DIY rammelerret- malt plate eller bruke gammelt nedtrekkslerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY rammelerret- malt plate eller bruke gammelt nedtrekkslerret?

Tenkte å lage meg et rammelerret, og lurer på hvilken løsning jeg skal velge. Jeg har i dag et Dreamscreen Dynagrey nedtrekkslerret, som jeg vurderer å spenne opp på en plate og kle med en ramme. Ser også at endel velger å kjøpe en plate og male den.

Noen med en anbefaling på hva jeg skal velge? Blir det greit å spenne opp en nedtrekksduk, f.eks med stiftemaskin?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg malte engang et lerret med noe som het screen goo. ble overaskende bra resultat, men man må være veldig nøye på mailingen med tanke på trykk mengde maling osv. Men jeg tror jeg hvertfall hadde forsøkt å spenne opp lerrete først. Er muligens noe styr med å få det helt rynkefritt. Burde vel funke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    Jeg malte engang et lerret med noe som het screen goo. ble overaskende bra resultat, men man må være veldig nøye på mailingen med tanke på trykk mengde maling osv. Men jeg tror jeg hvertfall hadde forsøkt å spenne opp lerrete først. Er muligens noe styr med å få det helt rynkefritt. Burde vel funke.
    Har sett på den malingen, men den er jo grisedyr. Skal ta en tur til noen byggevarebutikker i morgen og se litt på plater.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk tak i lerretet fra et nedtrekks hvor kassetten var ødelagt og lagde en ramme hvor jeg spente det fast med stiftepistol, og lagde så en ramme til i 16:9 format som jeg trakk med sort fløyel og festet utenpå det andre og er svært fornøyd med resultatet.

Her er forøvrig en grei guide for å lage selv, og iom du har lerretet så hadde jeg ikke vært i tvil om å lage den rammen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg går for å bruke lerretet, men jeg tror jeg bruker en plate å strekke det på.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Har sett på den malingen, men den er jo grisedyr. Skal ta en tur til noen byggevarebutikker i morgen og se litt på plater.
    Ja den kostet noen kroner, men var på den tiden jeg gjorde det mye billigere enn lerretsstoff. Tror nok Lerrete du skal bruke kommer til å fungere fint. Det viktigste er jo å få det rynkefritt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt en 12 mm OSB-plate, lister+ sort filt og noen lekter til å stive av baksiden, og til å bruke som oppheng.

Noen tips til hvordan jeg fester listene kledd i filt til plata uten at det synes for mye? Skal se om jeg finner noen små stifter/spikre, men er usikker på om det vil synes. Edit: Fant bra tips her: http://avforum.no/forum/brukerguider...iy-lerret.html

Ellers tenkte jeg å skru fast to vertikale lekter på baksiden, en anelse kortere enn høyden på platen. Har tenkt å skru i en øyebolt på toppen av hver, som jeg hekter på hver sin skrue på veggen. Har sett andre løsninger, med skråskjærte lekter, som man bare hekter lerretet på, men tror vel dette skal fungere. Et annet alternativ er å skru inn øyebolten horisontalt, og feste to kroker i veggen, som jeg da bare hekter det på.

Oppdaterer senere hvordan det går.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det ferdig i helgen, og det ble veldig bra bortsett fra at jeg ved å prioritere størst mulig bilde, fikk litt problemer med å stramme opp, slik at det ble litt bølger i lerretet. Det syns ikke når jeg ser film, så da er det jo greit.

Må se litt mer på opphengsmetoden, da jeg ikke får lerretet helt i vater, med små forkyvninger i to av hjørnene. Dog, ikke noe som syns nevneverdig i praksis.

Alt i alt, meget godt fornøyd, det ser mye bedre ut i kjellerstua med rammelerret, enn med nedtrekk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •