Fargekode og malingstype til lerret? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 97
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har montert 6x2440x1220mm huntonitt plate (kostet kr 210,-).
    Regner med jeg leste feil her da jeg første gang tolket det dithen at du har 6 plater (6x). 6mm tykk kanskje? Det hadde vært en imponerende størrelse om du har 6 plater i en 2x3 matrise (2440x7320 mm :shock: ), men da hadde det ikke vært rett forhold (1:3 vs 1:2 (~1:2,35)).

Ellers: Første strøk bør vel være heftegrunning. Den vil gjøre at malingen sitter bedre på de neste strøkene. Bl.a. fordi den biter seg bedre fast på de fleste underlag enn vanlig husmaling og danner en matt overflate godt egnet til de neste strøk. Litt kjipt om goo/malingen løsner etter en tid pga den ikke har bitt seg fast i underlaget. Har prøvd å male kjøkken uten heftegrunn - da flasser det rimelig raskt etterpå. Med heftegrunn sitter det som, nemlig, heftet

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftegrunning er ganske viktig. Dette så vi på lerretet til min bror (oyvindk), hvor man kunne se gjennskinn av huntonitten selv etter 5-6 strøk med S1500. Så det å grunne er en viktig del av DYI lerretet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir altså ikke bra med vanlig jotunmaling... :?:
    ScreenGoo har jeg desverre ikke råd til akkurat nå..
    Bør jeg bruke vannbasert eller oljebasert til lerretsmaling?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg bruke vannbasert eller oljebasert til lerretsmaling?
    Det spiller vel liten rolle egentlig. Screengoo er vannbasert akrylmaling.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har brukt lady silkematt s2000grå, og det er ikke stor forskjell mellom det og greyline!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Driver nå og bygger min egen hjemmekino i kjeller'n http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17914
    Nå er det tid for å "mekke" lerret og jeg vurderer 2 alternativer - 16 mm MDF eller huntonittplate. Jeg var hos byggmakker og sjekket ut huntonittplatene. Jeg syntes 6 mm virket i tynneste laget. Vil man ikke risikere å få et lerret som har litt "bølgedaler"?? Jeg antar at rammen man lager for huntonittplaten må være temmelig tett mellom stenderne for å unngå dette?? Hvordan fester man så huntonittplaten til rammen?? Rundt kanten er det greit npk - her kan man bruke skruver, men ellers så må man vel lime plata til rammen?? Kanskje jeg skal gå for MDF?? Som dere sikkert forstår så er jeg i tvil. Har lest forum både her og hos prisjakt.nu til øyet blir stort og vått, men er fortsatt litt i villrede. Håper noen her kan "pushe" meg i riktig retning.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å handle inn treverk til diy lerret i mårra, har fundert litt på tykkelsen, mulig jeg går for 9mm mdf. Tenkte å bruke kun tre avstivere som jeg limer fast. To som går vertikalt på hver side og en som går horisontalt midt på plata. Tenkte å gjemme monteringsskruene under maskeringskanten (filt) og la disse gå igjennom de vertikale avstiverene.

Burde vel bli solid nok det :? ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel bli solid nok det ?
    Ja. Jeg har 10mm MDF med ramme limt på baksiden, og resuktatet er mer enn stivt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Her jeg bor får jeg kun tak i 16 mm. MDF. Er denne solid nok i seg selv slik at jeg ikke trenger ramme??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16mm platen er stiv nok i seg selv og du har tenkt å henge den direkte på veggen. Hvordan vil du feste platen til veggen når du ikke har ramme? Skruer i kantene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle bruke prinsippet som er vist på 1. side i denne tråden:http://www.prisjakt.nu/forum/index.p...49296&st=0
    Da jeg har brystpanel m/topplist er jeg avhengig av å få lerrete litt ut fra veggen. Tenkte jeg skulle ta en 2x6" og dele den på langs i 45 grader. Jeg får da to motparter der jeg fester den ene fast i veggen og den andre limes/skruves fast i MDF-plata. Deretter "henges" lerrete på veggen. Må nok ha et par avstandsklosser nede på baksiden av lerrete for å få det til å henge i nøyaktig 90 grader. [/img]

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallois

Driver selv å funderer på dette med selvmekka lerret.

Står mellom lady grå, matt maling eller goo. Ser at det er hvitt som er sammenligningsgrunnlaget i denne tråden. Vil forskjellen være like stor med grå rent bildemessig?

Har selv en panasonic AE700 ca 4 meter unna veggen. Sitteposisjonen er ca 5 meter unna og bildet blir 2,35x1,35.

Holder det med 0,5 liter goo hvis jeg ender på det?

Chris

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et sett holder til 4m2 !!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke ruller bruker dere? Jeg har nå brukt den fineste 250mm rullen til Jordan.. Synes ikke resultatet er så veldig bra. Burde brukt en grovere tenker jeg...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en 18cm mikrofiberrulle fra jordan - den funka bra med tanke på å holde på malinga - men resultatet ble ikke så jevnt som jeg skulle ønske. Det ble litt for mye struktur i form av "nupper" :roll: (det skal nevnes at jeg er en rulleamatør)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for å ta et makrobilde av strukturen? (gjerne med en referanse ved siden av). Da kan jeg se om mikrofiber er for meg

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få blandet farge i et spann med grunning (0 i glans.)
    Når det gjelder rulle er det vell ikke grovest mulig rulle som gjelder, minn lille anbefaling må være skumgummirulle, disse lager en veldig glatt overflate.

Mvh GeirV

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt mere ressurection..

Driver å tester litt maling nå.
    Har hatt s1500 en stund nå med 4805. gikk fra s2000 til s1500 for å kompensere bittelitt for lavt lysnivå i pæra som passerte 1600timer.
    Men nå har jeg pe7700 som er mye mere lyssterk så da driver jeg og skal male det mørkere igjen.
    Fant ut hvorfor malingen heller litt mot gult. Det blander litt oker og rødt i sammen med sort fargen. Så jeg kjøpte en vanlig og en med kun sort i (s2500)
    og jaggu helte den ikke mot gul lengre. (tabbe!). Men så ville jeg ha enda litt mørkere. Jeg sammenligner mot dynagrey som jeg har en lerrets prøve av og den er bittelitt mørkere enn 2500.
    Var nå å kjøpte s3000 for å se om det blir bra, men da oppdaget jeg at de brukte en annen base. Først fikk jeg hvit base, må jo være det mest riktige?
    Men nå brukte de A-base istede (enda mørkere fargekode så går de over til B-base) og den syns jeg så ut som at det var en anelse gult i.... hmm
    Kansje jeg må kjøpe ny i morra igjen!

Skal til å male nå straks så da får vi snart se. kansje det blir ganske riktig egentlig. Synes nemlig at s2500(hvit base) med kun sort i, helte en smule mot blått i forholdt til lerrets prøven. Men vanskelig å sammenligne da lerretsprøven var en smule mørkere og.

i`ll be back!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jup som jeg trodde. den er for gul. Da blir det å kjøpe ny i morgen.

S3000 Hvit base, kun sort fargestoff!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Custom fargekode

Jeg tror jeg har funnet ut hvordan man kan få helt S/H maling fra en vanlig malebutikk: Du må glemme NCS kode og tenke nytt. Be om en hvit base med SV (svak sort) eller SS (sterk stort) i. Dersom du ber om f.eks. NCS-S1500-N får du en farge med både rødt og oker i!

Jeg skulle kjøpe 1liter Lady 02 V med farge NCS S1500-N. Det første jeg finner ut er at malebutikken kun har hvit base og at de derfor ikke kan blande til denne fargen. Men de kunne hjelpe meg dersom jeg kunne komponere fargen selv!

Det finnes fire baser maleforretningene bruker: A, B, C og hvit base. Hvilken som skal brukes for hvilken farge bestemmes ut fra farge-oppskriften til Jotun. Fargeblandermaskinen har da. ca. 20 forskjellige basisfarger som bruker når de skal lage en NCS farge. For S1500-N er oppskriften 2 Rød, 2 Oker og 27 Svak Sort i A-base. Rød, oker og A-basen er med på å trekke fargen på lerretet bort fra S/H gradienten og det vil vi ikke ha! Altså stemmer det som eXa skriver.

Jeg fikk da blandet en custom blanding med koden "hvit base og SV027". Resultatet ble noe lysere enn jeg hadde håpet på (litt mørkere enn S1000, men en del lysere enn S1500 -- dersom prøvelappene jeg har er korrekte).

Er det noen som har sånn ca. gråhetsgraden (i NCS) for et bra lerret? Er det S1000 eller er det S1500?

Jeg skal ut å kjøpe mer maling (trenger et strøk til). Skal da prøve med noe mørkere komponering. Følg med!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •