Stort lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Stort lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stort lerret

Hei.

Etter å ha hatt en billig prosjektor nå i litt over et år føler jeg meg klar til å ta et steg videre og har planlagt et kjøp av Benq 7800.

Etter å ha tatt en titt på projectoncentral så vil jeg kunne få et bilde på:

3OO cm bredt og 170 høyt.

Sitte avstand vil være ca 3-4 meter i fra lerret.

Finnes det noen lerret på specs ovenfor eller vil bildet bli alt for stort og at jeg bør velge et 240 lerret isteden?

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo større bilde, jo større korn (piksler), altså den samme informasjonen fra kilden skal legges ut over et mye, mye større område.

dette åpner for en mulig forringelse av bildet (avhengig av mange faktorer selvsagt, heriblandt pj's oppløsning mm).

tror de fleste på dette forumet har mellom 90-120" lerret. kanskje det er en slags uskreven standard?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på en matterhorn projektor så bør man ha en minimum sitte avstand på 1,5x bildebredden. jeg ville gått for ett litt mindre lerret. 200-230 alt etter sitteavstand.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Stort lerret

[Etter å ha tatt en titt på projectoncentral så vil jeg kunne få et bilde på:

Finnes det noen lerret på specs ovenfor eller vil bildet bli alt for stort og at jeg bør velge et 240 lerret isteden?]

Er du sikker på at du ønsker så stort bilde ? Jeg har en sitteavstand på ca 4-4,5 meter på et lerret som er 200 cm bredt (bilde er 190 cm pga maskering). Dette er mer enn nok, og jeg kunne godt tenkt meg litt mindre bilde. Jeg har hatt 32'' tidligere og har alltid ønsket meg stort bilde, men det kan lett bli overkill. Jeg tror at en bildebredde på 300 cm vil bli mega-slitsomt å se på. Har hørt at sitteavstand bør være minst 2xbildebredde. Du må nesten prøve deg frem, men jeg tror 240cm eller 200cm er mer enn stort nok.

Husk, det er slitsom å flytte blikket/hodet når du ser på film. Har du prøvd å sitte på første benk på kinoen ? Det blir altfor slitsom for meg, men her er kanskje mange uenige med meg.

Jeg ville kjøpt meg en IKEA Tupplur rullegardin på 200 cm til kr 250. Denne bruker du til å teste. Det er verdt pengene. Å kjøpe et lerret på 300 cm kan bli en dyrkjøpt erfaring, dersom du ikke er fornøyd med størrelsen. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Stort lerret

Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    [Etter å ha tatt en titt på projectoncentral så vil jeg kunne få et bilde på:

Finnes det noen lerret på specs ovenfor eller vil bildet bli alt for stort og at jeg bør velge et 240 lerret isteden?]

Er du sikker på at du ønsker så stort bilde ? Jeg har en sitteavstand på ca 4-4,5 meter på et lerret som er 200 cm bredt (bilde er 190 cm pga maskering). Dette er mer enn nok, og jeg kunne godt tenkt meg litt mindre bilde. Jeg har hatt 32'' tidligere og har alltid ønsket meg stort bilde, men det kan lett bli overkill. Jeg tror at en bildebredde på 300 cm vil bli mega-slitsomt å se på. Har hørt at sitteavstand bør være minst 2xbildebredde. Du må nesten prøve deg frem, men jeg tror 240cm eller 200cm er mer enn stort nok.

Husk, det er slitsom å flytte blikket/hodet når du ser på film. Har du prøvd å sitte på første benk på kinoen ? Det blir altfor slitsom for meg, men her er kanskje mange uenige med meg.

Jeg ville kjøpt meg en IKEA Tupplur rullegardin på 200 cm til kr 250. Denne bruker du til å teste. Det er verdt pengene. Å kjøpe et lerret på 300 cm kan bli en dyrkjøpt erfaring, dersom du ikke er fornøyd med størrelsen. :?
    Hei og takk for svar.

Jeg benytter en 200cm gardin kjøpt fra Interiør land til dags dato. Bildet fungerer forsåvidt ok. Derimot så er sitteavstand for meg ca 1-2 meter i en reclainer. Så flytting av øyne er noe jeg vandt med.

Men som det blir nevnt her så vil jeg nok tro at enda større skjerm vil bli overkill, men på 240 så skal jeg nok bli enda mer fornøyd.

Uansett så er jeg i en oppussing fase i stua og har i hvertfall tjangs til å teste med å male veggen hvit\grå og teste hvorvidt et større bilde vil fungere osv og kan ta en avgjørelse da før jeg setter opp panelen

Uansett takk for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •