Lerret til TW-5500 i hjemmekino.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer DrHolm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lerret til TW-5500 i hjemmekino.

Hei.

Er i gang med å legge planer for en hjemmekino i kjelleren.
    Layouten er så og si ferdig. Det som gjenstår er valg av lerret/størrelse i forhold til projektor-valg/avstand og sitteavstand osv. (Dette er helt nytt for meg..)
    Har ikke gjort noen handel, men falt for Epson TW-5500 etter fjorårets Kringlyd, projektor sammenlikning med Gorm.

Selve rommet har jeg gjenskapt i SketchUp, og har fått mye god hjelp med selve romløsninga i "bygge-tråden" jeg startet for en stund siden: LINK

Har satt opp lettvegger foran og bak i rommet, Som evt. kan flyttes hvis det trengs.

Har satt opp et podie, midt i rommet mot bakvegg. Målene på denne er:
    2,50x1,10m 20cm høy.(For høyt/lavt??) 89cm til bakre lettvegg, 67cm på hver side til veggene.
    Eksempel på to-seter er 1,45x0,91m. Tre-seter 1,85x0,98m.

Fremre lettvegg er her 2,30m fra fremre sofa, 5,17m fra bakre lettvegg.

Her et eksempel hvis fremre lettvegg flyttes nærmere framveggen. (50cm)

Fremre lettvegg er her 2,8m fra fremre sofa, 5,67m fra bakre lettvegg.

Hvor kan det lønne seg å ha fremre lettvegg?

Utstyr bildemessig har jeg, som nevnt, Epson TW-5500 og DreamScreen V4 ProCurve HD 16:9 265cm/120" Med Acoustic HD lerret i kikkerten.

Moloton på vegger og tak.

Noen som har peil på om dette er et fungerende oppsett?

Martin

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120" 16:9 lerret og sitteavstand på 2,5-3,5 meter tror jeg blir litt slitsomt i lengden. Jeg hadde litt over 3 meter sitteavstand fra 92" lerret og syntes det var passelig. Men det blir vel litt smakssak kanskje?

Podiet ville jeg laget løst slik at det kan flyttes på. Ofte gjør 10-20cm flytting frem/bak store utslag på lyden i sweetspot.

Edit:
    Og ang. valg av buet lerret kan kanskje denne tråden være verdt å lese:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...on-tw4400.html

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker!

Ser den med at bildet kan blir for stort.
    Nesten så jeg har lyst til å gjøre et forsøk der nede for å se..?

Hmm... Mange som ramser opp flere ulemper med kurva lerret. Scope er jo svin-dyrt, så blei litt skeptisk til den planen?

Noen som veit kjapt om det er mulig å handle løs ramme med ønsket duk?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet aspekt er jo at 120" er lagt mer enn projektoren evner å levere lys til. Muligens fungerer det greit med rundt 14fL (på hvit duk) de første par hundre timene, men etter det er det allerede klart for lampebytte. Du bør gå for en løsning som gir deg rundt 20fL i begynnelsen, for lysstyrken dropper raskt nok ned mot de magiske 14fL. Med den sitteavstanden du har, ville jeg gått for et mindre lerret.
    Husk også at jo nærmere du plasserer projektoren, jo mer lys mister du. Grunnen til dette, er at vinkelen fra linsen til lerretets ytterkant blir alt for bratt, og refleksjonen derfra vil kastes rett ut på sideveggen. Jo lengre unna projektoren er montert, jo mindre blir vinkelen, og jo mer lys kastes tilbake mot senter av rommet. Kort kasteavstand og stort lerret er derfor verst tenkelig utgangspunkt. Tenk på dette når du velger størrelse på, og type lerret.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Et annet aspekt er jo at 120" er lagt mer enn projektoren evner å levere lys til. Muligens fungerer det greit med rundt 14fL (på hvit duk) de første par hundre timene, men etter det er det allerede klart for lampebytte. Du bør gå for en løsning som gir deg rundt 20fL i begynnelsen, for lysstyrken dropper raskt nok ned mot de magiske 14fL. Med den sitteavstanden du har, ville jeg gått for et mindre lerret.
    Husk også at jo nærmere du plasserer projektoren, jo mer lys mister du. Grunnen til dette, er at vinkelen fra linsen til lerretets ytterkant blir alt for bratt, og refleksjonen derfra vil kastes rett ut på sideveggen. Jo lengre unna projektoren er montert, jo mindre blir vinkelen, og jo mer lys kastes tilbake mot senter av rommet. Kort kasteavstand og stort lerret er derfor verst tenkelig utgangspunkt. Tenk på dette når du velger størrelse på, og type lerret.
    Da skjønner jeg raskt litt mer. Takk!

Har nå satt opp en blank duk, som simulert er 5,17 fra (tenkt) bakre lettvegg.
    Satt opp en linje med tape som er 2m lang, og satt meg ca. i fremre rad.
    Skal gjøre mer ut av det, men føltes mer riktig enn når jeg så for meg 65cm mer bredde.

Er dette mer optimalt for evt. en TW-5500?

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca 3.30 meter fra et 106" med samme PJ og det funker fint. men jeg har experimentert litt og ved å zoome ned til 93" så er den opplevde bildekvaliteten ganske mye bedre. man ser mindre feil i bildet. så jeg blir å gå ned på størrelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •