Hvit eller grå duk? (HW20, mørkt rom) Løst; Lerret bestillt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvit eller grå duk? (HW20, mørkt rom) Løst; Lerret bestillt!

I og med at jeg aldri fikk noen svar på den opprinnelige teksten i dette innlegget (se tekst i kursiv nederst i tråden) , må jeg gå for det lerretet jeg linket til. Det finnes med hvit eller grå duk, og siden jeg har liten erfaring med PJ fra før trenger jeg hjelp til å ta avgjørelsen.

Projectoren er en Sony HW20. Rommet er malt med "pure color", som er ekstremt matt. Veggfargen heter "Sober", det er en mørk mørk gråfarge.
    Taket (skråtak) er malt e fargen "blek sand", farge ca. som en våt syden-strand.
    Rommet har ett vindu, dette blendes med blendingsgardin.
    Kasteavstand er ca. 3.3m, lerretstørrelse 92".
    PJ skal kalibreres av ISF-sertifisert kalibratør med skikkelig utstyr.

Ang. bilde så er jeg opptatt av sortnivå, men det er også viktig at man får inntrykk av ekte dagslys på utendørsscener.

Så, hva anbefales av hvitt eller grått lerret?

Kinobyggingen nærmer seg ferdigstillelse, og jeg må få bestillt lerret i løpet av denne uka. Rommet har skråtak som setter begrensninger for hvor bred lerretskassett jeg har plass til, samtidig vil jeg ha størst mulig lerret. (Ikke under 84" tommer i allefall)

Det mest egnede lerret jeg har funnet hittil er CYBER 92" , dette har kassettbredde på 228cm. Dette lerrettet vil komme ca 20cm ned på vinduet i rommet, så det er helt uaktuellt med bredere kassett, slik f.eks dreamscreen har. I tillegg må lerretet jeg skal ha ha mulighet for å styres via IR, helst innebygd, eller med tilleggsutstyr.

Noen som har gode alternativer å tipse om?
    Pris opp til ca. 5000kr.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny topic og tekst. Håper på svar denne gangen..

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet jeg i grunn lite om, men jeg kommer nå med noen tanker allikevel.

hvitt eller grått representerer gain i duken, gjør det ikke? Med hvit så du mister man noe kontrast syns jeg og ha lest et sted. Hvit duk bruker man i rom man ikke har fullstendig lys kontroll mens grå, som gir mindre gain, brukes i rom med lys kontroll.

Er slik jeg har forstått det, men hadde vært fint om det kunne verifiseres, siden jeg selv også leker med tanken på og bytte mitt eget lerret (som er grått)

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erike: det er motsatt. grå duk er best i rom uten full lyskontroll.

Pirium. Jeg har erfaring med både grå og hvit duk i 3 forskjellige rom. Min erfaring er at hvit duk er å anbefale hvis du har 100% lyskontroll. 100% lyskontroll betyr at du har sort stoff/filt på alle vegger og tak. for eksempel scene molton, og sort teppe på gulvet. Da blir det ingen refleksjoner fra lerretet. i tillegg må alt lys fra vinduer blokeres. det skal være så svart i rommet at du ikke ser hånden forran deg. Har du ett sånt rom velger du uten tvil hvit duk.

Du sier du er opptatt av sortnivå og ekte dagslys på utendørsscener. da har du ett lite dilemma, fordi grå duk gir bedre sortnivå, men du mister også noe lysstyrke. Utifra beskrivelsen av rommet ditt, vil jeg tro at du får best resultat med grå duk, og så kjører du hw20 med full spenning på lampen

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må rommet virkelig være så svart?? Jeg ønsker meg ikke en batcave når jeg skal gjøre om kinoen min... Grå duk da. Får heller bytte pære oftere på pj

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært oppe utallige ganger før. Søk på forumet. Jeg har hatt både hvite og grå lerret. De siste jeg har hatt er grå. Og jeg vil påstå grå nesten alltid er å foretrekke. Det som kompliserer litt er 3D som stiller ekstra krav til lysstyrke. Hvis man benytter nedtrekk-lerret, er det nesten slik at det er en fordel å ha to lerret; Et low-gain lerret til 2D og et high-gain lerret til 3D.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Du sier du er opptatt av sortnivå og ekte dagslys på utendørsscener. da har du ett lite dilemma, fordi grå duk gir bedre sortnivå, men du mister også noe lysstyrke.
    Du mister ørlite lysstyrke med grått lerret. Men jeg mener det allikevel ikke er store dilemmaet. Du får nemlig mye mer igjen i bunnen enn det du mister i toppen, rett og slett fordi øynene våre er langt mer følsomme i mørket. Et grått lerret vil således gi et godt push for sortnivået i bunnen. Men uten en direkte sammenlikning med et hvitt lerret, vil du knapt merke det lille du taper av lysutbytte i toppen.
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Utifra beskrivelsen av rommet ditt, vil jeg tro at du får best resultat med grå duk, og så kjører du hw20 med full spenning på lampen
    Jeg er enig i at grå duk høres ut som det beste valget i dette tilfellet slik som i de aller fleste andre tilfeller. Men jeg er ikke så sikker på at det er behov for full spenning på lampa allikevel.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, OleM.
    Grå duk blir bestillt i morgen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er motorisert Grandview 92" med grå duk bestillt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •