Akustisk lerret - Bare fryd og gammen...? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser at Enlightor har noen målingene på siden. Men de viser kun frekvensrespons med 1/12 glatting. Og man ser noe forskjell.

Helt lydtransparent med veldig gode bildemessige egenskaper er det nok ikke mulig å få til, men dette er kanskje bra nok når det gjelder film. Å få senterhøyttaleren i riktig høyde utgjør nok garantert større forskjell.

Var ikke billig dette gitt. Dæven så mye penger det går til lyd og bilde!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, an såpass jevn demping vil jo ikke være et problem i det hele tatt. Mistenker at problemet jeg og Audun beskriver ligger i tidsdomenet, kanskje refleks fra duken? Skal teste denne teorien.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    atledreier, ser frem til å se hva du finner ut av da jeg skal til med samme lerret selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jo, an såpass jevn demping vil jo ikke være et problem i det hele tatt. Mistenker at problemet jeg og Audun beskriver ligger i tidsdomenet, kanskje refleks fra duken? Skal teste denne teorien.
    Har også mistenkt at det er refleksjoner som kan "rote2 det litt til.

Ser feks dreamscreen har lagt ut målinger på V4 duken...
    Simulerte sådan :???:

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i kontakt med avshop forleden. De fortalte av V4 av den transparente DreamScreen duken er like rundt hjørnet (1-2 uker om jeg husker rett.) Prisen er lavere enn SE4K duken og den har litt høyere gain (1,0 i motsetning til 0,84 på SE4K.) Noen som har kastet seg på forhåndsbestilling? Må si det frister litt...

Mvh

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foretatt målinger på V3 duken, og det var svært små forskjeller med lerret og uten lerret. Målbart men ikke hørbart.
    Kan få lagt ut målinger om det er ønske for det.

Men nå er denne duken bra på lydgjennomtrengning, men jeg føler den stjeler for mye lys. Savner mer "trøkk" i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags målinger? Har du bare sett på frekvensrespons?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Har foretatt målinger på V3 duken, og det var svært små forskjeller med lerret og uten lerret. Målbart men ikke hørbart.
    Kan få lagt ut målinger om det er ønske for det.

Men nå er denne duken bra på lydgjennomtrengning, men jeg føler den stjeler for mye lys. Savner mer "trøkk" i bildet.
    Legg ut ETC, målt av hver høyttaler.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensmåling med Behringer mic og REW.

Skal få tatt målinger og få lagt ut så snart jeg rekker det.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har sett SMX- lerretet?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Noen her som har sett SMX- lerretet?
    Ja, men spørs hvilken utgave du tenker på. Jeg har også en prøve liggende. Dette er ikke siste utgave.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå spør du vanskelig, Cineweave HD, er vel den som er i webbutikken nå om dagen?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert ikke den jeg har

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost. Sorry

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt SE4K duken et par uker nå og må bare si at dette er en veldig god duk. Sammen med VW95 får jeg ypperlig trøkk i bildet selv på lav lampespenning - og de fordelene det gir med lavere støynivå etc.

Selve monteringen var grei når man først lærte seg teknikken. Det trengs minimalt med krefter til å "spenne" duken. Hemmeligheten er å ha jevn fordeling av spennet.

Sterkt anbefalt!

Mvh

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Har brukt SE4K duken et par uker nå og må bare si at dette er en veldig god duk. Sammen med VW95 får jeg ypperlig trøkk i bildet selv på lav lampespenning - og de fordelene det gir med lavere støynivå etc.

Selve monteringen var grei når man først lærte seg teknikken. Det trengs minimalt med krefter til å "spenne" duken. Hemmeligheten er å ha jevn fordeling av spennet.

Sterkt anbefalt!

Mvh
    Håper prisene vil komme ned etterhvert. Det er mye penger for et lerret.

Har litt vanskelig for å forstå hvor mye de egentlig kan gjøre med et lerret som skal være lydtransparent. Det er neppe noe eksotisk materialet de bruker. Man betaler nok mye for litt R&D.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye penger ja. Det ville vært fint om prisene var lavere. Men sånn som jeg ser det er lerret noe som varer - eller er ment å vare - mye lengre enn en projektor, for eksempel. Folk skifter jo gjerne projektor hvert 3.-5. år. Sånn sett er ikke kostnaden ved duken så høy. Og så "sparer" man jo 15-20KNOK på DIY. Screen Research og Stewart har vel ikke DIY som opsjon engang på sine duker.

Selve materialet er kanskje ikke så eksotisk. Legger bare merke til at det er ganske tynn tråd i veven. Men det er kanskje veven som er vanskelig? Det er jo ikke noe synlig mønster i SE4K duken. Den virker helt "random" når man ser på den. Det kan virke som om produksjonen av slike duker er ganske komplisert. Det var jo en del utfordringer knyttet til DreamScreen konseptet i så måte.

Mvh

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye penger ja. Det ville vært fint om prisene var lavere. Men sånn som jeg ser det er lerret noe som varer - eller er ment å vare - mye lengre enn en projektor, for eksempel. Folk skifter jo gjerne projektor hvert 3.-5. år. Sånn sett er ikke kostnaden ved duken så høy. Og så "sparer" man jo 15-20KNOK på DIY. Screen Research og Stewart har vel ikke DIY som opsjon engang på sine duker.

Selve materialet er kanskje ikke så eksotisk. Legger bare merke til at det er ganske tynn tråd i veven. Men det er kanskje veven som er vanskelig? Det er jo ikke noe synlig mønster i SE4K duken. Den virker helt "random" når man ser på den. Det kan virke som om produksjonen av slike duker er ganske komplisert. Det var jo en del utfordringer knyttet til DreamScreen konseptet i så måte.

Mvh
    Spennende at noen har skaffet seg EN4K duken! Hvor stor er den og hvilken avstand sitter du? Er det mulig å se noe tekstur i duken på denne avstanden?

Er det forøvrig noen av dere som vet om EN4K er tilgjengelig som DIY duk? Jeg fikk inntrykk at det bare var EN2K som var tilgjengelig som DIY materiale gjennom Seymour AV (EN2K er samme duk som CenterStage XD).

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte DIY varianten av SE4K, altså Craftsman. Duken er 279 cm bred og 16:9. Men lerretet mitt er smalere så jeg bruker omtrent 250 cm av denne bredden til synlig bildeflate.

Har prøvd meg litt fram med sitteavstand. Foretrekker ca 2,9 meter. Men den er overhodet ikke bestemt av teksturen i duken - for den er usynlig før du kommer innenfor 70-80 cm fra duken. VW95 er bare helt rå sammen med SE4K. Bildet ser helt glatt ut, og lyden kommer rett ut av kjeften på folka i filmen.

Mvh

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte DIY varianten av SE4K, altså Craftsman. Duken er 279 cm bred og 16:9. Men lerretet mitt er smalere så jeg bruker omtrent 250 cm av denne bredden til synlig bildeflate.

Har prøvd meg litt fram med sitteavstand. Foretrekker ca 2,9 meter. Men den er overhodet ikke bestemt av teksturen i duken - for den er usynlig før du kommer innenfor 70-80 cm fra duken. VW95 er bare helt rå sammen med SE4K. Bildet ser helt glatt ut, og lyden kommer rett ut av kjeften på folka i filmen.

Mvh
    Vet du hvor lang avstand man bør ha mellom høytalere og lerret med denne typen tekstilduker?

Med vanlige vinylduker som er perforerte bør man vel ha omtrent 30cm eller mer for å unngå negativ effekt ved at lyden reflekteres i duken?

Edit: Hva med eventuell vinkling av høytalerne i forhold til planet som duken danner? Har dette noen effekt i forhold til tekstilduker?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •