DNP Supernova vs Screen Innovations Black Diamond

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DNP Supernova vs Screen Innovations Black Diamond

Hei

Har fått for meg at jeg skal ha meg enten et Supernova eller Black Diamond lerret. Ser etter erfaringer med disse lerretene. Har funnet litt info her og der på nettet, men liker å høre erfaringer fra noen som faktiskt eier eller har sett disse. Det er da primært Supernova 08-85 og Black Diamond 0.8 eller 1.4 G3 (3 generasjon) som jeg er nyskjerrig på. Bor i Bergen så hvis noen vet om noen steder i Bergensområdet det er mulig å få sett disse blir jeg veldig takknemlig.
    Sitter stor pris på alle innspill.

Lerretet skal brukes i en typisk stue med hvite vegger/tak, vinduer med persienner og spotter i tak. Projektoren er en Epson EH-TW9000W, lerret størrelse rundt 110" 2:35:1 og ca 3.6m fra linse til lerret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått er Black Diamond et forsøk på en kopi av tidligere utgave av duken til DNP, og Screen Innovations faktisk er den tidligere distributøren av DNP i USA.

Forskjellen mellom de to, er at DNP har utviklet en ny duk der de eliminerer en del problemer med den gamle duken. Supernova har ubetydelig sparcle, og er mye tettere på referanse fargetemperatur (D65). Det er heller ikke hot-spotting i denne duken.

Jeg bruker selv Supernova i hjemmekinoen (100% sortmaskert rom), siden den gir enormt løft hva gjelder sortnivå og generell bildedynamikk. Eneste aberet med duken er trangere vertikal innsynsvinkel. Black Diamond fungerer som et veldig bra kompromiss i lyse rom (der lyset kommer ovenfra), men har for mye sparckle og hot-spotting til å fungerer i en mørkt eller maskert rom. Black Diamond betinger også gråskala kalibrering, da den forskyver fargetemperaturen en god del.

Si ifra om du skal innom Gardermoen, for da kan du komme innom og kikke på oppsett med Supernova og TW9000
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått litt mer klarhet i denne historien og starten til Screen Innovations var mer at de fikk ønsker fra kunder om de ikke kunne levere lerret som også strupet strølys fra sidene. Det gjør som kjent dnp ikke så det er snakk om to forskjelle teknologier, og som du er inne på også litt ulike bruksområder. dnp har innvevde horisontale tråder i lerretet, mens Screen Innovations Black Diamond benytter et slags diffusjonspulver som ikke er retningsbestemt på samme måte, og som derfor egner seg godt der man f.eks. har vinduer eller lysere vegger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DNP demper heldigvis ikke strølys til sidene nei, og jeg syns det er litt merkelig at Screen Innovation har etterkommet et slik "ønske"? Personlig syns jeg man må betale en alt for høy pris for redusert horisontal spredning. Man skal ha relativt lite lerret, om ikke den horisontale innsynsvinkelen skal bli et problem. Og venner eller familie å se film sammen med blir jo nærmest "problematisk", med mindre man sitter etter hverandre på rekke?

Vet det kan virke litt overdrevent, men jeg syns det er greit å kalle en spade for en spade. I rom med så dårlige forutsetninger at man ikke tåler horisontal spredning, ville jeg heller anbefalt kunden et stort TV-apparat, enn å selge et lerret som kurerer ett problem, og genererer et annet som er mist like stort?

Når det gjelder forholdet mellom dnp og Screen Innovation, så er det vel flere syn på den saken, avhengig av hvem man spør?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i lyst rom med noe lys fra vindu fra siden av lerrettet, da er det Black Diamond som er å foretrekke? Hvor får man kjøpt disse? Finner dem ingen steder.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et lite google søk så fant jeg flere steder i Norge Intrepid-av.no, projektorlerret.no og OsloHiFisenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thx. Din Google ekspertise overgår min!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så 0.8 eller 1.4? Regner med at 2.7 blir sånn passe ubrukelig?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke an å bruke noe annet en 0.8 i mine øyne, jeg testet 1.4 og 0.8 for et par år siden og 1.4 var full av sparcle og hadde tydelig hotspotting. 0.8 var mye bedre, men har veldig dårlig innsynsvinkel uten at det har så mye å si i de fleste situasjoner. Men har man sitteplasser lanft ut på siden vil det gi en dårlig opplevelse for de som sitter der.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy faen de rammeløse lerrettene deres er kule. Med LEDs bak. Nå fikk jeg lyst på nytt lerret!

Takk for tips vedrørende gain Andreas!

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intrepid AV er distributør av Screen Innovations og har nylig overtatt agenturet. Projektorlerret var tidligere distributør.
    Av forhandlere i Oslo området finnes Oslo Hifi Center, Kontrapunkt og Hifi Huset Bærum. I Stavanger er Resonans forhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til info så er projektorlerret.no og Nowa Marketing som var drevet av Martin Norstrøm slått konkurs, vil anbefale deg og ikke ha noe med butikker/selskaper drevet av denne personen, mer useriøs behandling skal du leite lenge etter. Har kun dårlige erfaringer, og i ettertid viser det seg at jeg var langt ifra den eneste.
    Når det er sagt, så har jeg selv et BD .8 110" 2:35:1 lerret (ikke Zero Edge) som jeg er veldig fornøyd med. Har prøvd en del forskjellig i min stue og det er det eneste som var istand til å levere et bra bilde pga. store vinduer og hvite vegger/tak.
    Når det gjelder utfordringer med dagslys eller mye lys på så tror jeg ikke det er noen som kan konkurrere mot Screen Innovations Black Diamond.
    Problemet mitt var ikke bare horisontal spredning, men at lyset som kom inn fra siden (dagslys spesielt, men også lys fra lamper osv.) vasket ut bildet
    Har testet DNP sine duker, og de er fantastiske, men når bildet blir vasket ut så hjelper det lite at den er tettere på D65, eller har mindre sparkle. Dette med sparkle ser ut til å være ganske individuelt, noen blir plaget av det, andre ikke. Jeg kan se det på min duk, men ingen andre har lagt merke til det, selv når jeg sier det. Jeg kan også se sparkle på DNP 08-85 hvis jeg ser etter det. Etter mye frem og tilbake så kom jeg vel fram til at i en stue som min må man inngå kompromisser og at det som veide mest da var "kino opplevelsen" og ikke det mest teknisk korrekte bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Blir BD Zero Edge på meg. Virker som det vil være det som fungerer best hos meg, men for å være helt ærlig bryr jeg meg ikke så mye om hvilket lerret som er det aller beste. Zero Edge lerrettet ser voldsomt mye bedre ut enn de andre når det henger på veggen i tillegg til at det trolig fungerer svært bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •