Lerret størrelse? Hjelp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Opplevelsen av screendoor er veldig individuell og delvis også en tilvenningssak, akkurat som regnbuer.

Oppløsning på projektoren er ikke alt. Selv om projektoren har 1280x720 vil f.eks. ikke den beste DVD være bedre enn 720x576. Oppløsning er veldig teoretisk og gjenspeiler ikke alltid praktisk opplevelse ikke minst pga. skalering og andre forhold. Det samme er det med kontrast.

John Roger

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men screedoor er ikke avhengig av kilde.

Jeg ser screendoor ved 2.0 X bildebredden på LCD 720 og 1.5 X bildebredden på 576 DLP.

Når det gjelder hva som er behagelig sitteavstand uavhengig av oppløsning synes jeg det er best i underkant av 2,0 X bildebredden.
    Hvis ikke føler jeg at jeg må flakke med blikket.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorojo
    Selv om projektoren har 1280x720 vil f.eks. ikke den beste DVD være bedre enn 720x576. Oppløsning er veldig teoretisk og gjenspeiler ikke alltid praktisk opplevelse ikke minst pga. skalering og andre forhold.
    Jo. Den sier noe helt nøyaktig om hvor store de sorte feltene mellom pikslene blir ved en viss størrelse på bildet. Spesielt ved LCD som har en dårlig fillrate.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde egentlig delt opp innlegget mitt i to. Den første delen gjaldt bare screendoor. Den andre delen gjaldt ren oppløsning. Det var ingen sammenheng i det jeg skrev mellom screendoor og oppløsning.

Det er helt riktig at screendoor er avhengig av oppløsning.

John Roger

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Da er vi enige, rent bortsett fra screendoor er faktisk ikke oppløsning så kritisk som folk vil ha det til.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Aha. Da er vi enige, rent bortsett fra screendoor er faktisk ikke oppløsning så kritisk som folk vil ha det til.
    Yepp.

John Roger

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Polkalizer, du har en X1? Hva mener du er korrekt sitteavstand med denne?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lerret på 1,80 maskert noe, så jeg er vel nede på rundt 1,7x Sitter litt over tre meter fra lerret, kan måle når jeg kommer meg hjem, dette er akkurat så langt unna at screendoor ikke blir synlig, når jeg lener meg frem for å ta chips, etc. ser jeg tydelig screendoor.

Men det bør legges til at screendoor er det verste jeg vet, så kanskje andre klarer å leve med mindre avstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lerret på 1,80 maskert noe, så jeg er vel nede på rundt 1,7x Sitter litt over tre meter fra lerret, kan måle når jeg kommer meg hjem, dette er akkurat så langt unna at screendoor ikke blir synlig, når jeg lener meg frem for å ta chips, etc. ser jeg tydelig screendoor.

Men det bør legges til at screendoor er det verste jeg vet, så kanskje andre klarer å leve med mindre avstand.
    Et tips: Ha chipsen stående i bolle på fanget, så slipper du å lene deg frem og dermed unngår du screendoor.

Tips 2: Kjøp en dyr DLP projektor ! :lol: :lol: :lol:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe. Hadde jeg hatt budsjettet hadde det nok hengt en action mk2 i stuen forlengst.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette stemmer bra med min erfaring med X1.

Med 1,6 meter bredt lerret ser jeg såvidt screendoor ved 3,2 meter avstand.

I 16:9 modus har denne projectoren en oppløsning på 800 X 450 så det er ikke så rart.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min AE300 så er ikke screendoor et "issue". Jeg liker best å sitte svært nært. Føler jeg har for lite lerret nå. For at jeg skal se screendoor tydelig må jeg stå en meter fra lerret (180cm bredt). Men så er jo LCD flickerfritt og alt..med et svært behagelig og rolig bilde. Jeg skal prøve å finne ut avstandsforholdet jeg har nå..vet jeg skrev det her på forumet for over ett år siden...

EDIT: fant det ut. Sitter ca 1.6x fra lerret. Og jeg syntes dette er en smule for langt unna. Jeg ville helst komt inn på 1.5X avtand. Skjønner ikke at noen her på forumet kan anbefale 2x sitteavstand..Det blir som å se tv på mobilen sin det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX har ikke sagt noe om oppløsning (utgangspunktet for thx er vel at bildet er perfekt, dvs. CRT e.l.) , bare om sittavstand vs skjermstørrelse, utifra beregninger gjort på øyets betraktningsvinkel.
    For meg betyr dette mest. Jeg kan gjerne ofre litt bildekvalitet og mulighetene til å se en smule screendoor for å oppnå den beste THX-følelsen. Men som jeg har sagt mang en gang. For meg betyr innlevelse i filmen (dvs..føle at du er der...) mer en følelsen av et perfekt bilde. Selv om jeg får perfekt bilde på mitt 32" WS-Tv, ser jeg ikke film på tv'en av den grunn.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX følelsen? :roll: jaja. Nå synes jeg du er litt ute på viddene her, når du snakker redusert skarphet evt. økt screendoor og overblikk. "Første rad på kino"-følelsen kan jeg gå med på, men thx har vel ikke noe med dette vi diskuterer å gjøre. Med mindre du har en thx-godkjent digital kinoprojektor til noen millioner i stuen.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er det samme som å velge rad på kino.

Noen sitter på 1. andre på siste.

Jeg liker å sitte i midten, noe som tilsvarer ca 2X og der er det ikke snakk om screendoor men innlevelse.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng. Midtbanemann her også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med THX-følelsen mener jeg self ikke godtkjent THX på noen måte. Der er vel alt utstyret mitt milevis unna. Men når gutta i THX forsker på hva som er optimal avstand med hensyn på øyets egenskaper så har jeg ingen grunn til å tvile på deres ekspertise.

Dessuten er midten i de fleste kinosaler for langt unna lerret for meg. Men første rad er også for nært. Et sted midt i mellom første rad og midten er der jeg trives best.

Men jeg baserer mine synspunkter ut i fra oppsettet jeg har hjemme. Der screendoor aldri har vært en problemstilling. Jeg har heller ikke klart å se forskjell i bildekvalitet om jeg sitter en meter nærmere eller en meter bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På kino er det 1 ting som gjelder for meg:Plassering = Midt i - midt i. Dette gir best bilde og lydopplevelse (for meg).

Satt på første rad litt på siden på "Gangs of New York" (varte i 3 timer). Filmopplevelsen ble ødelagt ! :cry:

Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lerret størrelse? Hjelp

Sitat Opprinnelig postet av Hepro
    Hei.
    Er i ferd med å kjøpe InFocus SP 4085 og lerret.
    Av den grunn har jeg følgende spm: hvilken størrelse på lerretet bør jeg ha?

Avstander:
    Lerret- Linse: 3.9m
    Lerret- Sitteposisjon: 3.6m
    maks lerret bredde: 2.4m

Har fått pakketilbud med 2m lerret, men lurer på om det blir litt overkill med tanke på avstand fra sitteposisjon til lerret?

Noen som kan gi meg noen tips....?

1. prioritet er et behagelig bilde, ikke et stort bilde.
    Hei

Har nesten nøyaktig samme avstander fra lerett til linse, og til sitteposisjon som deg, og jeg skal kjøpe 4805'en min når greylineduken ankommer (som ikke burde være for langt unna). Har lagd ramma og maskering klar, så mangler bare duken. Lerettet blir 185cm bredt og 104cm høyt (16:9), + svart ramme rundt blir det 194x113. Har tørrtestet litt og man må ikke bevege hodet nesten i det hele tatt på denne størrelssen fra ca 3,5m sitteavstand og fra det jeg har sett fra andre 4805'er blir ikke screendor synlig heller.

2 meter bredde på lerettet hadde blitt for stort, måtte ha bevegd hodet for mye + at screendor hadde blitt synlig garantert. 185cm bredde fra 3-3.5m sitteavstand er uansett stort nok i massevis syntes jeg. (185x104cm = 84 tommer)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk takk

Takk for svar.

Som fersking innen område blei eg litt forvirra i begynnelsen, men det kom seg etter hvert.

Skal forøvrig kjøpe SP 4805 og lerret i dag. Tror jeg går for lerret bredde på 180cm..

Forresten:

Noen som har erfaringer med takmontering av lerret når det er skråtak???

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •