Div spm rundt DIY lydtransparent lerret og 2.35:1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Div spm rundt DIY lydtransparent lerret og 2.35:1

Jeg har 106" 16:9 (Acoustic HD V2) idag men ønsker større bilde i 2.35:1. Jeg vurderer derfor å kjøpe en av Dreamscreen dukene som nå AVShop selger ut men trenger litt råd, er isåfall snakk om en DIY løsning med 2.35:1 og lydtransperant lerret.

- Hvordan er det å bruke en duk som egentlig er lagd for V4 kurvet ramme når jeg tenker å lage en DIY versjon som ikke er kurvet? Går dette helt greit eller kan en ikke bruke "kurvet duk" på en flat DIY ramme?
    - 129" finnes kun med V2 duk mens 114" også fåes i V3. Er V3 vesentlig bedre enn V2 slik at jeg uansett bør gå for 114"? (er bare redd 114" blir for lite til 16:9 materiell)
    - Hvordan vil evt en HW20 fungere på såpass stor duk som 129" 2.35/1?
    - Noen som har bilder av hvordan Dreamscreen duken ser ut på baksiden med tanke på hvordan den evt kan festet ved en DIY løsning?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    1. Har ikke noe å si hva duken er ment til mht kurvet og rett, dette har kun noe å si om en skal bruke duken til den aktuelle rammen da målene vil differere...

2. V3 er en del bedre, bl.a. blir den litt mindre "skrukkete" ettersom en ikke har to lerretsflater limt sammen. I tillegg har den høyere densitet, slik at du ser mindre struktur. Du kan jo bare hoppe enda et hakk opp i størrelse hvis du uansett skal kjøre DIY?

3. Kommer an på rommet og dine preferanser mht lysutbytte, men det er jo selvsagt et stoooort lerret du snakker om... Jeg hadde nok synes det fungerte helt fint, Gorm hadde kanskje synes det ble for lite lys f.eks...

4. Jeg hadde ikke brukt det festesystemet som dukene leveres med, men heller bare stiftet fast duken i en DIY-ramme bestående av et passende dimensjonert stenderverk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Lygren!

Dersom festanordningen uansett ikke er så mye å satse på er jeg strengt tatt friere til valg, da kan jeg f.eks. også vurdere 138" 16:9 og så bare tilpasse det til ei 2.35:1 ramme (eller en maskerings løsning).

Jeg er nok ikke såå kritisk til bilde, og iom jeg nesten har batcave og du også tror du kunne levd med lysutbytte så holder det sikkert plenty for meg Filmopplevelsen med stort bilde er egentlig viktigere for meg enn helt optimalt bilde!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke gå for den nye V4 duken som er rundt hjørnet i disse dager?

Den er overlegen de andre dukene på både bilde og lydgjennomgang.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7

hvordan er den prismessig?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / DreamScreen UltraHD V4K Lydtransparent Lerretspakke <font color="#ff0000"> (kun duk)</font> Small (2x3m)

Venter på denne selv. Kommer inn i slutten av denne uken eller verste fall starten av neste.

Følger med utstyr for å feste duken til rammen. (eller om du ønsker å lage ramme selv)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop.no / DreamScreen UltraHD V4K Lydtransparent Lerretspakke <font color="#ff0000"> (kun duk)</font> Small (2x3m)

Venter på denne selv. Kommer inn i slutten av denne uken eller verste fall starten av neste.

Følger med utstyr for å feste duken til rammen. (eller om du ønsker å lage ramme selv)
    Blir nok den neste duken min også. Håper du legger ut noen erfaringer når du har fått den på plass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over V4 men hovedgrunn må vell isåfall være prisforskjellen.

Men er den virkelig så overlegen de andre så er det jo kanskje noe å vurdere likevell... er det kun avshop som sier dette eller har du det fra "sikre" kilder at den er vesentlig bedre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk.... skulle akkurat til å bestille en 138" 16:9 V3 duk men nå ser det ut tl å være utsolgt for dette også

Så da er det sannsynligvis enten V2 eller å ta steget opp til V4... Tenker bare at dersom jeg kjøper V4 burde jeg gått for noe annet enn DIY og da blir det fort litt mange kroner av det

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har bilder av hvordan lommene for å feste i ramma på Dreamscreen duken ser ut?

Jeg må ta ett valg om enten å kjøpe 129" V2 duk som jo har korrekt størrelse, evt kjøpe 142" V3 men da må jeg kutte den til rett størrelse.

Dersom de orginale lommene ikke er noe å bruke kan jeg like godt kjøpe 142", men dersom jeg kan bruke lommene på V2 duken som jo har korrekt størrelse er jeg fristet å gå for den selv om V3 nok er bedre...

Utrolig irriterende at der ikke er noen 129" V3 duk lenger

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

V4 DIY duk. 3lags lydtransparent lerretsduk

Hei.

Har tidligere (dvs dagens) hatt V3 buet transparent lerret med ramme fra deamscreen 100".
    Har nå fått levert 3 lags V4 duk (Sort/grå/hvit). Men det er kun stoffet som er levert sammen med 7 plastikk lister. Usikker på hvordan jeg kan få montert dette til den eksiterende dreamscreen rammen?
    Noen som har noen erfaringer med dette?

Har jo montert en ferdig sydd duk V3 tidligere. Det gikk jo greit, men da var den jo ferdig sydd med ferdigsydd kanter for å tre listene inn i.

Er det virkelig meningen at man skal gjøre dette selv?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Hei.

Har tidligere (dvs dagens) hatt V3 buet transparent lerret med ramme fra deamscreen 100".
    Har nå fått levert 3 lags V4 duk (Sort/grå/hvit). Men det er kun stoffet som er levert sammen med 7 plastikk lister. Usikker på hvordan jeg kan få montert dette til den eksiterende dreamscreen rammen?
    Noen som har noen erfaringer med dette?

Har jo montert en ferdig sydd duk V3 tidligere. Det gikk jo greit, men da var den jo ferdig sydd med ferdigsydd kanter for å tre listene inn i.

Er det virkelig meningen at man skal gjøre dette selv?
    Jeg monterte denne duken på en phantom hd ramme i helgen.

Plastlistene skal limes fast i rammen, så skal et og et lag strammes opp på listene.

Tok noen tester og sammenligninger på lagene, og kom til konklusjon at alle tre lagene bør brukes. Ble et hakk bedre sortnivå med den siste sorte duken, og med kun det første laget ble det veldig blasst.

Skulle tatt noen bilder, men det er ekstremt stor forskjell på bildekvaliteten på v3 og v4. Strukturen i v4 er ekstremt bra.

Den demper mer i db enn v3 med alle tre lagene, men den skal visst dempe mer linjært, så det skal holde å heve nivået med 2-3db.
    Nettopp dette blir veldig spennende å teste.

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterte denne duken på en phantom hd ramme i helgen.

Plastlistene skal limes fast i rammen, så skal et og et lag strammes opp på listene.

Tok noen tester og sammenligninger på lagene, og kom til konklusjon at alle tre lagene bør brukes. Ble et hakk bedre sortnivå med den siste sorte duken, og med kun det første laget ble det veldig blasst.

Skulle tatt noen bilder, men det er ekstremt stor forskjell på bildekvaliteten på v3 og v4. Strukturen i v4 er ekstremt bra.

Den demper mer i db enn v3 med alle tre lagene, men den skal visst dempe mer linjært, så det skal holde å heve nivået med 2-3db.
    Nettopp dette blir veldig spennende å teste.
    Takk for svar! Fikk en forklarende mail fra avshop om hvordan dette kunne gjøres. De anbefalte kun 2 lag da det mer eller mindre var umulig å få plass til alle tre lagene i skinnen. Tenkte at jeg skulle benytte grått lerret da jeg har dette på v3 da jeg ikke her 100% lyskontroll samt sort som innerste lag. Mulig jeg bør få på plass alle 3 lag. Er du kjent med at det skulle være noen produksjonsfeil i duken og at de skulle sende ny når den kom?
    Har du noen forklaring til hvordan duken festes på en enklest mulig måte? Begynner man med den ytterste duken, for så å ta en mellomste og til slutt den innerste? Må man først stramme den ytterste duken 100% før man begynner med den midterste?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nugstarr
    Takk for svar! Fikk en forklarende mail fra avshop om hvordan dette kunne gjøres. De anbefalte kun 2 lag da det mer eller mindre var umulig å få plass til alle tre lagene i skinnen. Tenkte at jeg skulle benytte grått lerret da jeg har dette på v3 da jeg ikke her 100% lyskontroll samt sort som innerste lag. Mulig jeg bør få på plass alle 3 lag. Er du kjent med at det skulle være noen produksjonsfeil i duken og at de skulle sende ny når den kom?
    Har du noen forklaring til hvordan duken festes på en enklest mulig måte? Begynner man med den ytterste duken, for så å ta en mellomste og til slutt den innerste? Må man først stramme den ytterste duken 100% før man begynner med den midterste?
    Det er ingen problemer å få plass til alle tre dukene.
    Stram opp den hvite først, så den grå og tilslutt den sorte.

Om du skal bruke grå duk så trenger du vel ikke den hvite vil jeg tro.

Var ingen feil i det hele tatt på min duk, helt strøken

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper en litt eldre tråd her jeg i håp om å få svar på noen av spørsmålene jeg har.
    Jeg skal snart bestille mitt første lerret og valget har falt på AVshop.no / DreamScreen Acoustic HD 16:9 234cm / 106"<font color="#ff0000"> (kun duk)</font> FOR PHANTOM HD (790-890-5-106) . Er det noe problem å lage en ramme til denne duken selv? Har renovert hele rekkehuset og holder nå på med kjelleren så har ikke så mange flere tommeltotter enn to ihvertfall Bør man unngå lekter midt på lerretet ettersom det er lydtransparent duk eller har ikke dette noe å si? Har mulighet til å få sveiset selve rammen med vinkelstål så jeg skal klare å få det stivt nok om dette er nødvendig. Etter man har festet lerretet på rammen er det da bare å lage en ytre ramme (maskering??) å feste på utsiden av denne? Når jeg da kjøper en duk til 106" er duken da egentlig større enn dette så lerret ferdig med maskering vil være på 106"
    Hvordan er det å strekke og stifte i denne duken, er det lett å ødelegge maskene så man risikerer at dette rakner?

Håper på noen oppklarende svar for en fersking innen hjemmekinofaget.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen vettuge svar på dette? Sitter i startgropa på å bestille prosjektor nå og skulle gjerne visst litt om dette før jeg eventuelt legger ved lerretet i bestillingen også

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder AT-lerret så er det nok en fordel om du ikke har lekter midt på lerret. Årsaken er at dette kan bli synlig, dersom det ikke gjøres korrekt. Dersom du har lekter midt på lerret kan det kanskje være en ide å kle disse i svart molton, e.l. I tilleg må du passe på at duken ikke kommer borti leketen . Dersom lerret ikke skal være kjempestort så klarer du nok å lage en firkantet ramme med 2x3 eller 2x4. Det burde ikke kreve noe særlig oppstiving (kanskje bare noe i hjørnene), men det kommer selvfølgelig an på dimensjonene på lerretet.

Dersom du ikke har behov for å fjerne/bytte duken så fungerer det vanligvis fint å stifte stoffet fast i rammen. Når du lager DIY lerret er det selvfølgelig en god ide å ha en eller annen form for svart maskering rundt lerret (men det sier vel seg selv). Da jeg lagde mitt lerret brukte jeg gaffateip på begge sider av duken der jeg stiftet den. Dette forhindret at lerret revnet ettersom duken ble forsterket i festepunktene. Du må selvfølgelig kontruere rammen slik at dette ikke blir synlig.

Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Bumper en litt eldre tråd her jeg i håp om å få svar på noen av spørsmålene jeg har.
    Jeg skal snart bestille mitt første lerret og valget har falt på AVshop.no / DreamScreen Acoustic HD 16:9 234cm / 106"<font color="#ff0000"> (kun duk)</font> FOR PHANTOM HD (790-890-5-106) . Er det noe problem å lage en ramme til denne duken selv? Har renovert hele rekkehuset og holder nå på med kjelleren så har ikke så mange flere tommeltotter enn to ihvertfall Bør man unngå lekter midt på lerretet ettersom det er lydtransparent duk eller har ikke dette noe å si? Har mulighet til å få sveiset selve rammen med vinkelstål så jeg skal klare å få det stivt nok om dette er nødvendig. Etter man har festet lerretet på rammen er det da bare å lage en ytre ramme (maskering??) å feste på utsiden av denne? Når jeg da kjøper en duk til 106" er duken da egentlig større enn dette så lerret ferdig med maskering vil være på 106"
    Hvordan er det å strekke og stifte i denne duken, er det lett å ødelegge maskene så man risikerer at dette rakner?

Håper på noen oppklarende svar for en fersking innen hjemmekinofaget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •