Blackdiamond

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33

Tråd: Blackdiamond

Newcomer Hippo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blackdiamond

Står på trappene til å kjøpe lerret, hadde egentlig bestemt meg for å gå for et phantom HD men så dukker det selvfølgelig opp et nytt alternativ i blackdiamond. Ganske typisk!
    Er det noen som har testet/sett på dette lerretet og kan komme med noen tilbakemeldinger/førsteinntrykk på dette?
    Såg i en annen tråd at Andreass21 skal teste dette, har du fått sett på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekket og ut disse lerretene men fikk litt bakoversveis når jeg så prisene. har lagt ved prislisten

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på BlackDiamond 1.4 og skal se på 0.8 i neste uke. Kommer tilbake med mine intykk når jeg har kikket på 0.8.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også veldig spent på denne. Noen som vet om de kommer i elektriske lerret, evt tab tension løsning? Finner kun info om rammelerret...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er snakk om mulighet for nedtrekk i Q3 2011

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg blir overbevist om å bytte til dette lerretet så tror jeg at jeg henter det til Norge selv.

Pris eksempel 2.35:1 133":
    - Fra Norsk importør: 36990,- inkl.mva
    - Fra ProjectorPeople.com: ca 25000,- inkl.mva (eks. frakt) (3699$)

Så kan jeg jo da bruke 10-12000 kroner på noe annet til hjemmekinoen i tillegg :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med lerrete så langt, men hotspotting er tydelig og man ser ein slags tekstur i de lyse partiene av bildet, kasteavstand er ca. 3,5m.

Er du sikker på du får bestilt fra USA?
    Eg prøvde med AVS shop, fikk beskjed om at ingen i USA sente BD til europeiske kjøpere. Dessuten må du nok regne med 4-5000 kr i frakt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet med Blackdiamond 1,4 duken på THX kurs denne uken, og må si jeg er rimelig skuffet over denne. For det første har den godt synlig hotspotting, og masse "sparcling" i lyse partier. I tillegg dreier den hele fargerommet (mot klokken), så en skal være god til å kalibrere, for hente dette inn igjen. Hele THX klassen, inkludert instruktører, avskrev denne duken rimelig kjapt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Fornøyd med lerrete så langt, men hotspotting er tydelig og man ser ein slags tekstur i de lyse partiene av bildet, kasteavstand er ca. 3,5m.

Er du sikker på du får bestilt fra USA?
    Eg prøvde med AVS shop, fikk beskjed om at ingen i USA sente BD til europeiske kjøpere. Dessuten må du nok regne med 4-5000 kr i frakt.
    Jeg har ikke kontaktet ProjectorPeople så det vet jeg ikke, ved hjelp av JetCarrier kanskje? (da burde vel frakta også komme endel under 4-5000 kroner, det er jo ikke så mye tyngde mest størrelsen)

Men er veldig nysgjerrig på BD uansett, kan du si noe om hvorfor du valgte 1.4 gain istedet for 0.8? Burde det ikke bli mindre med hotspotting på 0.8 duken?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    .... I tillegg dreier den hele fargerommet (mot klokken), så en skal være god til å kalibrere, for hente dette inn igjen.
    Men du er jo god til å kalibrere, så da er det vel bare å bestille en ny prosjektor ferdig kalibrert mot Black Diamond da? he he he

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kan regne med at noen som driver med kalibrering har denne duken hengende gitt ;-)

Jeg glemte å nevne det største problemet med denne 1.4 duken, men trodde det var innlysende. Etter tilbakemelding på PM skjønner jeg det ikke er tilfelle. En så mørk duk som dette, med en såpass høy gain, har elendig innsynsvinkel. På nevnte duk er den så dårlig at man får det jeg vil beskrive som enorme uniformitets-problemer. Sitter man i sweetspot, er hjørne (eller hele dukens ytterkant) mye mørkere enn senter i bildet, noe som gir inntrykk av at kameramann konstant bruker for dårlig/snever optikk. Sitter man derimot litt til side for sweetspot er nærmeste del av lerretet mye lysere enn resten, og i tillegg endres opplevd fargetemperatur radikalt.

Skal man benytte denne duken er det viktig å tenke på bredden på sitteposisjoner, samt at projektoren må plasseres så langt unna lerretet som overhode mulig, da dette reduserer vinkelen fra senter i linse til lerretets ytterkant. Sitteposisjon bør også trekkes så langt unna lerretet som mulig, for å redusere samme vinkel (med øynene som utgangspunkt).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    teknisk feil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BTB
    Jeg har ikke kontaktet ProjectorPeople så det vet jeg ikke, ved hjelp av JetCarrier kanskje? (da burde vel frakta også komme endel under 4-5000 kroner, det er jo ikke så mye tyngde mest størrelsen)

Men er veldig nysgjerrig på BD uansett, kan du si noe om hvorfor du valgte 1.4 gain istedet for 0.8? Burde det ikke bli mindre med hotspotting på 0.8 duken?

Trur det er mest for å ikkje ha konkuranse mellom USA og Europa at de ikkje får lov til å sende de hit...

Joa, grunnen til at eg kjøpte nytt lerret var jo i utgangspunktet at eg skulle benytte det til 3D, dermed høyere gain.
    Det er plassert ei batcave og dermed har eg ikkje bruk for dagslys egenskapene.

Eg slit akkurat med det Gorm nevner ovenfor, og eg har veldig begrenset plasseringsmulighet på projectoren min som må henge 3,5m fra lerret og dermed medvirker til enda verre innsynsvinkel.
    Avstand til øyet er ca. 3,9m
    Så det er dermed en viss mulighet for at det blir levert tilbake, viss det er mulig...

Men Gorm, kansje litt OT i BD tråden... men viss eg bytter til eit steward Studiotek 130 G3, vil eg få samme problemet da? Du har jo sett begge dukene rekner eg med :-)
    Eller hva ville du ha gjort?
    Målet her er da og få godt lys til 3D.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ingen tvil om at Studiotek er et bedre valg, JustmeFW. Disse "kontrastlerretene" har jo vært tilgjengelig i mange år, og selv om dette nye "Black Diamond" virket lovende sliter det tydeligvis med samme issues som tidligere. Studiotek 130 vil jo også gi litt hotspotting og noe "sparkling", det slipper du ikke unna om du går opp i gain selv på Stewart. Dog er dette svært lite sett i forhold til den beskrivelsen Gorm har gitt av 1.4-gain Black Diamond lerretet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...er jo kanskje verdt å nevne at PerS i en annen tråd har nevnt at 0.8 gain-versjonen av Black Diamond skal fungere langt bedre enn 1.4-revisjonen hva angår de problemene som er angitt med innsynsvinkel osv. Hvis det er mer lys du ønsker vil jo uansett ikke dette bidra (poenget med dette er å gi bedre dynamikk med lys påslått), så da tror jeg fremdeles Studiotek 130 er et bedre valg om du først skal velge et lerret med positiv gain.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Screen Innovations Black Diamond .8 Gain Screen – Relief for Rooms with Ambient Light

Jeg testet begge dukene i versjon 3 satt de i stuen i vinduet der solen kommer inn - så fullt lys da og gule vegger ved siden av plasma TV`n.
    Brukte Meridian MF-10 prosjektor. Plasma TV`n så en stort sett seg selv, her
    kom klart 1.4 duken frem til sitt rette, fruen var "enige" at noe prosjektor i stuen skulle vi ikke ha.

Teste så begge med JVC X7 på kinorommet der jeg har Adeo fra før, mørke secener er bare rå detaljert med 1.4 gain, klar nr 2 er .8 gain og deretter Adeo.
    Men deriomot når personen i filmen retter en lommelykt på deg er du snøblind med 1.4, mens 0.8 bare er rått.
    1.4 er vel mere en god match for lyssvake prosjektorer?

Her er en test av Version 2 utgaven, de har akkurat sluppet versjon 3(Now available Austin, TX – March 2, 2011) som skal fikse mye av problemene: Screen Innovations Black Diamond .8 Gain Screen – Relief for Rooms with Ambient Light | VideoVantage

.8 Black Diamond 2 – Lights On

Stewart Studiotek 130 - Lights On

Screen Innovations Black Diamond 1.4 - Lights On

Ekstremt viktig når man kalibrerer lerett som dette er ref. Tom Huffman - mannen bak ChromaPure er å :
    "a higher gain screen would be more difficult than the 0.8 model you are trying. Just use the smallest angle you can when reading off the screen so that the meter doesn't read its own shadow."
    PerS

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha testet både 1.4 (versjon II) og 0.8 (versjon III) så er det ikke tvil om at 0.8 er duken å gå for hvis man skal ha BlackDiamond duk.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Etter å ha testet både 1.4 (versjon II) og 0.8 (versjon III) så er det ikke tvil om at 0.8 er duken å gå for hvis man skal ha BlackDiamond duk.
    Enig min .8 gain Versjon 3 er på vei 80", jeg har bat cave på kvelden og strølys problem på dagen.

Gleder meg til å teste JVC X3 mot Adeo Grey 72" og BD 0.8 V.3 80"

PerS

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hva med overflaten, lysuniformitet og fargegjengivelse på 0.8-versjonen da meridian861? Det jeg har sett av denne type metalliske overflater tidligere gir et tydelig preg av nettopp dette (har bl.a. sett en prøve på DNP sin 0,8-gains Hi-End kontrastduk - 08-85 -, som er ISF-godkjent og generelt regnet som noe av det bedre).

Forstår jo at denne type duk er kjekt å ha i en lys stue, men da er vel kanskje uansett et bedre alternativ en stor TV? Samtidig er det jo morsomt med STORE bilder da, så gitt at duken ikke gir alt for mange negative artifakter kan det jo absolutt være et alternativ til TV.

Venter i spenning på resultatet av testingen din, meridian861!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant dette
    ST130 og SI Black Diamond 1.4 gain(innerste duken)

ST 130 Vs Black Diamond Screen Shot:

ST 130

SI Black Diamond

PerS

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •