Tab Tension - Strammemekanisme

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tab Tension - Strammemekanisme

Jeg har et Dreamscreen tab v3 lerret. Jeg sliter litt med å se poenget med "strammemekanismen" all den tid tråden som løper langs lerretet er elastisk. Jeg trodde poenget med de trådene var å strekke lerretet for å bli kvitt ujevnheter, men jeg kan ikke se at trådene på mitt lerret har noen hensikt i det hele tatt.

Noen som kan forklare meg hvordan dette egentlig virker?

Kan legge til at jeg sliter med noen bølger langt nede på lerretet, litt til venstre for midten. Hadde jeg kunne strammet opp trådene på begge sider slik at lerretet strakk seg, kunne jeg kanskje fått de bort...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Snorenes funksjon er å stramme duken horisontalt, men ikke helt nede ved vektstangen. Har du derfor ujevnheter nederst må du stramme duken på selve vektstangen. Metoden for å gjøre dette variarer fra modell til modell, så du bør kontakte din forhandler for videre instruks...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Skjønner allikevel ikke at snorene kan stramme noe som helst når de er elastiske...

Jeg observerer at dersom jeg trekker litt i vektstangen så retter dette seg ut. Så en vertikal stramming tror jeg nok kan gjøre susen ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhagl
    Takk for svar. Skjønner allikevel ikke at snorene kan stramme noe som helst når de er elastiske...

Jeg observerer at dersom jeg trekker litt i vektstangen så retter dette seg ut. Så en vertikal stramming tror jeg nok kan gjøre susen ja.
    Henter opp igjen denne. Fikk bort bølgene som var nevnt tidligere, men det oppstår av og til noen bølger som jeg mistenker kommer som følge av at duken ikke blir strammet nok horisontalt.

Er det noen som har tilsvarende lerret eller andre tab tension lerret som kan si om de har elastiske tråder på sitt lerret? Begynner å få en liten "rip off" feeling ift. Tab tension vs. vanlig motorisert.

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mitt Dalite så är det inte elastiska trådar.
    Jag har skruvar där trådarna slutar där jag kan justera hur stramt jag vill ha det. Menar du att det inte finns något liknande på Dreamscren?

Det ska nämnas att jag också ha lite vågor nede i hörnen och att detta inte går bort hur jag än skruvar. Har nu läst att dessa typer av vågor får man bort genom att fästa om stangen längst ned. Jag har dock lagat en egen lösning med en tråd som löper längs hela stangen "runt" hela lerretet. Det blev inte helt bra men bättre.

Dock fungerade denna tension-mekanisme i säkert 10 år innan det blev några problem. Låter inte så bra om du redan har problem då Dreamscreen trots att dom är billiga inte är helt gratis.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den viktigste fordelen med tension er at selve duken er en helt annen. Mens det på motoriserte duker uten tension-system må benyttes langt tykkere dukmateriale med fibertråder, benyttes det en ren PVC-duk i tension-lerretene, samme materiale som brukes i rammelerreter. Fordelen er åpenbar; langt mindre struktur enn på en tilsvarende motorisert (eller manuell) løsning.

Når det gjelder tension-snorene skal disse aldri strammes spesielt hardt. Ettersom dukmaterialet er så tynt som det er trengs det kun et lite horisontalt "drag" for at duken skal holdes plan.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den viktigste fordelen med tension er at selve duken er en helt annen. Mens det på motoriserte duker uten tension-system må benyttes langt tykkere dukmateriale med fibertråder, benyttes det en ren PVC-duk i tension-lerretene, samme materiale som brukes i rammelerreter. Fordelen er åpenbar; langt mindre struktur enn på en tilsvarende motorisert (eller manuell) løsning.

Når det gjelder tension-snorene skal disse aldri strammes spesielt hardt. Ettersom dukmaterialet er så tynt som det er trengs det kun et lite horisontalt "drag" for at duken skal holdes plan.
    Jeg er fornøyd med duken, syns det er en jevn og fin struktur.(Dvs. lite struktur..) Men når det gjelder snorene på mitt lerret er de bare til pynt. Gir ikke noe horisontalt strekk i det hele tatt etter hva jeg kan vurdere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •