Greyline og 3M spraylim

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Greyline og 3M spraylim

Monterte opp Løpemeter Greyline fra AVshop på en 6mm finerplate. Gjorde slik:

laga plata tilsvarende 210*118 la til 5CM ekstra rundt om, kappa til lerretet nøyaktig til plata. Stifta så på plass lerretet med ca 3CM mellom hver stift, på den langsida som representerer toppen av lerretet. Skrudde så fast plata på veggen. Tok deretter 3M spraylim og sprayet plata, og slapp så ned duken over plata, mens den hang på veggen. Deretter så var det en meget smal sak å jevne ut lerretet. Har også brukt noe dobbeltsidig tape av god kvalitet, dette er festet mot veggen på baksida av plata i tilfelle plata skulle bule ut litt på midten.

Dette ble meget bra, har ikke antydning til buler. Etter dette så fester jeg 5 cm golvlister som en ramme rundt. MEN, så lurer jeg på en sak. Dette 3M limet er litt spesielt. Her kan du køfte opp duken og feste den igjen gang etter gang. Dette er et så kalt sjablong lim som skal gjøre det lett å ta ned og sette opp plakater på vegger uten å ødelegge under laget. Noen som kjenner dette limet, eller som vet hvordan dette fungerer over tid??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fremdeles fornøyd med løsningen din?
    Har bestemt meg for å følge ditt eksempel, og vil stifte/lime lerretsduken på 10mm MDF-plate (stiv, død og selvbærende som jeg monterer på veggen).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere noen bilder dette hørtes enkelt og greit ut

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg ikke svare for Plasmaboy, men en liten stund etter han postet dette innlegget, var jeg på besøk for å se på hans PT-AE700. Og da var det veldig lett å se både små og store "buler" flere steder på lerretet. Og dette var spesielt irriterende å se på lyse partier/ved panoreringer..... Tror vel faktisk også at han nevnte at han ikke hadde gjort det på denne måten en gang til......

Sist jeg hørte fra ham, hadde han et Adeo-lerret i bestilling...... :wink:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde selv dette eksperimentet med å lime duken på en glatt plate. Det var en superb løsning i to uker, i går kveld la jeg inn bestilling på nytt lerret på AVshop.

Var veldig nøye med mengde lim og arbeidet duken skikkelg for at det ikke skulle være buler/bærer. Da den hadde tørket i to døgn (liggende) var resultatet meget bra, helt glatt duk uten antydning til bølger/strekk. Men etter at limen har herdet i to uker, da ble lerretet full av strekkmerker fra krymping av lim . Det kjipe er da at en ikke kan ta av duken og gjøre arbeidet om igjen - one shot only. Men det var et eksperiment, og jeg var klar over risken. Tror jeg ganske enkelt anbefaler alle å IKKE lime hvis en ikke kjenner nøyaktig hvordan duk, lim og underlag arbeider på hverandre.

Til opplysning testet jeg en liten del av duken, limen og underlaget på forhånd, men det ble en urealistisk test. Den lille delen jeg brukte klarte ikke fange opp resultatet av en 115x205cm stor flate og de kreftene som dannes der når limen herder/krymper/reagerer sammen med underlaget.

Men jeg gleder meg til Adeoen... , lurer bare på hva jeg skal gjøre med det andre DIY lerretet...Forslag?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er selve lerretet brukbart? er det 115/205 fra ytterkant til ytterkant? eller er det noen ekstra centimeter å feste i?

hvis det ikke er helt herpet, mulig jeg er interessert i å kjøpe det av deg!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm leste igjenom en gang til, fikk det for meg at det var et greline lerret, men det sto det ingenting om nei :lol:

hva slags lerret er det? er det ikke mulig å rive det av i det hele tatt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eXa: Bruk heller PM i stedet for, så kan vi holde tråden 'teknisk'.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mast
    Har dere noen bilder dette hørtes enkelt og greit ut
    Nei, ingen bilder - men ja: enkelt og greit

Valgte å prøve uten plate. Lerretet utgjør nå hele veggstykket mellom to vinduer, ca 113 cm høyt og 230 cm bredt. Festet duken (Greyline løpemeter) direkte på veggen (malt armeringsstrie) med teppeteip i overkant. Det var nok til å bære duken. Deretter sprayet jeg 3M monteringslim på veggen og slapp duken ned. Jevnet den ut med en tørr klut. Resultatet ble meget bra de første par ukene.

Dessverre hadde jeg skåret for snaut inntil vinduslistene på begge sidene slik at de "dyttet" duken innover, og et par steder jeg ikke hadde dekket godt nok med spraylim (var litt plundrete å holde duken ute fra veggen mens jeg sprayet og minuttet etterpå) er det nå luftbobler. Disse synes ikke i det hele tatt når jeg ser film, kun når jeg ser på lerretet litt fra siden i lampelys. Har holdt seg stabilt etterpå. Har kuttet en halv cm ved vinduslistene på siden, og skal hanke inn hjelp til å løfte opp duken (3M-limet tillater det) og etterspraye jevnere med mer lim. Da regner jeg med at resultatet blir meget bra.

Altså: en kjapp, billig og enkel metode som kan gi fine resultater på jevn vegg. Etterlater ingen spor på veggen om du bruker rødsprit eller sitrusspray for å fjerne limrestene. Men sørg for hjelp til å håndere duken under montering/limspraying.

Ellers (FYI):
    Duken er altså montert i flukt med en vindusrekke (ett til venstre, to til høyre). Hadde opprinnelig tenkt å ramme den inn med lister over og under, men dropper det, siden resultatet er blitt meget rent og ryddig i interiøret når også kabler er pent skjult i kabellister og -kanaler. Nå skal jeg montere et panelgardinsystem i hele rommets bredde (6m): ett lag innerst til å blende vinduene, ett lag til å henge foran duken/blendingslaget som ren dekorasjon for å bryte opp 2.5 kvm flate, og et lag ytterst som ordinære "hengegardiner". Mulig jeg skyter inn et lag horisontal maskering for 2.35:1-filmer, kanskje også et vertikalt lag for 4:3-filmer - men har egentlig ikke savnet maskering.
    Duken mates fra en Sony 905 via SCART til en Panasonic 700. Fabelaktige farger og filmlikt bilde - og STOR moro. Har sett VB, men det ble greit justert vekk vha "flicker adj". Forresten: har hektet på en eldre Philips videomaskin - RGB SCART gjennom DVD-spilleren - for filmer og konserter på fjernsyn o.l med sjokkerende fint resultat

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heill
    ... og et par steder jeg ikke hadde dekket godt nok med spraylim (var litt plundrete å holde duken ute fra veggen mens jeg sprayet og minuttet etterpå) er det nå luftbobler.
    Tips ang luftbobler: Ta en tur til apoteket og kjøp en sprøyte + kanyle (nål) med litt stor diameter. Fyll sprøyten med lim, stikk inn i boblene og tilfør (forsiktig) lim. Klem ut luften gjennom sprøytestikket. Eventuellt overskudd av lim samme vei.

Pass på at du ikke ser ut som et dop-hue når du handler på apoteket. Var litt trett en gang jeg skulle kjøpe sprøyte/kanyle, så for å få lov å kjøpe måtte jeg forklare damen bak disken at jeg ikke hadde tenkt å bruke den på meg selv (derimot et par lammelår som trengte expressmarinering),

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •