Jeg har nettopp kjøpt meg ny projektor, en Optoma HD100X, som jeg er utrolig fornøyd med.
Likevel har jeg klart å henge meg opp i noe som jeg tror kan være mer relatert til lerretet enn projektoren. Problemet er at jeg kan ofte, helst da det er lyse farger, se refleksjoner av lys i lerretet. Da projektoren blir brukt i en mørk kjeller, så er eneste lyskilden projektoren selv. Overflaten av lerretet reflekterer heller ikke likt noe som gjør at jeg veldig lett kan se lyse og mindre lyse arealer på lerretet. Litt vanskelig å forklare men håper at noen kan forstå problemet
Dette problemet hadde jeg forsåvidt også med den gamle PJen.
Lerretet er av typen AView og er 4:3 i format, 92" stort med hvit duk.

Fant faktisk en link til lerretet mitt:
Komplett.no - AView Lerret

Hvis dette er riktig analysert og problemet ligger i lerretet, så tenkte jeg meg å kjøpe et nytt lerret. Etter å ha lest litt anmeldelser av HD20 (som i bunn og grunn er HD100X bare at HD100X ikke er like lyssterk) så var visst svartnivået ikke det beste på HD20. Dette ledet meg til å få lyst på et lerret med grå duk, da dette skulle hjelpe på svartnivå. Men slik jeg forstod det så ville også bilde miste noe "kick" i fargen ved grått lerret. Et siste punkt var at skulle man ha lerret med grå duk burde man også ha en noe lunde lyssterk PJ.
HD100X skal være identisk med HD20 foruten om at den har noen svakere specs : 1400 ANSI lumens og 4000:1 i kontrast.

Her kommer endelig spørsmålene mine:
1. Vil et lerret med grå duk fjerne/redusere problemet med overflate refleksjoner?

2. Er HD100X lyssterk nok til å kunne gi et bra bilde på et lerret med grå duk?

Har sett meg ut denne hvis jeg får ja på spørsmålene mine

AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 203cm/92"