Byta dukmaterial i en eldriven duk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byta dukmaterial i en eldriven duk?

Hej.

Har ett gammalt Dalite lerret som kostade 30k där dukmaterialet nu bara är att kasta.

Kan man köpa ett billigt nedtrekslerret t.ex Dreamscreen Dynagrey 106" och montera detta i min kasett? Jag fattar att jag måste vara äckligt nöyaktig för att det ska bli bra och att jag antagligen måste testa flera gånger men frågan är om det öht går an eller är det umuligt?

OM det går, kan man isåfall köpa endast duken eller måste man köpa både duk och kassett är det någon som vet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er absolutt mulig å kjøpe en annen lerretsløsning og montere denne på, men spørsmålet er om det er verdt alt arbeidet og selvsagt også risikoen for at noe går galt? Husk videre at også selve dukmaterialet har endret seg på nyere motoriserte lerreter med tension-mekanisme.

Mens du på ditt eksisterende motoriserte lerret bruker en duk med fibertråder for å holde duken stram og bølgefri gjør tension-systemet på nyere typer lerreter det mulig å benytte en duk uten fibertråder, samme som benyttes i rammelerreter. Fordelen ved dette er langt mindre struktur, som kan være et poeng om du sitter relativt nære lerretet.

Jeg vil si at den reduserte strukturgraden alene bør være et argument for å heller vurdere innkjøp av et nytt lerret fremfor å oppgradere.

Du KAN jo kanskje få til å bygge om lerretet ditt til et tension-lerret hvis du er spesielt nevenyttig da, i så fall får du jo tak i også DIY-duk for rammelerreter løst... Tror det blir en del jobb...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Först och främst så ÄR det en tab-tensioned duk som jag redan har.
    Den är nydeligt slät och fin i ytan.

Problemen jag har är flera: fläckar, vågor, den klibbar från baksidan osv så jag måste byta.

Så vad jag hade tänkt är igentligen det motsatta alltså: kasta den tab-duken jag har och köpa en manuell men sätta denna i min motoriserade kasett för att få en eldriven duk. Motorn och fjärren fungerar ju fint, det är bara duken som är kass.

Ja givetvis skulle jag helst byta till en ny tab-tensioned duk men jag är nu student (igen) och har igentligen inte råd till något, så därför tänker jag att även det billigaste Dreamscreen manuell materialet är bättre än det jag nu har eftersom jag stort sätt måste vaska det innan varje film. Jag trodde faktiskt att dagens dukmaterial (även på de manuella) skulle iallafall matcha min steingamla duk men du menar alltså att det fortfarande är synlig struktur på Dreamscreens manuella dukar? Detta låter ju ganska dåligt. :evil:

Hmm.

Jag hade tänkt skifta duken och sedan bygga en "egen" tab-mekanisme med hjälp av delar från den gamla duken, men om det är sådan skillnad på ytorna så vet jag inte om det går. Det bästa vore ju givetvis att köpa en tab-tensioned utskiftningsduk, endast duk, men det blir för dyrt. Dreamscreens 106" manuell kostar 1800 och detta är igentligen maximalt vad jag klarar att pressa fram.

Jag tänker också att en grå duk (imot min cinemavision 1.3) med min HD350 borde ge en bättre bild eftersom jag har vita väggar och vitt tak. Detta måste givetvis vägas imot strukturen om det är värt det.

Det känns bara lite dumt att köpa ett manuellt lerret och kasta min eldrivna kasett....eller? Vet du om AVshop kan sälja endast duk utan kasett?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du bør heller se deg om etter en DIY rammeduk, da får du samme fine overflate som i dag, og du kan som du sier trolig bruke deler fra din eksisterende duk. Tar du kontakt med din aktuelle forhandler kan de sikkert bistå deg mer rundt dette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har redan tänkt på det, men det går inte eftersom rammeduker inte har sk. drop. Jag behöver en viss drop för att få ned bilden till behaglig höjd så jag måste igentligen ha en normal duk.

Jag har mailat Dreamscreen om dom säljer endast duk utan kassett, får se vad dom svarar.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nu har jag bytt duken.

Jag var ordentligt skuffet över att det var så grovt mönster i den manuella duken. Den jag hade var ju helt slät. Men så såg jag lite på de lydtransparenta dukarna och dom är ju på sätt och vis ännu värre, och eftersom folk köper dom så tänkte jag att det må ju virke.

Men därifrån jag sitter, som är ca 5 meter så finns det ingen möjlighet att se strukturen så det blev ganska bra.

När man jämför dukarna så ser man att det var dags att byta ändå, det kommer kanske inte fram så tydligt på bilden, men dalite duken var äckligt gul i jämförelse

Det var ett utfräst spår på dalite rullen så det var inga problem alls att få det rakt, bara att limma och lägga den där. Det största jobbet var att få ner kasetten och montera isär den, dra ut rullen och allt det.

Jag övergav iden att bygga tab-tension för jag trodde att jag kunde använda slat-baren (stangen längst ned) från dalite-duken eftersom denna både är bred nog och väldigt tung. Men det visade sig att vara ett omöjligt jobb att ens få bort den gamla duken. Stangen är som ett langt U i ett enda stycke med en mindre metallstang inne i sig som låser duken på plats. Det var små hål i den som jag alltid trodde innehöll skruvar men det visade sig att dom bara hade slagit till inne där för att skapa en "nit" som gjorde det hela umuligt.

Lite dålig bild men:

Ni ser alltså en dalite kassett som är motordriven med en 106" Dreamscreen Dynagrey lerret i sig

Resultatet blev förbluffande bra tycker jag själv då.

Det negativa är att duken inte har lika mycket drop och därför befinner sig bilden lite för högt för min smak. Detta kan eventuellt justeras någongång i framtiden, jag får väl hänga kasetten i kjedjor eller nått så den kommer ned lite.

Bilden då? Hmm ja. Både bra och dåligt. Det är bättre kontrast, men det känns som att hela bilden är mörkare. Jag trodde jag hade min 350 på iris-1 och hade tänkt att sätta den på iris-2 men den var redan på läge-2 så det var ju lite surt.
    Asså vitt är vitt, snö är vitt och ljus himmel är ljus, men det känns ändå som att hela bilden är mörkare. Jag behöver nog en kalibrering.
    Damen sa att "det ser ut som en grå hinna över hela bilden" men jag vet inte om det är placebo efter att hon såg en grå duk för första gången.

Jag är iallafall nöjd för jag slipper alla de problem jag hade innan och det är glatt och fint.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •