Størrelse og gain på lerret til 3D-bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Størrelse og gain på lerret til 3D-bruk

Jeg har søkt litt rundt uten å egentlig finne svar på det jeg lurer på, og finner det derfor interessant å få noen innspill.

Det er en del påstander angående 3D-projektorer da de trenger mye lysstyrke for å fungere bra ved 3D-bruk, da med bruk av aktive briller, i og med at det er lystap i brillene.
    Påstandene er jo da at grått lerret er "ubrukelig" siden gain er for lav. Korrekt?
    Hvis dette er korrekt, hvordan slår da størrelsen på lerretet ut på 3D-bruk?
    Det sies jo også at jo større bilde, jo bedre 3D-opplevelse. Det er her jeg sliter litt med å finne ut av hva som er best.

Om man har et 92" grått lerret med 0.8 i gain, vil ikke lysutbyttet bli høyere med et 106" hvitt lerret.

Om man har et 92" hvitt lerret med 1.0 i gain vil man få større lysutbytte enn samme størrelse i grått med 0.8 i gain. Men går man opp til 106" i størrelse med 1.0 i gain vil man ikke ha mer lysutbytte enn et 92" med 0.8 i gain. Det sies her på forumet at man kan glemme 106" grått lerret. Betyr dette da at et 120" hvitt (som da reflekterer ca samme mengde lys som et 106" grått) også er ubrukelig? Eller er det andre aspekter ved grått lerret som også "ødelegger" for 3D?

Hvorfor anbefales det større lerret til 3D når det går på bekostning av lysutbyttet, når det som ser ut til å ha størst betydning for 3D er lysutbytte?

Hvordan finner man ut hvilken størrelse som er optimal til 3D-bruk i forhold til projektorens lysstyrke?

Vil man få mer crosstalk i forhold til størrelsen eller andre bakdeler med et stort bilde ved 3D bruk?

Innspill og svar mottas med stor takk!

Edit: Sorry, har fått postet i feil kategori, det burde kanskje vært under "lerret"...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem i all verden har anbefalt større lerret til 3D?

Jeg vil anbefale maks 100 tommer, og duk med 1.3 gain. Kunne gjerne vært høyere gain, men siden lerret med høyere gain gir hotspotting og refleks-effekt (glitter i hvitt), så bør du holde deg under 1.3. I alle fall om duken skal brukes til 2D også. Stewart Studiotek 130 G3 er en fin "3D duk".

Crosstalk har ingen ting med størrelse å gjøre. Detr har med oppdateringshastighet på briller og kildemateriale å gjøre, samt hvor raskt de aktive brillene klarer å lukke. Crosstalk kommer som følge av at høyde øye ser venstre bilde, og omvendt. Kontrastene i bildet vil da oppleves å ha kraftige skygger.

Tråd flyttes til lerret kategorien
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større billedflate jo bedre blir 3D opplevelsen er vel det som blir sakt,
    når det kommer til hjemmekino PJ, så er begrensinga kor mykje lys som kommer til øyet.

Så hadde projectorene levert MYE mere lys så hadde nok Gorm og alle andre som har greie på slikt, anbefalt meir enn 100".

Etter hva eg har forstått, så er det vel enno ingen 1080p projector som leverer nok lys i 3D til å kunne ha noen Optimal lerret størrelse...
    Virker på meg som regelen er at mindre lerret, desto bedre.

Gain vs. Størelse har eg ikkje greie på, og skal heller ikkje uttale meg om.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker fra når Avatar gikk på kino, at det ble litt forskjell hvor nærme man satt i fra bildet. fikk best effekt midt i salen, og mer problemer med crosstalk osv på første benk der man satt å så oppover.

3D brillene i hjemmekino (uten at jeg har prøvd det) har kansje også problemer med å lukke ned eller åpne for lys som kommer fra en en veldig skrå vinkel. Sitte avstanden og vinklingen på lyset fra lerretet vil vel sånn sett også bety noe for 3d opplevelsen, og hvor stort lerret man bør bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvem i all verden har anbefalt større lerret til 3D?

Jeg vil anbefale maks 100 tommer, og duk med 1.3 gain. Kunne gjerne vært høyere gain, men siden lerret med høyere gain gir hotspotting og refleks-effekt (glitter i hvitt), så bør du holde deg under 1.3. I alle fall om duken skal brukes til 2D også. Stewart Studiotek 130 G3 er en fin "3D duk".

Crosstalk har ingen ting med størrelse å gjøre. Detr har med oppdateringshastighet på briller og kildemateriale å gjøre, samt hvor raskt de aktive brillene klarer å lukke. Crosstalk kommer som følge av at høyde øye ser venstre bilde, og omvendt. Kontrastene i bildet vil da oppleves å ha kraftige skygger.

Tråd flyttes til lerret kategorien

Gorm,

Vil Dreamscreen sin BrightWhite duk (gain 1.1) gi tilstrekkelig med lys i 92" for 3D? Vegger og tak er dekt av Sort scene moloton.
    Tenker på å bytte ut mitt Grandview grå lerret med eit multiformat lerret fra Dreamscreen, vil tro at eit lerret av samme type fra Stewart vil vere temmelig mye dyrere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor snakker vi om?
    Dreamscreen duken er nok nærmere 1.0 gain, siden den ikke har coating med retningsbestemt refleksjon.

Uansett, en 92 tommer hvit duk vil fungere. Er det Sony eller JVC projektor du skal benytte?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor snakker vi om?
    Dreamscreen duken er nok nærmere 1.0 gain, siden den ikke har coating med retningsbestemt refleksjon.

Uansett, en 92 tommer hvit duk vil fungere. Er det Sony eller JVC projektor du skal benytte?

Etter å ha sett både Sony og JVC X3, synest eg det ikkje vart bra nok i forhold til pris, så eg blir sansynleg vis å gå for den nye sharp projectoren...

blir å bruke den til det kjem noe som er enda bedre.
    men det virker som det ikkje er noen som vet når den kommer til Norge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp har tradisjonelt ikke hatt sine projektorer tilgjengelig i det norske markedet. Hver gang vi har testet deres litt mer eksklusive modeller, har vi måtte få dem sendt over fra Sharp i Sverige.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk gladmelding i går, Sharp xv-z17000 er plutselig blitt tilgjengelig :-)
    Den ble bestilt i dag, håper å få hentet den på fredag om ei uke, dagen etter eg kommer hjem fra sjøen.

Men har bare eit grått 0,8 gain lerret...

spørs om eg må bestille eit dreamscreen lerret så eg har det til eg kjem heim,
    Stewart screen vart litt for dyrt, dessuten er eg ikkje sikker på korleis det vil fungere i kinoen min, da taket er ikke meir enn 210 cm høyt,
    toppen av lerret må henge 18 cm. nedenom senter av linsa da er det ganske lavt i forhold til sitteposisjon og eg tror mye av lyset vil bli vinklet ned i gulvet.

håper bare det blir lyst nok i 3D, det skal jo i utgangspunktet vere en ganske lys projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ein annen ting som kan vere å tenke på når man skal velge lerret til 3D er å kjøpe eit lerret som bevarer polarisasjonen på lyset fra projector,
    bruker man briller med feil polarisasjon skal brillene i utgangspunktet filtrere ut bortimot 50% av lyset, derfor bør eit lerret som bevarer polarisasjon av lyset medføre mer lys i bildet ved bruk av rett briller.

Disse lerretene er vel av den dyrere typen, men kan kansje vere verdt pengene, når man er ute etter god 3D opplevelse.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Ein annen ting som kan vere å tenke på når man skal velge lerret til 3D er å kjøpe eit lerret som bevarer polarisasjonen på lyset fra projector,
    bruker man briller med feil polarisasjon skal brillene i utgangspunktet filtrere ut bortimot 50% av lyset, derfor bør eit lerret som bevarer polarisasjon av lyset medføre mer lys i bildet ved bruk av rett briller.

Disse lerretene er vel av den dyrere typen, men kan kansje vere verdt pengene, når man er ute etter god 3D opplevelse.
    Er ikke sikker på om det du nevner, gjelder med den 3D teknologien som det er snakk om her.... Mulig jeg tar feil, men den shutter brille teknologien som benyttes nå trenger vel et ikke polarisert lys inn fra lerretet, da det er samme projektor som sender de to bildene i rask rekkefølge, og brillen vekselvis dobbelt polariserer på det øye som ikke skal se bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er ikke sikker på om det du nevner, gjelder med den 3D teknologien som det er snakk om her.... Mulig jeg tar feil, men den shutter brille teknologien som benyttes nå trenger vel et ikke polarisert lys inn fra lerretet, da det er samme projektor som sender de to bildene i rask rekkefølge, og brillen vekselvis dobbelt polariserer på det øye som ikke skal se bildet.
    Vil først nevne at eg ikkje har prøvd dette selv, men har lest en ganske omfattende tråd på avs forum... er det ok og linke til annet forum?

Det stemmer at Active briller ikkje bruker polariseringa til å skille mellom venstre og høyre bilde, men som eg har forstått det så sender alle LCD og LCoS projektorer polarisert lys, JVC bruker horisontal og feks. Xpand x103 brillene er vertikal pol.
    Hvorfor vet eg ikkje.

dvs. at bruker man x3 på hvitt lerret med jvc briller, mister man ca. 25% lys i forhold til eit lerret som beholder polariseringa på lyset men har samme gain.
    Samme projector og Xpand briller på vanleg hvitt lerret gir samme lysmengde til øyene som jvc brillene.
    Samme projector, Jvc briller men med feks. Da-lite HD progressive 1.1, vil man
    ungå lystapet på 25%. Bruker man et lerret som bevarer enda mer av polariseringa, så økes lysutbyttet.
    Bruker man Xpand briller i siste eksempel blir polariseringa feil og man får eit lystap på 50%

disse tallene er ikkje helt nøyaktige, da de ikkje har målinger å vise til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson EH-TW5900 3D og valg av Grandview lerret.

Henger meg på denne tråden og jeg er ny i "gamet".

Jeg har kjøpt inn Epson EH-TW5900 3D projektor.

https://neon.epson-europe.com/no/no/...t.php/id/11233

Jeg venter på Epson 3D-briller.

Epson Norge - Epson 3D-briller - Mynewsdesk

Er samtidig på trappene å kjøpe inn GRANDVIEW 16:9 ramme 234cm - 106" lerret med hvit duk - Gain 1.0

GRANDVIEW 16:9 ramme 234cm - 106" - Ramme - Lerret - Projektor og Tilbehør

Vil dette være et OK valg med henblikk på valg av lerret ?

Setter pris eventuelle kommentarer til en nykommer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri valg hvit duk i kombinasjon med den projektoren. Det gjelder uansett hvor godt maskert rommet ditt er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt litt forvirret angående lerret til 3D, drar derfor fram denne gamle tråden.

Abefales grått eller hvitt lerret? Det står hvitt i denne tråden, men det gjaldt kanskje eldre projektorer med mindre lys?

Og hva med gain?

Jeg har et DreamScreen V3 Tab Basic (ikke D65) grått 105" lerret. Er usikker på hvilken gain det var (0.8-1.0?). Hvordan vil dette passe til Epson 9000 eller Sony 30?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 106" grå duk, ville jeg nok gått for TW9000. Gikk selv fra 106" ned til 100" for å få nok punch i bildet i 2D. HW30 vil nok oppleves grei (også i 3D) i starten, men så vil den etter hvert miste lysstyrke. Da vil den raskt oppleves blass og kjedelig, både i 2D og 3D.

Det hjelper selvsagt om rommet er sortmaskert. Da er det lettere å venne øynene til lav lysstyrke på lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 106" grå duk, ville jeg nok gått for TW9000. Gikk selv fra 106" ned til 100" for å få nok punch i bildet i 2D. HW30 vil nok oppleves grei (også i 3D) i starten, men så vil den etter hvert miste lysstyrke. Da vil den raskt oppleves blass og kjedelig, både i 2D og 3D.

Det hjelper selvsagt om rommet er sortmaskert. Da er det lettere å venne øynene til lav lysstyrke på lerretet.
    Oki. Projektorkalkulatoren anbefaler at TW9000 blir plassert med over 5 meter kasteavstand på 105" lerret. Mens HW30 anbefaler nærmere 4 meter. Tolker jeg dette riktig?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da tolker du det ikke riktig, men det er ikke din feil. Projectorcentral er blitt rimelig proffe på å forvirre forbrukerne ;-)
    "Kalkulatoren" gir nemlig ingen anbefaling på kasteavstand. Den gir derimot anbefaling i forhold til størrelse på lerret, i forhold til lysstyrke. Størrelse på lerretet, og kasteavstand henger sammen, så det er sikkert derfor de har merket begge "sliderne" med fargekoding. Uansett, så er denne delen av kalkulatoren helt meningsløs, siden den bare tar utgangspunkt i maksimalt lysutbytte fra spesifikasjonene. Siden dette er målt med full spenning på lampen, dynamisk modus, hjemlengsel og kjøttkaker til middag, så er tallene meningsløse. Ergo er "anbefalingen" også meningsløs

På 105" lerret kan TW9000 plasseres alt i fra cirka 3,1 til 6,6 meter unna. Tilsvarende for HW30 er cirka 3,2 til 4,9 meter
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW30 vil nok oppleves grei (også i 3D) i starten, men så vil den etter hvert miste lysstyrke.
    Betyr dette at det kan lønne seg at kalibrere Epson i "eco mode"? Så kan man stille til "normal" når lampen etter hvert mister styrke.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •