Hjelp til valg av tab t motorisert lerret, evt prosjektor..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av tab t motorisert lerret, evt prosjektor..

Hei.
    Holder på og bygge ny kino, og skal da for første gang bruke lerret og prosjektor. Lurer da på hvilket lerret dere erfarne mener burde passe mitt bruk. Kino er 34 kvaderat og 6.30m langt. Blir sittende ca 4m fra lerret. Har i utgangspunktet tenkt og kjøpe mitsubishi hc4000 prosjektor. men har dere noen klokere valg i denne prisklassen, tar jeg gjerne imot råd.. Men hvilket lerret vil være ett fornuftig valg til denne prosjektoren?? Tenker i utgangspunktet ca 92" er passe størrelse fra denne avstanden. Bør duk være grå eller hvit??

Takker på forhånd for dere som gidder ta dere tid til og svare, og dele erfaringer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har såpass stort rom, ikke skal ha rammelerret, og ser på projektor i budsjettklassen, så antar jeg at kinoen ikke er sortmaskert?
    Du bør uansett velge grå duk, da denne projektoren trenger all den dra-hjelpen den kan få mot sort. Jeg har i det siste målt på fargenøyaktighet på veldig mye forskjellige lerret, og eneste tab-tension i "moderat prisklasse" med tett på D65 fargetemperatur, er Dreamscreen tabtension i Dynagrey V3-utgaven.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har i det siste målt på fargenøyaktighet på veldig mye forskjellige lerret, og eneste tab-tension i "moderat prisklasse" med tett på D65 fargetemperatur, er Dreamscreen tabtension i Dynagrey V3 utgave.

Er dette jeg har tittet på også, så det var positivt hjertelig takk for tilbakemelding..

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har såpass stort rom, ikke skal ha rammelerret, og ser på projektor i budsjettklassen, så antar jeg at kinoen ikke er sortmaskert?
    Du bør uansett velge grå duk, da denne projektoren trenger all den dra-hjelpen den kan få mot sort. Jeg har i det siste målt på fargenøyaktighet på veldig mye forskjellige lerret, og eneste tab-tension i "moderat prisklasse" med tett på D65 fargetemperatur, er Dreamscreen tabtension i Dynagrey V3-utgaven.
    Interessant. Jeg kjøpte nylig et Dreamscreen tab tension v4 92". Mest fordi det er noe med å ha siste versjon.... Har du målt denne varianten, Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V4 er mye mørkere, og har mer dragning mot rødt. Denne egner seg kanskje enda bedre i lyse rom (gitt moderat lerretstørrelse), men det betinger at projektoren kalibreres for avviket i gråskalaen.

Det skal sies at de færreste lerretene i budsjettklassen har noe som minner om korrekt grå/hvit-tone i duken. Det finnes imidlertid noe hederlige unntak, og tabtension V3 er en av dem.

De fleste avvik kompenseres det lett for via kalibrering, gitt at man ha utstyr som måler stabilt fra refleksjon (målt på aktuelt lerret). Jeg sitter på en diger haug med forskjellige lerret, når jeg kalibrerer. Har jeg ikke rett lerret, så kalibrerer jeg som regel mot nøytral duk. Det vil si Stewart greyhawk G3 for grå duk, og Studiotek 100 for hvit duk
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster meg inn i debatten da jeg trenger et hurtig råd anngående lerretvalg.
    Holder på med oppussing av kjellerstua mi.
    Dette blir ikke en batcave/dedikert hjemmekino. Men en kjellerstue med både TV (til TV titting, TV-spill og barnefilmer) og projektor/lerret til mere seriøse filmkvelder. Siden fruen har innredet resten av huset fikk jeg bestemme i kjellerstua (tidligere stue/kjøkken i sokkelleilighet). Dermed blir nesten alle veggene mørk grå. Jeg er straks ferdig med taket. Har lektet ned nytt tak under det gamle som var dobbelt gips med lydbøyler. Mellom gammelt og nytt tak er det trekt høytalerkabler til surround og to HDMI kabler til projektor. Og det er montert downlight og strøm til projektor.
    Blir mørke vegger, og mørkt gulv. Men taket blir lyst. Vinduer blir utstyrt med gardiner og rullgardiner. Og projektorbruk blir uansett mest på kveldene når det er mørkt ute. Med andre ord eneste "lys-støy" i rommet blir fra projektoren selv.
    Projektor avstand blir ca 4,8 meter. Sitteavstand blir fra 3,5 til 5 meter siden det blir en gedigen hjørnesofa / hesteskosofa. Har ikke bestemt meg for et eventuelt "sweetspot" enda.
    Har også allerede bestemt meg for Dreamscreen Tab-Tension V3 Dynagrey.
    Men greier ikke å bestemme meg for størrelse.
    Så kjære GORM:
    Hvor stort kan jeg ha?
    Skal jeg velge svart eller hvit kassett på lerret? Hvitt tak og mørk grå (nesten sort) vegg...
    Må jeg bestemme meg for projektor først?
    Har du et tips til meg med en projektor og lerret pakke?
    Budsjett for projektor og lerret sammen er ca 30000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen råd å få...???

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Størrelse på lerret avhenger av to faktorer; preferanser (og rom / forutsetning / projektor) og zoomkapabilitet / avstand til projektor.

Med 4,8m avstand kan kriterie #2 ses bort fra, og da går det på preferanser. Stort lerret gir mindre lys, men også mer "moro" slik jeg ser det.

Hvis du tar utgangspunkt i HC4000 som projektor har du OK med lys, og jeg tror i så måte at 106" er det mest passende her. Du kan sikkert vurdere å presse størrelsen opp til 120", men da går det på bekostning av lysutbytte... Velger du imidlertid f.eks. en Epson-projektor med mer lys mener jeg at 120" er innen rekkevidde.

Et moment som også taler for 106" er at rommet ditt ikke er i "batcave" divisjonen for øvrig, da dette også vil stjele litt dynamikk. Nå er det imidlertid ikke alltid slik at det er lysutbyttet som nødvendigvis er det mest utslagsgivende for dynamikk hvis først sortnivået vaskes ut av rommets refleksjoner, bare så det er sagt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ansgarscos
    Ingen råd å få...???
    Beklager, hadde ikke fått med meg spørsmålet ditt.

Jeg er i all hovedsak enig med Lygren. Med tanke på lysstyrke, samt at rommet ikke har skikkelig lyskontroll (lyst tak), så ville jeg ikke gått for noe større enn 106". Med mindre du kjøper projektor med ekstremt lysutbytte da.

Svart eller hvit kassett er vel hip som happ bildemessig. Skal det henge i taket ville jeg valgt hvitt til et hvitt tak. Henger den på mørk vegg, så er jo sort en sikker vinner?

Når det gjelder valg av projektor, er 3D er viktig for deg?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bestemt meg for om jeg skal hoppe på 3D bølgen enda.
    Jeg er veldig fasinert av de virkelig store 3D utgivelsene (AVATAR). Men jeg har greid meg veldig bra uten 3D hjemme. Dessuten vil størsteparten av mine Blu-ray filmer være 2D i lang tid fremover.
    Jeg vil heller ha en rå 2D projektor enn en dårlig "førstegenerasjons" 3D projektor.
    Dessuten, ved de store filmutgivelsene/premierene, vil jeg uansett se mange av de på den kommunale kinoen (4K). Har noe med det sosiale å gjøre...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel både HW30, TW9000 og X30 innen rekkevidde for budsjettet, så da taper du ikke uansett. Blir mer et spørmål om hva du prioriterer i bildet.

Tenker du også litt gaming og TV-titting, så er den potensielle lysstyrken i TW90000 attraktiv. Er det kun film som står i fokus, så ville jeg kanskje kikket nærmere på HW30 og X30
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar...

Men i svarte €&%&&//##€€#"".......
    Er det tomt for DreamScreen Tab V3 Basic DynaGrey 106" ????
    Finner bare 92" og 138"....

Har siklet på det lenge. Men når det nærmer seg kjøp så er den borte fra Shop'en...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer det inn V3 i shop'en igjen???

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nok sende dem en e-post. Ingen derfra som får svare på den typen spørsmål via AVforum
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil hc 5500 være opp mot hc 4000 ??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •