foreløpig, og tror faktisk jeg kommer til å drøye det noen uker.
    Litt mange prosjekter på en gang.. Og jeg liker å ta meg god tid slik at det blir skikkelig gjort. Nå er det stativ til centeren =)

Har desverre ikke fått tak på et skikkelig kamera, og ser ikke nok gryn i pungen til å fleske til med noe speilrefleks riktig enda. Jeg slenger opp et mobilbilde, med kontrast mot veggen som er i "caffe latte" og høyttaleren i kirsebær. Er klar over at bildet er dårlig, men er desverre kun det jeg har å tilby i øyeblikket.

Red: Skriveleif...

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •