Trenger hjelp med valg av 16:9 eller 2.35:1 lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Trenger hjelp med valg av 16:9 eller 2.35:1 lerret

Hei.
    Jeg skal bestille meg projektor og lerret.
    Jeg har havnet på en Epson TW4400 projektor, men sliter med å bestemme meg for lerret.
    Jeg skal bestille på AvShop, og kommer til å kjøpe et DreamScreen lerret.
    Det står mellom et vanlig 16:9 lerret, eller et multiformat PhantomHD lerret med maskering (dette)

Jeg har aldri hatt projektor før, og skulle gjerne hatt noe innspill fra folk med erfaring her.

Hvis du har noen svar eller informasjon å komme med til noen av spørsmålene jeg har her, tar jeg imot med stor takk.

Bruksområde:
    Jeg kommer til å bruke projektoren mest til spill og TV-serier, og noe til film (60/40).
    Kommer antakelig til å bruke PS3 som både DVD og BluRay spiller.
    Jeg vil også koble opp en HTPC med XBMC som mediaspiller.

Mine tanker:
    I og med at jeg både kommer til å se mye 16:9 (TV og spill) og 2.35:1 materiale, er jo egentlig et multiformat lerret et godt valg, selv om det er en del dyrere.

Grunnen til at jeg er så i tvil er at jeg har testet en del av filmene mine på 16:9 TVen min, og ser at teksten mange ganger havner i det sorte feltet under bildet på 2.35:1 filmene. Dette varierer fra film til film, noen plasserer teksten riktig, altså i bildet, selv om det er 2.35:1.
    Dette vil jo gjøre multiformat lerretet som koster 4000kr mer (det dobbelte) av et 16:9 lerret litt ubrukelig? Da må jeg jo bruke 16:9 format like vel, evt. bare maskere toppen, og la bunnen være som den er.
    Hvordan løser folk dette?

Jeg har prøvd å søke rundt litt på forumet og nettet, og finner en del tråder om at det kommer ann på om spilleren kan flytte teksten.
    De trådene jeg fant er såpass gamle at jeg ønsker å spørre igjen:
    Er dette noe som er vanlig å kunne gjøre på spillere i dag?

Spørsmål:
    Kan man flytte teksten med PS3? XBMC har noen muligheter, men om jeg må gå inn på innstillingene mellom hver gang jeg bytter fra 16:9 til 2.35:1 materiale synes jeg det begynner å bli for tungvint.

Er forskjellen så stor fra å ha et maskert 16:9 lerret til å bare kjøre vanlig 16:9 lerret med sorte striper, at det er verdt tillegget i pris?
    Krever det innstillinger på projektor eller DVD/BluRay spiller når man bytter mellom formatene?
    Er det rett og slett bare så enkelt at når man ser en film i 2.35:1 format, som har teksten riktig plassert, så bruker man maskeringen for å unngå at de sorte stripene oppe og nede er synlige, slik at stripene blir HELT SORTE/"usynlige"?
    Dette er jo et veldig noob spørsmål, men grunnen til at jeg har begynt å lure, er at jeg ser folk skrive at de zoomer bildet når de ser 2.35:1 materiale.
    Hvorfor det? Mister man ikke bredden i bildet da?

Med projektoren jeg har valgt, Epson TW4400, er sortnivået såpass godt at de sorte stripene vil være SORTE, ikke grå? I såfall ser jeg ikke vitsen for meg med å kjøpe lerret med maskering.
    Jeg er dog meget kresen, og vil at sort skal være så sort at det går i ett med rammen rundt lerretet. Jeg kommer til å bestille projektoren med full kalibrering hos avshop, og med 2 ISF modus (både natt og dag modus), noe som jeg forsto tilsvarte en setting med fokus på sortnivå, og en på lysstyrke/"punch".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du også kjøpe deg en anamorfisk linse? Du må vel ha dette for å få brukt 2.35.1 fullt ut? Disse er i tilfelle forholdsvis dyre. Hvis du skal bruke den mest til spill og tvserier ville jeg gått for 16.9. med mindre du skal lage deg en skikkelig 2.35.1 kino med linse er det etter min mening ikke verdt dobbel pris for det lerrete

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en annen ting er forsåvidt også at rommet ditt kommer til å spille inn om sorte striper er sorte eller grå. selv 4400 klarer ikke helt sort i et dårlig rom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Skal du også kjøpe deg en anamorfisk linse? Du må vel ha dette for å få brukt 2.35.1 fullt ut? Disse er i tilfelle forholdsvis dyre. Hvis du skal bruke den mest til spill og tvserier ville jeg gått for 16.9. med mindre du skal lage deg en skikkelig 2.35.1 kino med linse er det etter min mening ikke verdt dobbel pris for det lerrete
    Hele poenget er at man ikke trenger anamorf linse med dette lerretet da det har manuell maskering. Jeg har bestilt epson 4400 og dette lerretet selv (men med 106"). Gleder meg helt inni granskauen til å få det!
    Når det gjelder tekst, så må du ha noe som har subtitle-shift. Jeg har selv en Oppo 93 som har muligheten til å flytte teksten inn i bilderammen. Noen Philips Blu-ray spillere har også denne muligheten. Bruker du XBMC eller MediaPortal så kan du lett forflytte teksten inn i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også ganske sikker på at PS3 har subtitle-shift

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Hele poenget er at man ikke trenger anamorf linse med dette lerretet da det har manuell maskering. Jeg har bestilt epson 4400 og dette lerretet selv (men med 106"). Gleder meg helt inni granskauen til å få det!
    Når det gjelder tekst, så må du ha noe som har subtitle-shift. Jeg har selv en Oppo 93 som har muligheten til å flytte teksten inn i bilderammen. Noen Philips Blu-ray spillere har også denne muligheten. Bruker du XBMC eller MediaPortal så kan du lett forflytte teksten inn i bildet.
    Ja forstår dette, men jeg trodde du ikke fikk utnyttet 2.35.1 helt uten linsen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Ja forstår dette, men jeg trodde du ikke fikk utnyttet 2.35.1 helt uten linsen.
    Du har jo egentlig helt rett på en måte
    Man "mister" jo en del lys med at man ikke har anamorf-linse.

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskerer du godt "over og under" vil du ikke se de sorte stripene som en 16:9-projektor lager. Jeg har gått for den løsningen. 16:9-lerret og en BD-spiller som kan flytte på underteksten. Det fungerer perfekt. Du kan selv velge hvor mye du vil flytte underteksten oppover.

PS! Epson TW-4400 støtter ikke anamorfisk linse. Da må du over på storebroren 5500.

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt TW6000 (bestilt i det minste... tror kanskje jeg får den aller siste som Pixmania hadde på lager, hvis ikke kjøper jeg av AVShop) og hadde planlagt å kjøpe 2.35:1 lerret. Projektoren er vel i utgangspunktet 16:9, men det står i spesifikasjonen at den støtter 2.35:1 linse. Hva koster en slik linse? Har også regnet ut at projektoren sliter litt med å dekke et 300cm lerret som opprinnelig planlagt, må kanskje ned litt pga. lengden på rommet.

Skal brukes til mye film, men også til Xbox og TV-serier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Jeg har kjøpt TW6000 (bestilt i det minste... tror kanskje jeg får den aller siste som Pixmania hadde på lager, hvis ikke kjøper jeg av AVShop) og hadde planlagt å kjøpe 2.35:1 lerret. Projektoren er vel i utgangspunktet 16:9, men det står i spesifikasjonen at den støtter 2.35:1 linse. Hva koster en slik linse? Har også regnet ut at projektoren sliter litt med å dekke et 300cm lerret som opprinnelig planlagt, må kanskje ned litt pga. lengden på rommet.

Skal brukes til mye film, men også til Xbox og TV-serier.
    Hvor fant du ut at TW6000 støtter 2.35:1 linse? Var helt sikker på at den ikke gjorde det, at det bare var TW9000 serien som hadde den funksjonen. Men er godt mulig jeg tar feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte for å gå for 2.35.1 lerret sammen med tw6000, men så innser jeg at man muligens må på tw9000 for å få ordentlig støtte.

MEN, så begynte jeg å måle litt her, lese litt, og innser at til syvende å sist handler det egentlig bare om disse jævla sorte stripene :P Jeg "nedgraderer" altså størrelsen på skjermen min for å slippe de stripene. Gir det virkelig så mye ekstra kinofølelse at det er verdt å nedgradere skjermstørrelsen?

Derfor begynner jeg heller å gå ville gå inn for et 16:9 lerret, en billigere totalløsning, spesielt også siden jeg vil kanskje ha motorisert. Langt mer praktisk, og i tillegg for man utnyttet de veldig få filmene som enda har 16:9, kommer en i ny og ne.

Dog lurer jeg også på hvordan det er mulig å få bildet på hele skjermen uten å zoome og ta bort sidene, for det virker ikke som det er gjort her:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/alkar

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrLG
    Dog lurer jeg også på hvordan det er mulig å få bildet på hele skjermen uten å zoome og ta bort sidene, for det virker ikke som det er gjort her:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/alkar
    Her har nok alkar photoshoppet litt, hvor han da har lagt til filmbilde på bilde

Hvis ikke har han vel tidenes PJ og lerret

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •