Akustisk lerret - Bare fryd og gammen...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustisk lerret - Bare fryd og gammen...?

Tenkte å dele min erfaring med akustisk lerret da jeg lurer på om andre har lignende erfaringer eller om "alle" synes dette er en fullgod løsning...

Da jeg begynte på kinorommet hadde jeg fra starten av bestemt meg for at jeg ville ha en så "ren" front som mulig.. Svart molton, høyttalerne gjemt bak lerret samt elektronikk i tilstøtende rom.

Oppsettet jeg endte på var:
    3x Klipsch KL650 Thx Ultra 2
    4x Klipsch KS525 Thx Ultra 2
    2x Epik Empire

Drevet av Anthem MRX500, og Parasound Halo A52 på fronter og center.

Akustisk lerret - Bare fryd og gammen...?-2012-01-19-21-47-28-png

Rommet er desverre noen kvm mindre enn jeg skulle ønske, så for å ikke stjele mer plass enn jeg måtte plasserte jeg ht inntil bakvegg og bygget en "baffelvegg" (godt dempet) som gikk nesten i flukt med høyttalernes front når dem var på plass. Avstand fra ht til lerret er 7-10 cm.

Akustisk lerret - Bare fryd og gammen...?-htt-jpg

Stortrivtes med dette en stund, men etterhvert la jeg merke til at lyden kunne virke litt "grøtete", merker det spesielt godt ved dialog/hvisking som i utgangspunktet er litt utydelig.

På den ene siden kan dette gjerne være litt positivt da lyden av de tre fronthøyttalerne smelter fullstendig sømløst sammen.
    Videre føles det myyye mer "avslappende" å få lyden fra senter i rett høyde.

Men.. Når jeg vipper opp lerret mens en film spiller, så detter liksom alt på plass. Sylskarp dialog mer detaljer osv osv..
    Utrolig irriterende da det er denne lyden jeg vil ha.. Men hadde vært kjekt med bilde til

(Er bare v2 duk jeg har, finnes selvfølgelig langt bedre duker, men har tatt litt "skrekken" tror jeg.. Er det enorm stor forskjell til feks vk4...?

Og ser mange plasserer ht bak lerret med mye luft og god avstand til lerret.
    Dette tar jeg meg desverre ikke plass til, men om hadde vært kjekt å høre om folk mener det er en bedre løsning?

Etter mye fram og tilbake har jeg bestemt meg for å droppe akustisk lerret, og gå tilbake til gulvstående ht og liggende senter.

Er aller mest skeptisk til senter under lerret..
    Har ikke hatt behov for å kjøre dialog lift tidligere, er dette tilnærmet en "løsning"?
    Er det stor forskjell på Denon/yamaha/pioneer sine dekodere for denne funksjonen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser du kjører høyttalerne rett i duken uten vinkel, noe som ikke anbefales. Du bør a 20-30cm avstand fra horn til duk. Dernest en liten vinkel på høyttaler / horn. Gjør du dette vil du har svært liten innvirkning på frekvensresponsen, men du får fremdeles en liten reduksjon dB (1-2dB) som du må kompensere for ved oppsettet... Autokorreksjon i receiveren vil jo ofte "fikse" dette automatisk.

V2-duken du bruker er jo i prinsippet bygget opp som en høyttalerduk, men i to lag som er limt sammen. V3-duken har ett lag, og dermed noe bedre akustiske egenskaper. V4 duken bruker 2-3 lag (dog ikke limt), du kan velge selv, der 2 lager gir noe mindre gain / refleksjon, men bedre lydtransparens. V4 duken har høyere densitet, men tynnere stoff enn både V2 og V3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om man vinkler hornet er det jo ikke 'akustisk' rett det heller. Jeg har litt av samme problematikk som audunivers, og horna mine er som laserstråler og KAN ikke vinkles.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva versjon jeg har av Dreamscreen duken men synes det lydmessig fungerer greit nok selv om jeg også opplever noe av det samme... uten EQ e.l. så er det merkbart at noe mangler men hjelper godt på med EQ/romkorreksjon.

Største minus hos meg er billedkvalitet, er veldig mye støy i lyse parti, (muligens det som kalles Moire som jeg aldri helt har forstått hva er) mens det fungerer bra når det ikke er veldig mye lyst/hvitt i bilde.

Men uansett ulempene synes jeg fordelene med lydtransparrent duk likevell er større enn ulempene og jeg har ikke lyst å gå tilbake til vanlig duk men det frister dog med en bedre akustikk duk....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen av dere som har gjort en måling av frekvensrespons og ETC med og uten lydtransparent duk? Skulle gjerne ha sett det.

Og er det slik at de mest lydtransparente dukene, som jeg regner med er de tynneste, har dårlige bildeegenskaper? Man skulle jo tro det.

Vurderer selv en slik løsning etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bildet er nok tatt fra tidlig i bygge/prøve prossessen, høyttalerne er vinklet noe mot lytteposisjon.

Men burde jeg nok hatt større avstand til lerret som lygren nevner.

Dersom jeg ved en senere anledning prøver meg med aku. duk så ser V3 mest interessant ut for min del. Prioriterer bedre lyd fremfor marginalt bedre bilde og med dagens nivå på projektorer så blir det uansett "bra nok" for meg..

Var veldig i stuss når jeg skulle bestille nytt lerret nå. Sto mellom buet lerret eller multiformat.. Gikk til slutt for det siste og er spent på hvordan dette fungerer. Trenger da en spiller med subtitle shift, er jo hyggelige priser på Phillips BD9600, noen alternativer forslag i "fornuftig prisklasse?

I et tradisjonelt hjemmekino oppsett har jeg en tendens til å bli sittende å "stirre" på senterkanelen. Kommer til å prøve dialogue lift/prescence el.. men om dette ikke fungerer tilfredsstillende så forsøker jeg nok aku. duk igjen. Dog kun for senterkanalen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Baldrick: Jeg var også redd for moirè effekten siden da jeg har LCD projektor (TW4400) men dette ikke noe problem hos meg. Nå har jeg laget rammen selv og testet meg på forhånd fram til optimal vinkling av duken..

Orso: +1, hadde vært interessant å sett målinger på dette.
    Har kjørt romkorreksjon både med og uten lerret, og som Baldrock skriver så bedrer det seg betraktelig etter RK.

Hadde sikkert levd fint med dette hadde det ikke vært for at jeg åpnet lerret og kjørte RK, vanskelig å si seg "fornøyd" seg med noe når en vet potensialet som ligger der.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I neste uke, evnt neste helg kommer jeg til å gjøre et stort antall målinger i mitt rom. Kan prøve å huske å ta med/uten lerretet i samme slengen. Vet at lyden er klarer og mer 'hifi' med lerretsduken borte, men er veldig usikker på om det faktisk er sånn, eller om det bare er det at jeg ser/ikke ser høyttalerne som lurer meg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    I neste uke, evnt neste helg kommer jeg til å gjøre et stort antall målinger i mitt rom. Kan prøve å huske å ta med/uten lerretet i samme slengen. Vet at lyden er klarer og mer 'hifi' med lerretsduken borte, men er veldig usikker på om det faktisk er sånn, eller om det bare er det at jeg ser/ikke ser høyttalerne som lurer meg.
    Post gjerne målinger av ETC (en og en høyttaler!) og zoom inn på de første 50 ms. Mikrofonen må stå på samme plass på millimeteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audunivers, dette var ikkje veldig oppløftene lesning for meg som holder på å lage til et rom med akkuratt dei ht (7x thx klipsch) og det lerrettet (v2) som du beskriver. Men setter pris på at det kommer fram erfaringer og er meget intressant å høre andres erfaringer, er jo det vi lærer av
    Er enda i oppbygningsfasen så har enda tid å endre dette, men er veldig gira på å ha en ren og stilfull front..

Men jeg var jeg veldig skeptisk til lerretet når jeg mottok dette, synes erlig talt dette virker som en vanlig duk ?! Myk og rar, men har lest en del om erfaringer rundt dette og dei fleste er ganske fornøyde.
    Kunne veldig gjerne tenkt meg å sett og hørt et rom som har denne løsningen.

Noen som vett om det er stor forskjell på disse akustiske lerretene ? Tenker ikkje bare v2-v3 osv det finnes vel andre også der ute som du ikkje trenger å gi både en arm og en fot for å få fatt på ?

Dette problemet som beskrives her blir det løst viss enn flytter lerrett 20-30cm forran ht ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Atle, det kan bli spennende.
    Hvilken duk var det du hadde btw?

Og nå som du har Miles, har du alle tre innenfor lerretsbredden som med Klipschene?
    Bredden på lydbildet blir jo noe innsnevret i forhold til bildet, da kanskje særlig med horn. Du har ikke eksprimentert med plassering utenfor lerretsrammen?

Ellers skal en som du sier være forsiktig med å undervurdere den psykologiske effekten av å ikke se høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd med Miles utenfor bildet, nei. Mitt inntrykk er at LCR fungerer best når hornene er innenfor lerretskanten. Skal eksperimentere litt med plassering nå når jeg allikevel skal ned med lerret osv, men på grunn av lerretsfestekonstruksjonen er det litt begrenset hva jeg kan få til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    langeland80:
    Jeg hadde en mistanke om at tabben min var for kort avstand fra ht til lerret, hvilket Lygren påpeker. Men jeg ville ikke ta opp mer av rommet enn nødvendig.
    Samtidig ser jeg jo masse eksempler på "helproffe" hjemmekinoer på nett hvor duken ligger vel så nærme som hos meg. Men mistenker da at duken er av helt annen kvalitet også.

Virker også som lyden i front blir en del "større" når ht`ene får litt luft rundt seg. Som feks Atledreier har gjort..

Er jo plenty av eksempler på at folk er strålende fornøyd med denne løsningen. Og når det er sagt så høres det på ingen måte dårlig ut hos meg!
    Er mer det at jeg vet det er mer å hente.

Ville ikke tatt skrekken pga mine erfaringer, men om du har mulighet ville jeg forsøkt med litt større avstand til lerret enn jeg har, samt byttet V2 til V3 duk som virker som et bra alternativ (lydmessig) ifh. pris.

Tror jeg skal eksperimentere litt med avstand til lerret før jeg tar det ned.
    Se om det er stor forskjell..

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunivers
    Baldrick: Jeg var også redd for moirè effekten siden da jeg har LCD projektor (TW4400) men dette ikke noe problem hos meg. Nå har jeg laget rammen selv og testet meg på forhånd fram til optimal vinkling av duken..
    Beklager OT men hva form for vinkling er det egentlig snakk om for å unngå Moire ops: Trodde ikke moire skulle være stort problem med DLP men ett eller annet er ihvertfall riv ruskende galt hos meg i endel lyse scener Er det slik at moire er mest synlig på lyse scener?

Tror jeg skal eksperimentere litt med avstand til lerret før jeg tar det ned.
    Se om det er stor forskjell..
    Når det gjelder avstand til lerret og vinkling av høyttalere må jeg innrømme at jeg ikke forstår helt hvorfor det skal ha så mye å si for lyden, men kan jo være det er noe i det selv om jeg ikke helt forstår det

Noen som har tips til andre akustikkduker enn Dreamscreen som ikke koster skjorta?

Enda mer OT, Audununivers: Du er ikke samme Audun fra Bergen som jeg byttet bil med for mange år siden?? (Audi S6 mot Vento VR6)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DLP vil også kunne skape moire, du må over på SXRD eller D-ILA om du skal være "moire safe" på standard "HD" lydtransparente duker. Du reduserer / fjerner moire ved å vinkle duken slik at du unngår at pikselmønsteret fra projektoren interfererer med dukens mønster. Hvis du ikke har vinklet duken er det mest sannsynlig moire du ser. Moire vil være et potensielt issue på alle typer lydtransparente lerreter med unntak av de helt nye "4K"-dukene fra f.eks. Screen Excellence.

Når det gjelder effekt av avstand fra duken er dette målt av bl.a. Akto, der differansen var relativt stor fra 10cm til 30cm avstand, og i tillegg var det også forskjell om en satt høyttalerne rett i duken fremfor å vinkle de forsiktig. Hvorfor dette skjer har nok med flere faktorer, men at du ved litt avstand øker spredningen før lydbølgene treffer duken kan jo ha noe å si mht avstanden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moire er definitivt mest synlig i lyse scener ja.

Baldrick:
    Er nok ikke meg du har byttet bil med

Du bør prøve å sette på et bilde med lys bakgrunn (feks himmel med skyer) og deretter justere littegrann på zoomen og la den stå der effekten er minst synlig. Om du har vært max uheldig med forholdet mellom pixler og mønster i duk så skal det ikke mye til for å merke store forbedringer!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har v2 selv, men har bare senterene bak duken, samt bass. Men kan ikke si jeg føler at duker "maskerer" noe av lyden egentlig hører ingen forskjell med lerretet nede eller oppe:P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Hva er grunnen til at du kjører med 2stk center? Merket du stor forskjell?

Havner nok på samme løsning som deg dersom jeg ikke blir fornøyd med prescense ht.

Forøvrig et vanvittig fint rom og utstyr du har!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Hva er grunnen til at du kjører med 2stk center? Merket du stor forskjell?

Havner nok på samme løsning som deg dersom jeg ikke blir fornøyd med prescense ht.

Forøvrig et vanvittig fint rom og utstyr du har!
    takker så mye

det er vel egentlig bare for og få litt mer headrom og ekstra power har ikke testet med en senter i dette rommet men, men det er bra trykk i senterkanalen hvertfall

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •