Lerretsbløffen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerretsbløffen

Her er en ting som har slått meg i det siste... (skriver dette i farta, så hvis man trenger dokumentasjon, si ifra så skal jeg finne de rette lenkene).

Jeg er ute etter et lerret til prosjektoren min (Optoma HD20) og har i lengre tid veid frem og tilbake, hvitt eller grått, buet eller rett, 2,35 eller 16:9, osv.

I forbindelse med dette søket dukket det opp at to populære lerretter, DreamScreen (importert av AVShop?) og Grandview (importert av flere?) er like lerretter, produsert av en større lerretsprodusent i Kina. Alt vel så langt. Et 77" grått og hvitt Dreamscreen rammelerret kommer på ca 3500,- pluss frakt fra AVShop.

Mitt store problem er at når jeg går inn på denne produsenten sine bedriftssider, forklarer de at jeg kan kjøpe direkte fra dem, og betale, hold dere fast i UNDERKANT av 100 amerikanske dollar. Det er mindre enn 600 kroner pr stykk. Dette gjelder hvis man kjøper minimum 20, som selvfølgelig er uaktuelt for meg (har ikke tenkt å starte butikk med dette).

600, pluss kanskje 100 i frakt, pluss mva er under 900,- til Norge.

For meg ser det ut som at det er samme lerret som koster 600 kroner i Kina som selges ut for 3500,- her, selv om den Kinesiske produsenten selvfølgelig har en hel rekke forskjellige modeller.

Er det virkelig sånn at AVShop trenger 3,5x avanse for å tjene penger på dette produktet, eller er dette et klassisk eksempel på overprising? Men hvis det er tilfelle, hvor er gråimportørene som tar inn for 900 og selger for 2000, som i alle andre bransjer?

Dette skjønner ikke jeg. Noen som vil bidra til å oppklare?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe ukurant størrelse på lerret, så 2k for 20 lerret kan nok være litt lite i frakt.

Så er det jo standard at importøren tar 2-3x og selgeren har 2-3x innenfor en rekke varer (Sport, HIFI, klær bla). Ikke lenge siden det var en artikkel om at utenlandske sportsaktører ikke forstod hvordan det kunne være så store påslag i Norge.

Svaret er nok høye kostnader (lokale, betjening), streng forbrukerbeskyttelse også videre i tillegg til betalingsvilje/evne.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundfre@k har mye rett i det han skriver. Oslo ble igjen kåret til verdens dyreste by å handle mat.

Flere årsaker til dette, men dine norske penger strekker veldig langt i utlandet. På grunn av statlig styrt inflasjon, er det nødvendig hvert år at nordmenn får økt sin lønn lik eller mer av inflasjonen. Du kan da tenke deg sammenligningen mellom en nordmann som tjener 1 million og en kineser som tjener 100 tusen. Hvis begge får 5% lønnsøkning, tilsvarer det mye mer for nordmannen. Når dette går over flere år, blir avstanden mellom "fattig" og "rik" større.

Vi vil aldri se at momsfri importgresen på 200,- bli høyere, det vil "ødelegge" norske jobber slik politikerne ser det. De ser ikke at folk taper mer enn vi tjener på slike reguleringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

Svaret er nok høye kostnader (lokale, betjening), streng forbrukerbeskyttelse også videre i tillegg til betalingsvilje/evne.

Huff merker at prisforskjellen gjør at selv om betalingsevnen er der får betalingsviljen seg en knekk...

Kanskje tuppluren holder en stund til...

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kensol
    Huff merker at prisforskjellen gjør at selv om betalingsevnen er der får betalingsviljen seg en knekk...

Kanskje tuppluren holder en stund til...
    Been there. Utrolig hvor ofte man får lyst på noe nytt, spesielt innenfor AV, men generelt også. Går man lenge nok å dveler på det, leser og grubler, mister man plutselig lysten. Penger spart!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo allerede nevnt, men kostnadene i Norge er MYE høyere enn hva tilfellet er i andre land. Husk også at det ofte er flere ledd som skal ha betalt før du som sluttkunde betaler det produktet koster.

Det har forøvrig vært flere diskusjoner rundt prisforskjeller på produkter i Norge sammenlignet med andre land, så dersom du er interessert i å lese mer om det som er skrevet tidligere kan du søke litt i forumet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dreamscreen er jo AVShops eget merke. Firmaet Momentor ANS står bak både AVShop, DreamScreen og AVForum.

Ut fra nettsidene til Dreamscreen driver de med utvikling av produkter, og AVshop er oppgitt som forhandler sammen med Fyndbørsen. Ut fra det jeg har lest om service fra AVshop på Dreamscreen-lerretene, så yter de ganske bra service og oppfølging, og slikt koster selvsagt ressurser.

Ellers er det jo gjerne slik at pris er ofte vel så mye styrt av hva produktet er verdt i kroner og øre for kunden, ikke hvor mye det nødvendigvis koster i produksjon og frakt. De fleste synes sikkert at 3500,- er en helt grei pris for et lerret av god kvalitet. Man kan sikkert kan få det billigere via andre kanaler men da mister man en rekke rettigheter som det gjerne koster en del å opprettholde for butikken/importør.

EDIT: ser at flere har nevnt mye av det samme mens jeg skrev...

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Dreamscreen er jo AVShops eget merke. Firmaet Momentor ANS står bak både AVShop, DreamScreen og AVForum.

Ut fra nettsidene til Dreamscreen driver de med utvikling av produkter, og AVshop er oppgitt som forhandler sammen med Fyndbørsen. Ut fra det jeg har lest om service fra AVshop på Dreamscreen-lerretene, så yter de ganske bra service og oppfølging, og slikt koster selvsagt ressurser.

Ellers er det jo gjerne slik at pris er ofte vel så mye styrt av hva produktet er verdt i kroner og øre for kunden, ikke hvor mye det nødvendigvis koster i produksjon og frakt. De fleste synes sikkert at 3500,- er en helt grei pris for et lerret av god kvalitet. Man kan sikkert kan få det billigere via andre kanaler men da mister man en rekke rettigheter som det gjerne koster en del å opprettholde for butikken/importør.

EDIT: ser at flere har nevnt mye av det samme mens jeg skrev...
    Hvor mange mennesker bor det i USA? ca 300 millioner...
    Hva tror du det koster med flyfrakt/handling osv fra USA? Og USA er jo ikke noe land, det er et kontinent..nesten...så flyfrakt fra vestkysten koster jo tre timer mer enn fra østkysten...osv osv.
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hva tror du det koster med flyfrakt/handling osv fra USA? Og USA er jo ikke noe land, det er et kontinent..nesten...så flyfrakt fra vestkysten koster jo tre timer mer enn fra østkysten...osv osv.
    Tols nevner jo ikke USA et sted. Jeg skjønner ikke hvordan din post er relevant. Hva mener du med at flyfrakt koster 3 timer mer?? Hva har USA sin befolkning med topicen ¨å gjøre? I utgangspuntet snakket TS om Kina-produserte ting.

Og til TS: Det koster fort ganske mye for å lønne betjening (Sirkus 0,5mill i året per arbeider, minst. ), lokaler, markedsføring, annonsering og andre utgifter. Alt dette skal dekkes inn via fortjeneste på produkter. Sikkert mange andre produkter som har mye lavere fortjeneste enn lerretene. Mange oppererer med tilbudsvarer som de selger til tap, for å lokke kunden til butikken, for så å få mersalg. Så derfor er det noen varer som har høyere dekningsgrad enn andre.

Tror du får deg et sjokk hvis du besøker Kina, og går inn på lacostefrabrikken. Og kjøper noe direkte fra fabrikken. Er enormt billig. En årslønn i kina er btw: ca 3000-4000 NOK for en vanlig ansatt på en fabrikk. Jo flere ledd det er før varen kommer til kunden, jo større blir forskjellen fra produksjon til Kunde.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan ble innbyggertall i USA, flyfrakt fra øst- og vestkysten i USA relevant for diskusjonen?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og hvordan ble innbyggertall i USA, flyfrakt fra øst- og vestkysten i USA relevant for diskusjonen?
    Når man har et produkt man skal selge, og man har 300 millioner potensielle kunder kontra ca 5 millioner, så gjør det jo litt forskjell på utsalgsprisen...
    Og det sier seg jo selv at hvis disse lerretene sendes fra vestkysten av USA til Norge, kontra østkysten, så må flyet fly tre timer lenger, og da vil det sannsynligvis koste litt mer.... Men man kan jo sende gods med båt, det er billigere,men tar en god del lengre tid.....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikkje an at Norge har høge lønningar samstundes med lave prisar på produkt kjøpt i landet. Sånn er det berre.

Men at avansen kan vera svimlande høg til tider, er jo heilt sant. Men avansen er alltid så høg som me kundar tillet den å vera. Om me er villige til å betala 15 000 pr. lerret, så er det klart dei vert solgt for det.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har et produkt man skal selge, og man har 300 millioner potensielle kunder kontra ca 5 millioner, så gjør det jo litt forskjell på utsalgsprisen...
    Og det sier seg jo selv at hvis disse lerretene sendes fra vestkysten av USA til Norge, kontra østkysten, så må flyet fly tre timer lenger, og da vil det sannsynligvis koste litt mer.... Men man kan jo sende gods med båt, det er billigere,men tar en god del lengre tid.....
    Igjen hvor har du USA fra?

TS nevnte priser i USD, og at de var produsert i Kina.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lerretene er jo produsert i Kina (forutsatt at trådstarter har rett), og DreamScreen er et norsk firma. Jeg ser fortsatt ikke hvordan USA er relevant.

EDIT: Ostemannen var før meg...

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er jo allerede nevnt, men kostnadene i Norge er MYE høyere enn hva tilfellet er i andre land. Husk også at det ofte er flere ledd som skal ha betalt før du som sluttkunde betaler det produktet koster.

Det har forøvrig vært flere diskusjoner rundt prisforskjeller på produkter i Norge sammenlignet med andre land, så dersom du er interessert i å lese mer om det som er skrevet tidligere kan du søke litt i forumet.
    Det er den naturlige konsekvensen av markedet. Desto færre aktører, desto mindre konkurranse, som resulterer i økte marginer for de som klarer seg.

Når da staten gjør det veldig vanskelig for konkurranse, får vi situasjonen vi har i Norge - få leverandører som kan presse prisene og egne marginer opp. Spesielt synlig innenfor matbransjen, hvor Oslo igjen er fremst (dyrest) i verden.

Et annet viktig aspekt er selvsagt kjøpekraften til en gjennomsnittlig borger i Norge, den er betraktelig større enn i endel andre land. Viktig faktor som driver prisene opp ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til kjøpekraften er alle varer i Norge latterleg billig. Og som forbrukar må me ta vår del av ansvaret for å justera markedet. Det kan me feks gjera gjennom å ikkje vera villig til å betala overpris for varer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan spørre Norges 4. største matkjede om marginene i den bransjen de går med underskudd. Lidl stakk med halen mellom bena. Det er ikke marginene, det er volum som har gjor kjøpmennene rike. Mat er mye, politikk, bønder, fjell og kaldt vær, importrestriksjoner, markedsaktører som er markedregulatorer ( nortura og tine).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heilt sant. Det er jo sjølvsagt forskjell i dei forskjellige bransjane. Elektronikk o.l. har jo klart mykje større avanse enn matvarekjedar o.l. Derfor er det og der større sjangse for oss forbrukarar å ha innflytelser på kva me skal betala for varene.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med såpass avanse sett i forhold til produksjonskostnad så synes jeg det er ille med tanke på hva de som gjør arbeidet får.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv et grandview "77" grått rammelerret son jeg er veldig fornøyd med.Det kommer ikke som noe sjokk at det er så store forskjeller i pris mellom Norge og Kina.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •