Fargekode og malingstype til lerret? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 97
    Newcomer XinoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende lesing dette :-D

Vil tro de nye microfiber rullene er ideelle til formålet da de iallefall ikke loer .
    Hårmessig er de en mellomting mellom filt\mohair og de grønne jordan rullene .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg malte meg lerret i helgen.
    Jeg prukte en 12mm sponplate med lekter bak for avstivning.

Denne malte jeg med Lady vegg matt S1500-N 9915. 3 strøk

Resultatet ble bedre enn mitt forrige nedtrekkslerret til 2000 kr.

Anbefales!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ sveinse

Godt å se at det er andre som driver å utforsker litt også, og at vi kom fram til samme resultat.
    Enkelt og greit, be om hvit base og si de skal blande i sort til ca s3000 (eventuelt lysere eller mørkere hvis du ønsker det) 3000 ble ihvertfall ca samme som dreamscreen dynagrey.

Men etter å ha gjort dette så har jeg igrunn funnet ut at lady silkematt (07 som den jo er) er ikke matt nok. Vil igrunn ha det mattere. Men begynte ikke å lete etter ny base, gadd ikke det da.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk dette sveinse og eXa?
    Jeg har et nytt nedtrekkslerret selv, men allerede fra første dag er det sånne bittesmå bølger i det, og lerretet har hengt nedtrukket siden jeg hengte det opp.
    Og siden det alltid er nedtrekt, så tenkte jeg at da kan jeg like godt lage meg et DIY malt lerret selv.
    Så nå har jeg lest alt her, og egentlig ikke fått helt klart svar føler jeg, så jeg spør etter en oppdatering og oppsummering fra noen av dere som har gjort dette.

Jeg skal forresten ha et ca 100" stort lerret for bruk til en Sony VPL-AW15 projektor. Og tror jeg satser på 12mm MDF med støtteramme bak. Er det noen god idé og sparkle og slipe overflaten før man begynner å male? Da kan man jo få den veldig glatt, er det noe jeg ønsker?

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

puste liv i en gammel tråd

lerretet mitt datt i bakken for litt siden å trengte en runde med rulla igen
    denne gangen tengte jeg å prøve meg på noe nytt.

så var i male sjappa i dag å henta meg en 3 Litring med baronesse takmatt 02 hvit med 2500s(kun sort ss013)

er langt fra fornøyd, har fått et blå skjær i bildet jeg ikke klarer å komponsere bort uten å ødelegge for hvit,(foreks grå fargen på forumet her er blå på lerrette)
    hadde et langt bedre bilde med mitt bengalakk silkematt 15 aluminium førsøk

noen som har et tips om hva og hvor mye jeg skall ha i bøtta for å fjerne blå skjæret?

vist ikke går jeg tilbake til min orginale farge igen, noe jeg helst ikke vil pga cash er mangel vare(som altid) for ikke å snakke om peset med å skru d ned av veggen å få d ned i kjellern for så å stå der i et døgn å tørke mellom hvert strøk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken farge hadde du fra før?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har malt mitt lerret med Butinox akrylmaling. Hel matt 10 (0,1) Fargekode 2500s. Det fungerer utmerket på min Epson EMP-TW700.

AVforum.no - askjer's hjemmekino

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og bygget meg nettopp et rammelerret, som jeg malte. Jeg brukte fargen S1500. Ble meget godt fornøyd. Ta en titt på denne linken

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, sverger jeg svarte her i går.
    prøver igen

takker for forslag men jeg fikk fixet fargen etter at jeg gjorde litt research på nett
    gul og rød dreper blå(gul+rød+blå=svart) så er jo tydelig at d er blå farge enten i "sorten" eller i basen.
    så jeg fikk blandet oppi den rød fargen og okeren som orginalt skulle være i s2500
    men er ikke fornøyd med resultated d blei greit nok men ikke noe wow heller et pffft

så når muligheten ankommer skall bengalakken på igen.
    (edit)
    eller ikke.
    trur jeg må forske litt videre, kom akkurat på at jeg kansje ikke så noe lys-styrke forskeller fra kant til midt på lerretet.

@sickpuppy bangalakk silkematt 15 aluminium

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amrita
    hmm, sverger jeg svarte her i går.
    prøver igen

takker for forslag men jeg fikk fixet fargen etter at jeg gjorde litt research på nett
    gul og rød dreper blå(gul+rød+blå=svart) så er jo tydelig at d er blå farge enten i "sorten" eller i basen.
    så jeg fikk blandet oppi den rød fargen og okeren som orginalt skulle være i s2500
    men er ikke fornøyd med resultated d blei greit nok men ikke noe wow heller et pffft

så når muligheten ankommer skall bengalakken på igen.
    (edit)
    eller ikke.
    trur jeg må forske litt videre, kom akkurat på at jeg kansje ikke så noe lys-styrke forskeller fra kant til midt på lerretet.

@sickpuppy bangalakk silkematt 15 aluminium
    Mener du at bengalakken silkematt 15 ble veldig bra?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    farge messig var bengalakken mye "virkligere" en den jeg har brukt nå denne er utrulig blass i forhold

men når d gjelder lys-styrke forskeller er denne mye bedre, sjekket litt med filmer i dag å kunne ikke se at d var forskeller i d hele tatt, noe som til tider kom godt frem med den andre malingen

så her må d tas en avgørelse hva jeg synes er viktigst, gjevn lysflate eller mere smell i fargene.
    vell har et par uker til kontoen får påfyll, har jeg vent meg til bildet og er blitt fornøyd innen da får d bli,
    vist ikke får jeg ta frem rulla igen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kort om fargelære

Når man bruker prosjektor, snakker man om subtraktiv fargeblanding fordi man blander lys. Dvs. R+G=Gult og R+G+B=Hvitt. Dersom lerretet har fargestikk i la oss si rødt, vil dette fremheve de røde tonene og dermed suge komplementærfargen som er cyan. Dvs:

• Rødstikk suger cyan (og motsatt)
    • Grønnstikk suger mangenta (og motsatt)
    • Blåstikk suger gult (og motsatt)

At fargekodene NCS S1000, S1500, S2000, S2500 gir fargestikk er ikke så merkelig. Når fargehandleren blander malingen, så putter de farger oppi malingen selv om det er en nøytral gråfarge (for å gi penest mulig farge). Som nevt tidligere er oppskriften for S1500 en dæsj med svak sort (som forventet), litt rødt og litt oker. Samtidig gir basen et fargestikk med mindre du bruker hvitmaling. Dette kan forklare blåstikket i bengalakken.

Spør hva oppskriften er neste gang dere blander farge hos fargehandleren! Putter de andre farger oppi enn svak sort (SV) eller sterk sort (SS)?

Jeg brukte helt hvit Lady 02 V blandet med custom farge. Dette er en takmaling. Butikken spurte meg opptil flere ganger om det var det jeg ville når jeg fikk dem til å blande malingen, fordi hvit base kan etter dems lærebok ikke brekkes/blandes med farge.

Har noen av dere gjort dere betraktninger om hvilken glansgrad som er bra? Jeg brukte 02 på veggen og jeg syns det fungerer bra. Men jeg har dog ikke A-B testet mot noe annet, så jeg vet egentlig ikke. eXa skriver jo at 07 ble for blankt. Jeg ser at dere snakker om både 10 og 15, og jeg innbiller meg at det blir mye "glare" ved at man ser refleksen av prosjektorpæra på veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargekoder

Jeg fikk to prøver fra av shop på Dyna Grey og Dyna White og skannet begge prøvene hos Maxbo med proff ustyr og fikk følgene resultat po oppskriften.
    Dyna Grey RE003 1/2 SS012
    Dyna White OK001 1/2 RE000 1/2 SV005
    Malingen må være 07 eller mattere ,dere kan prøve og se hvaslags resultat dere får.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke så mye å tilføre... (Kjempebra tiltak bmw-m5)
    Bare nevne at jeg,
    Malte mitt med :
    Silkematt 10
    S-1500-N

Når denne skulle blandes så jeg det kom blant annet både rød og gul farge opp i bøtta...
    Da måtte jeg spørre om alle disse fagene virkelig skulle bli den matte gråfargen jeg skulle ha...
    Ser ingen form for farge i gråfargen, den er grå...
    Eneste problemet jeg hadde i starten var at innstillingen "Livingroom" gav et blåskjær i bildet, mens TheaterBlack var litt for varm i fargen...
    Men dette var nok projektoren rett ut av esken, ble bra med etter noen innstillinger...
    Hadde ikke skadet om jeg hadde tatt S-2000 heller...

Hvor mørk eller lys maling man velger tror jeg må komme helt an på projektoren...
    Det er jo vanlig både med 2000:1 og 50000:1 på kontrastforhold...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var baronesse takmatt 02 hvit med kun ss013 jeg fikk blåstikk i å ikke bengalakken.(problemet med bengalakken var glare)
    så må være noe galt med baronesse sin hvit da ut ifra hva du sier her sveinse?

fortiden lever jeg med fargen slik
    men sandt skal sies har ikke hatt mye lyst til å se film på pj'n slik som d er nå
    har omtrent ikke gjort d heller pga dette

dårlig råd å hjemmekino er dårlig combo :/

ps. applaus til bmw-m5 for hans bidrag

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @BMW-M5: "Dyna White OK001 1/2 RE000 1/2 SV005" OK=Oker, RE=Rødt og SV=Svak sort. Vet du hva 1/2 betyr?

Hvilken base er oppskriftene basert på? A-base vil jeg anta.

Etter det jeg vet finnes det to baser: A-base og B-base. Disse er ikke helt hvite, og det er kanskje derfor at det er rødt og oker i oppskriften til Dyna Grey/White for å kompensere for fargestikk i basen.

Jeg har ikke målt eller vurdert om selve hvitmalingen har fargestikk, men jeg tviler på det.

Jeg malte inngangspartiet i min gamle leilighet med S1500N. Jeg var sikker på at det var blått i malingen på veggen, men det viste seg at dette skyldes en fargeillusjon. Den gangen var gulv og dører trehvitt, og når disse inneholder såpass mye rødt/gult, ble veggen blåaktig. Når vi fikk byttet gulv til nøytrale fliser og malt tak/dører hvite, forsvant blåstikket på veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke hva 1/2 betyr men antar at det er snakk om prosenter, går du med opskriften til ekspeditøren så vet de det.Når det gjelder baser så er det A base,alle lyse fargene har A base. Og når det gjelder rød farge fremhever rød og blå farge fremhever blå også videre,hvordan har produsenten av DREAMSCREEN klart å lage den fargen på lerreta sine kan noen forklare meg det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BMW-M5
    Det vet jeg ikke hva 1/2 betyr men antar at det er snakk om prosenter, går du med oppskriften til ekspeditøren så vet de det.Når det gjelder baser så er det A base,alle lyse fargene har A base. Og når det gjelder rød farge fremhever rød og blå farge fremhever blå også videre,hvordan har produsenten av DREAMSCREEN klart å lage den fargen på lerretene sine kan noen forklare meg det.
    Hei
    Nå har jeg ventet lenge på svar,men dere har ikke kommet med noe kommentarer.Sannheten er at de må bruke det som skal til for å blande akkurat den fargen,men for all del forsett å forske på det,det er morro og ikke koster det all verden heller.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BMW-M5
    Jeg fikk to prøver fra av shop på Dyna Grey og Dyna White og skannet begge prøvene hos Maxbo med proff ustyr og fikk følgene resultat po oppskriften.
    Dyna Grey RE003 1/2 SS012
    Dyna White OK001 1/2 RE000 1/2 SV005
    Disse måleresultatene er ikke relevante om du ikke opplyser hvilken produktreferanse det har.
    !!Når man måler en farge så velger man produktet først.!!
    Dette da alle baser har avvik. Om du bestiller hvit fra f.eks flugger, jotun, bergen malingsfabrikk og Nordsjö. Vil du se at det er avvik mellom alle!
    Dette gjelder også forskjellige produkter fra samme produsent. Det kan være stor forskjell fra f.eks belgalakk matt 15 og lady silkematt 10.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Jeg brukte helt hvit Lady 02 V blandet med custom farge. Dette er en takmaling. Butikken spurte meg opptil flere ganger om det var det jeg ville når jeg fikk dem til å blande malingen, fordi hvit base kan etter dems lærebok ikke brekkes/blandes med farge.
    +1

Dette mener jeg også er den absolutt beste løsningen, om man da ikke går for screen goo osv.
    Takmalingingen er egentlig ferdig mettet og "egner seg ikke" for å blandes opp i andre farger/nyanser. Men stå på krava og si du vet hva du driver med.
    Om de stiller seg på bakbena får en heller fraskrive seg garantien.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •