Hva er gain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Hva er gain?

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er gain?

Altså, hvor lyst er f.eks 1.3 kontra 0.8? Og hva anbefales i en kjellerstue med bra lyskontroll når Epson TW700 kaster bildet?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0 er vel 100% hvit.

1.3 er vel ganske grått i forhold til 0.8

Hva som er best vet jeg nå ikke, men jeg var å testet de nye lærretene på OHC de hadde vel 1.3 eller 0.8 gain, og var ganske gråe, men de var fantastiskt bra bilde med lys på Man merket nesten ikke at lyset var på.

Men i en mørk kino, som blir 100% mørk så er det vel bedre med litt lysere, uten at jeg skal si noe der helt sikkert.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du en kino med black diamond lærret som de hadde på OHC.

Denne har Gain på 1.4, du ser det er veldig grått.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/JustmeFW

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projector central har en god forklaring på begrepet:

What is screen gain?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis noen bruker uttrykket grått lerret, vil det si fra 1 og oppover sånn ca? Er 1 grått, eller regnes det som mer eller mindre hvitt? Takk for svar forresten!!... =)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    0 er vel 100% hvit.

1.3 er vel ganske grått i forhold til 0.8

Hva som er best vet jeg nå ikke, men jeg var å testet de nye lærretene på OHC de hadde vel 1.3 eller 0.8 gain, og var ganske gråe, men de var fantastiskt bra bilde med lys på Man merket nesten ikke at lyset var på.

Men i en mørk kino, som blir 100% mørk så er det vel bedre med litt lysere, uten at jeg skal si noe der helt sikkert.
    Mener du omvendt? Er ikke 0.8 gråere enn 1.3?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Gain har i utgangspunktet ingenting å gjøre med fargen på lerretet selv om en matt lerretsoverflate med ellers identiske egenskaper vil variere i gain gitt ulik fargenyanse.

Det som i all hovedsak påvirker gainen er materialet som tas i bruk. Det kan benyttes alt fra små "perler" til metallbiter/overflater for å øke refleksjonen. Felles for de fleste lerreter med høy gain er at vinkelen bildet reflekteres til samtidig reduseres. Dette har både positive og negative sider, i praksis i all hovesak negative. Ofte vil en høy gain gjøre at du får avvik i lysgengivelsen på lerretsoverflaten, slik at bildet vil fremstå lysere i midten enn til sidene, alternativt lysere på siden enn resten hvis du sitter på siden for lerretet.

I tillegg vil en ofte se andre artifakter fra lerreter med høy gain. Dette kan gjelde alt fra fargeavvik til tydelig struktur fra strukturen som benyttes (metallpartikler, "perler" el.l.).

Generelt mener jeg at matt grå eller matt hvit er veien å gå for høykvalitets videoprojeksjon. I noen spesielle tilfeller, der f.eks. lyset i rommet er spesielt vanskelig å kontrollere som i et butikklokale etc. kan imidlertid løsninger med overflater som reflekterer mer retningsorientert lys, f.eks. da "høykontrastlerreter" med metalloverflater være aktuelt, men i en hjemmekino bør en absolutt heller få dekket til lyskildene fremfor å legge penger i denne type løsninger etter mitt syn.

Avviket må etter mitt syn være bruk mot 3D, men da som en ekstra duk, ikke primærduken. Dette fordi 3D krever ekstremt mye lys for å levere en god opplevelse, og i slike tilfeller kan det være verdt å leve med en og annen artifakt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Her er for øvrig en liten skisse som kort forklarer hvordan "gain" måles. Gain er altså en måling av refleksjonsgraden til et lerret, og måles etter en gitt standard.

Hva er gain?-skjermbilde-2011-05-08-kl-14-36-32-png

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, Lygren. Hvordan er det med lurvet lerret kontra ett rett? Jeg skal kjøpe meg nytt, men er usikker på hva!! Vil ikke legge så mye penger i det, men bør jeg gå for kurvet? Den blir brukt til film (dvd og bluray) og en del spilling (ps3). Projektoren er en Epson TW-700.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kurvet vs. rett bør du nok ta i en annen tråd, men i forhold til gain (trådens tema ), har nok kurving svært liten effekt. Det finnes allerede flere tråder rundt kurving vs. rett der det foreligger gode argumenter både for og uten dette.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kurvet vs. rett bør du nok ta i en annen tråd, men i forhold til gain (trådens tema ), har nok kurving svært liten effekt. Det finnes allerede flere tråder rundt kurving vs. rett der det foreligger gode argumenter både for og uten dette.
    Skal søke litt og se om jeg finner noe info. Jeg bare spurte i denne tråden for å slippe lage en ny. Er litt dårlig til å søke før jeg fyrer løs med spørsmål..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •