"Krystaller" på lerretet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Krystaller" på lerretet.

Kjøpt meg en Epson TW3200 og dette lerretet Media Mount 90" projektorlerret - Elkjøp

Er kun en ting jeg irriterer meg over og det er i hvite områder så kan jeg se "krystaller"...vet ikke om et bedre ord for det.

Er dette pga et dårlig lerret eller er det selve projektoren?

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Kjøpt meg en Epson TW3200 og dette lerretet Media Mount 90" projektorlerret - Elkjøp

Er kun en ting jeg irriterer meg over og det er i hvite områder så kan jeg se "krystaller"...vet ikke om et bedre ord for det.

Er dette pga et dårlig lerret eller er det selve projektoren?
    Jeg synser i vilden sky her. Men jeg tror det er dette som kalles "sparkle" på engelsk. "Sparkle" forårsakes av lerretet. Forskjellige lerret vil ha ulik tilbøyelighet til å generere "sparkle." Etter hva jeg har lest meg til.. :roll:

Mvh

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, endelig noe respons

Tror jeg må undersøke å finne et lerret som har minimalt med dette problemet, for det er det eneste jeg irriterer meg over ang bilde egenskaper...så langt

Om du leser dette Gorm (eller andre med erfaring), har du et tips til lerret? Er i et rom med lyse vegger,taket er mørkt(tre). Har grei lys kontroll ved bruk av persiener.

Er som nevnt en Epson TW3200 dette, bruker instillingene Gorm delte for en stund siden,eco modus og hudtone 0 tror jeg det var.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sparkle i lerretet, så er det enten ett lerret med høy gain, eller rett og slett med en overfalte som ikke egner seg til hjemmekino bruk.
    Jeg ville kjøpt et lerret med grå duk, og gain under 1,0.
    Adeo, Dreamscreen, Grandview, det er mange som har rimelig lerret med grå duk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en relativt matt hvit vegg i huset kan du jo teste projektoren opp mot denne og se om du får samme effekt. Dersom du får samme effekt KAN det tyde på at det ikke er lerret som fører til denne effekten. Personlig synes jeg det høres ut som om du har et lerret med relativt høy gain, noe som ofte medfører "sparklies" i lyse områder i bildet.

Edit: Ser på nettsiden du lenker til at lerretet har 1.0 i gain. Det er ikke sikkert at dette stemmer (man kan ikke alltid stole blindt på produsentenes egne tall), men vanligvis skal man ikke ha problemer med "sparklies" ved 1.0.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Grandview grå, og ser ingenting forfra. Men hvis jeg setter på pause på et lyst bilde så ser jeg liit av dette fra sidene. Skal riktignok ut i stor vinkel, så helt uproblematisk.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grått lerret

Vil det bli mindre sparkles med grå duk altså? Så på et brukt lerret fra Dreamscreen i går med tab-tension. Det var blitt litt bulkete i nedkant på begge sider..Vil dette forsvinne om det strammes opp eller at duken henger ned?
    Det skal ha en gain på 1.0,men det var disse bølgene da.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gain i lerretet som avgjør dette. De fleste rimelige grå lerret har gain i området 0,8 til 0,9 (selv om de fleste misforstått skryter på seg 1,0)
    På f.eks Adeo Grayvision er det ingen sparkle, og duken har en gain i området rundt 0,8
    Grå duk med gain over 0.9 gir som regel litt sparkle. Hvit duk med gain over 1.2 gir nesten garantert sparkle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •