Behandre rullgardin med noe grått?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behandre rullgardin med noe grått?

Innerst i kottet fant jeg jaggu en ubrukt 2m bred rullegardin (lå igjen etter forrige eier) I og med at jeg snart trenger et lerret på 2m fikk jeg lyst til å prøve å få noe ut av dette. Det har blitt ganske gult siden det sikkert er 20år gammelt, så tenkte at en behandling med noe grått kunne funke.

Hos meg blir det fast og trenger ikke rulle det opp, så kanskje matt lysegrå maling funker? Finnes det noen som blir litt gummiaktig?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke like greit å kjøpe en "tupplur" rulle gardin fra IKEA da til 269,-
    (ikea greyline) 198cmx198cm

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert finne en lakk som fester, og sitter på om du ikke har behov for å rulle duken opp og ned. Men som antiloop her sier er det nok like greit å kjøpe en tupplur fra Ikea. Lakken koster fort nesten like mye...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Det finnes ikke på IKEA i Oslo eller på Billingstad i hvert fall. De forteller at det er gått ut. Det eneste som minner om grått er en beige rullgardin, og den er ubrukelig som lerret på grunn av at den ikke er fargenøytral. Da må man heller kjøpe den hvite (med de ulempene det medfører).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer looser sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke på IKEA i Oslo eller på Billingstad i hvert fall. De forteller at det er gått ut. Det eneste som minner om grått er en beige rullgardin, og den er ubrukelig som lerret på grunn av at den ikke er fargenøytral. Da må man heller kjøpe den hvite (med de ulempene det medfører).
    Kjøpte på Ikea Slepende(Sandvika) for ca 2 uker siden, de hadde plenty av de i hvertfall.

.rolf.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper dem går ut. Da får jeg sikkert god pris på mine ikea greyline. Jeg har vel ikke mindre enn 3 stk 200X200 (omtrent) ikea greyline i stuen og på soverommet.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av looser
    Kjøpte på Ikea Slepende(Sandvika) for ca 2 uker siden, de hadde plenty av de i hvertfall.

.rolf.
    Jeg skrev ikke dette!!! :evil:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at den ikke er litt beige? For jeg var innom der i forrige uke og kjøpte en rullgardin (til en lerretstest jeg holder på med). Da fantes det ikke rene grå rullgardiner der.
    Når jeg skrev Ikea Billingstad, så er det den ved Sandvika jeg mener ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer JIP sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Da må man heller kjøpe den hvite (med de ulempene det medfører).
    Hvilke ulemper er det med den hvite?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt lerret er avhengig av totalt møke i rommet for å gi nogenlunde bra sortnivå. Bare tenk hvor lyst et hvitt lerret blir med det minste lys i et rom. Bildene på lerretet kan jo ikke bli mørkere enn det lerretet er med det lyset som er tilgjengelig i rommet. I scener med lyse og mørke felter i samme bilde, vil sortnivået vaskes vekk av lyset fra de lyseste feltene.
    Et grått lerret beholder sortnivået med mer lys i rommet, nettopp fordi det skal mer lys til for å gjøre det lyst.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Behandre rullgardin med noe grått?

Sitat Opprinnelig postet av akke
    Innerst i kottet fant jeg jaggu en ubrukt 2m bred rullegardin (lå igjen etter forrige eier) I og med at jeg snart trenger et lerret på 2m fikk jeg lyst til å prøve å få noe ut av dette. Det har blitt ganske gult siden det sikkert er 20år gammelt, så tenkte at en behandling med noe grått kunne funke.

Hos meg blir det fast og trenger ikke rulle det opp, så kanskje matt lysegrå maling funker? Finnes det noen som blir litt gummiaktig?
    Hvis du skal ha det fast oppe anbefaler jeg 6mm Huntonit plate 2440x1220. Veier ikke stort og er blir fin og rett hvis veggen bak er noenlunde rett.

Mal med lys grå (s1500) matt Lady takmaling.

Totalt kommer dette på ca kr 350,- inkl rulle. Resultatet blir meget bra!

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis du skal ha det fast oppe anbefaler jeg 6mm Huntonit plate 2440x1220. Veier ikke stort og er blir fin og rett hvis veggen bak er noenlunde rett.

Høres ut som en god idè da lerret blir 100 % fast Hva tror du gain blir ca...? Er tenkt i stummende mørke til en ae700.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres ut som en god idè da lerret blir 100 % fast Hva tror du gain blir ca...? Er tenkt i stummende mørke til en ae700.
    Jeg vet ikke hva gain er men bildet blir knallbra. Har selv en Sanyo Z2 som jeg mater via pc. Z2 og AE500/700 er vel ganske like - så det burde bli ganske brukbart.

En kompis har Stewart Firehawk rammespent lerret til kr 30.000 som han kjører AE500 på. Forskjellen mellom mitt selvlagede og hans konge-lerret er ikke så stor faktisk.

Med litt maskering av sort stoff rundt kan det bli svært så elegant - dekk gjerne til hele veggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg bor midlertidig i en liten leilighet, og må da lage meg et midlertidig lerret. For å få prisen ned, tenker jeg på å bruke en plate slik som nevnt her.
    Jeg var på Byggmakker nettopp, skulle ha slik huntonit plate. Men det eneste de hadde av huntonit var med utfreste spor, noe som er lite gunstig til mitt bruk..
    Men jeg lurer på om det er mulig å bruke vanlig 12 mm fin sponplate? Det var det eneste de hadde som var på 2440 * 1220..
    Spon er jo veldig stivt, også virket overflaten glatt og rett..

Noen formeninger..?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil funke som bara det. Hvis du føler at overflaten blir i groveste laget, lakker du den først med en lakk / maling som blir tørr og hard fort (ikke type bengalakk o.l, de bruker månedsvis på å tørke), og så pusser du den med fint sandpapir, og maler igjen. Hvis dette gjentas blir det akkurat så strøkent som du vil ha det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært inne på Ikeas side. Der finner jeg kun 4 farger, mørk blå, lys blå, beige og hvit. Finnes det ikke lenger? Kunne tenkt meg å invistere i et lerret, men trenger ikke noe profft da jeg med tiden skal ha plasma skjerm. Hvis det er noen av dere som har sjekket dette nylig, så i tilfelle hvilket varehus?

Mvh

Maarten

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av adioez
    Jeg var på Byggmakker nettopp, skulle ha slik huntonit plate. Men det eneste de hadde av huntonit var med utfreste spor, noe som er lite gunstig til mitt bruk..
    Men jeg lurer på om det er mulig å bruke vanlig 12 mm fin sponplate? Det var det eneste de hadde som var på 2440 * 1220..
    Spon er jo veldig stivt, også virket overflaten glatt og rett..

Noen formeninger..?

Jeg måtte selv på Maxbo for å finne en passende plate! Sponfunker nok minst like bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •