Goosystems - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 201

Tråd: Goosystems

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Anbefaler dere å ringe direkte til KBK dersom dere ikke har mottatt noen tilbakemelding på bestillingen etter 4-5dager.

Bård; Husk å feste skjøten mellom platene godt med gipsskruer på hver 10cm. Ellers kan du få vridning i skjøten som kan få sparklingen til å sprekke. Ellers virker det som om det er baksiden av platene som vises på bildet, er det riktig?

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Gipsplatene med forsterkninger blir nok fort 30kg, men det hemmer ingen. Bare at man ikke orker å ta den ned fra veggen... :lol: Skal ta en telefon til GooSystems i morgen for å forhøre meg om bestillingen jeg gjorde.

På bildet vises forsiden, hvor jeg skal male. Hvordan skal du presse sammen gipsplatene? Har nå kun lagt lister og kraftige bord på baksiden for å støtte opp, for å unngå vridninger. Har også tenkt på at sparkelen vil sprekke, men hvis jeg håndterer den riktig, og gjør et godt grunnarbeid (sparkle), så trur jeg det skal gå bra?
    Skal legge opp oppdateringer på hvordan det går, regner med å sparkle 5-10 strøk før jeg kan legge på en hvit grunnmaling (Jotun).
    For å forsikre meg at ikke der er sprekker i lerretet før jeg maler på Goo, henger jeg det på veggen. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har baksida på gipsplata fram.Ser slik ut på bildet.kan jo være jeg som ser feil.Lyse sida fram,stempelet bak. Det skal være en avfasing mot skøyten som gjør at en får en fordypning når en setter to plater sammen.Dette for å kunne legge sparkel i + gjerne armering(glassfiberband)Forhindrer sprekker.Da får en en slett å fin skøyt.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, da har jeg bommet litt på det.. Tenkte ikke på å gjøre det slik!
    Uansett, fin skøyt får jeg uansett... Tar bare lengere tid. :P
    ARG...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels: Jeg trur jeg har funnet den desidert beste mekanismen for oss! (for meg i allefall). Last ned bildet under.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har hatt noen status-rapport her. Så Rolf etterlyste en... hehe
    Oppdaterte jo min tråd på "hvilket utstyr har av-forums meldemmer" da, men tar en her også.

jeg hadde en tapetbelagt vegg der bildet skal være. Øverste lag av tapeten kan dras av, slik at en glatt malbar papirflate blir igjen.
    Tenkte lekte ut litt og legge nye gibsplater, men ombestemte meg. Rommet blir jo større om jeg bare bruker veggen... Og så er det mer lettvindt. Bildet blir litt langt inn i "scenen" men det går nok. 60cm...

Jeg malte først 2 strøk med lys aprikosfarge (rester), nesten hvit, latexmaling. Vannbasert. Tilsvarende lady. Som en grunning. Når jeg hadde hatt på dette merket jeg at skjøtene mellom tapetbreddene vistes litt, og at d var noen små ujevnheter og at sparkelfalsen ikke var helt flat. Buet litt inn.
    Så da var det bare å sparkle på malingen.
    Det er gjort, og pusset.
    Skal ta ett par strøk til med latexmaling og pusse over hele flaten med 180papir før jeg begynner med basecoaten...
    Skal ta finish tilslutt, etter rommet er ferdigsparklet og malet, og gulvet er på plass...
    Malet med skumrulle jeg. Ingen bobler, men blir veldig jevt. Skal rulle Goomalingen også. Blir tungvindt med sprøyte!
    I løpet av et par uker kan det begynne å ligne. Da skal gulvet være på plass og vegger malet. Ting går litt smått.
    (har mye andre småting som må fikses)
    Skal ned å male vindusforing/listverk nå!

Rapport kommer. Her eller på utstyrskategorien.

Forresten? Har noen prøvd å pusse basecoaten? Er den hard/pussbar?
    Eller er den som latexmalingen. (= veldig lite pussbar med fint papir)

Jamez.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten... Eidos_
    du har nok baksiden fram ja...
    Det betyr ikke så veldig mye! Det er ca samme papir på begge sider da.

Men, det hadde vært en fordel om sparkelfalsen var mot hverandre...

Hvis man skråskjærer kantene når man skjøter gibs uten fals så går det også bra.

men, med fals sparklet og armert med en papirstrimmel vil du være mye mere beskyttet mot at det sprekker opp!
    Særlig for deg som ikke har det fast montert kan det være en issue...
    Ikke for å gi deg hodebry...

Har du en lekt under "skjøten"...?
    Hvis platene henger i løseluften imellom skjøten i 30cm+ bredde, uten å være skrudd ned på en lekt, så vil det rett å slett være UMULIG å få til dette uten at det sprekker når du flytter på det.

Jeg ville snudd platene og lagd en lekt under skjøten var jeg deg. Hvis det ikke er for sent?
    Ikke noe problem med de gamle skruehullene. putt skruer i samme hullene eller bare sparkle dem...

jupp...

Jamez.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja DER var status rapporten ja
    Det bør gå greit med skjermen trukket inn på scene...ypperlig med et sånt "black hole", da dette vil dersom du rammer inn med matt sort farge gi bedre kontrastinntrykket.

Ellers så er det vel da enkelt å ta godt i m.t.p lerretsstørrelsen, og bare justere dette med gardiner o.l.
    Er selv begrenset til 230cm bredde, da jeg brukte plater (selv om jeg tror dette er mer enn nok).

Kjempings med status!

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Valgte å legge på et "topp" strøk til i dag. Det er over tre uker siden jeg malte,og kunne fortsatt se tydelige spor etter rullen. Var nok litt for "gjerrig" med malinga og la for tynt lag. Håper det bedrer seg nå,ser bra ut foreløpig.

Newcomer Per72 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La på et fjerde strøk også,så nå ser det meget bra ut. Ser ikke noen antydninger etter malingsrullen,selv en dag etter at det er malt. Ser også en del hvitere ut,la nok på for tynt lag først.....
    Nå blir det spennende å se lerretet utover i herde-tiden...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamez:
    Takk for tipsene, da vet jeg hva jeg skal gjøre hvis det sprekker...
    Det jeg gjorde var å bare legge planker på baksiden som går loddrett for å få skøten stabilisert. La sparkel på forsiden og baksiden for at det skulle bli mer "robust". Skulle vel egentlig lagt noe form for beslag eller annet i skøten?

Nå henger lerretet oppe og ser meget pent ut! GooSystems hadde sendt malingen i går, så kanskje en premiere til neste helg?! Skal komme med bilder før og etter behandling, ser allerede store forbedringer nå!

Har bestilt "brackets" for å feste gardiner/kappe, disse skal selvsagt være manuelle slik at man kan bruke en snor til å "åpne" kinoen!

Men hvor får man kjøpt Fløyel/velur eller annet stoff til en billig penge? Så innom min lokale butikk, og der var det 500kr/m for fløyel; litt mye?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bård; Må bare nevne viktigheten av å behandle skjøtene mellom gipsplatene. Når du legger sammen en skjøt, må du passe på å legge et bord bak skjøten, slik at du får skrudd godt langs hele skjøten med gipsskruer på hver 10cm (Det vil ikke holde med sparkling på begge sider). Gjør du ikke dette, vil skjøten garantert sprekke etter en tid. Husk at sparkelen er hard og vil ikke tåle det aller minste vridning. Aller helst bør det benyttes en ramme, samt bord i skjøten som gjør det umulig å få noen form for bevegelse i platen/skjøten. Benyttet selv 2" x 4" materialer på mitt eget lerret, nettop fordi jeg benyttet skjøt på gipsplaten.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du mener. *håper ikke dette kommer til å skje*
    Nå har jeg ikke tid og anledning til å gjøre modifikasjoner, så hvis dette skjer, starter jeg på scratch igjen! Akkurat nå har jeg 48cm mellom hvert bord.
    Dumt av meg å ikke tenkte på at det kom til å bli risikabelt! ops:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk spesielt viktig å skru plate skjøten (på lerretet) i en hjemmekino, da lydtrykket vil gjøre at platene vibrerer, og skjøter som ikke er skrudd kommer til å sprekke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vel egentlig lagt noe form for beslag eller annet i skøten?
    Som de andre her sier: Stiv nok og mange nok lekter bak, og tett med skruer, så det ikke får bevege seg.

Å skjøte plater med sparklefals skal ikke være noe stort problem og få bra og solid.
    Men, det er viktig med en papirstrimmel i disse ja!
    Først klin tynt jevnt med sparkle i falsen, så "klemme" papirstrimmelen i sparklet, tett jevnt og helt uten luftbobler under, for så å sparkle over slik at falsen blir "borte"...
    Tørker i en dag (sparklet krymper når det tørker), så sparkle på nytt over, gjerne med bredere sparkelbrett.
    Så pusse ned. Antageligvis må ett tredje lag til for å få det perfekt. Det skader iallefall ikke
    Puss med bred plate og 100papir. Letter arbeidet veldig å kjøpe en plate til det formålet, selv om selvlaget kloss også fungerer...

Jeg sier ikke at det kommer til å sprekke hos deg. Kan godt hende du har flaks...
    Men, om det skjer da vet du iallefall hvordan du kan få det til...

Til dere som har malt Goo? Hvordan var basecoaten når den har tørket?
    Blir den som latexmaling umulig å pusse? dekker den godt, eller er den slik at man bør helsparkle flaten man skal male for å få lik matthet på det hele?

Litt spennende at så mange har funnet Goo såpass interessant. Men, det er jo helt klart et veldig godt alternativ til løst lerret for faste installasjoner og "kinorom"...

Hvordan har de egentli lerretten på kino? De er jo MANGE kvadrat store, så da blir det jo litt flere komplikasjoner med å få det bra...

Jamez.

Newcomer perulv sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere har brukt gibs. Noen som vet om spon/mdf kan brukes, eller bøyer (slår seg) dette seg ?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gibs er fint da det er helt dødt og forblir uforandret over år...
    En tykk MDF-plate vil være solid nok, men spon ville jeg vært litt skeptisk til. Over lengre periode kan den vri/slå seg litt ja...

Men: prøv å gi meg en (god) grunn til at man IKKE skal bruke gibs?
    8)

Newcomer perulv sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel litt engstelig for at gips skal knekke, men med nok stivere så er det vel det okey..

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gibsplatene tåler mer enn nok de! Så lenge papiret er intakt.
    Og så må du lekte/stive av med maks 60cm avstand ja...

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar angående mitt prosjekt! Men har ikke mulighet for å rette opp på det... får håpe det fungerer...

Nå har jeg fått Goo-malingen, så skal vel påføre det i morgen!! :lol:

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •