På jakt etter STORT lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På jakt etter STORT lerret

Hei

Er en stor film fan og har alltid hatt sansen for kvalitet.
    Har hittil hatt en 60" pioneer 9 gen. tv som jeg er stor fornøyd med, men tenker å oppgradere til noe virkelig stort for å få den gromme kinofølelsen (samt at jeg flytter å får langt større avstand mellom sofa og tv) ;-)

Går og tenker på å skaffe meg en skikkelig prosjekter og tenkte litt på optomo HD87 som et greit alternativ der, men mulig det blir noen forandringer etterhvert da jeg ikke har bestemt meg helt ennå. Vil ligge på rundt 20 000 +/- prismessig.

Så kom det til lerret valget som viste seg å være minst like vanskelig.

Prosjektoren kommer til å henge ca 6 meter ifra lærretet så ønsker å ha det så stort som mulig.

Har skjønnt at det er grått lærret som er det beste valget etter å ha lest litt her på forumet!

pga oppbygningen av stuen ser jeg meg nødt å bruke en lyd transparent duk der jeg vil møtte gå kraftig ned i størrelse om høyttalerene ikke kan stå bak duken (også litt pga en lekapipe som kommer ned på ene siden som godt kan være bak duken)

Denne prosjektoren kommer nok til å bli brukt vel 85% film og det meste går da gjennom 1080p streaming fra data og bluray filmer.

Fristet da veldig med en 2:35:1 duk for å få dette panorama bildet som jeg sikler veldig etter

Så på avshop at Dreamscrean kommer med en V4 lydtransparent duk til neste år (2011) og siklet veldig etter duken på 400cm (172")

AVshop.no / DreamScreen Acoustic ultraHD V3 2.35:1 400cm / 172" <font color="#ff0000"> (kun duk)</font> FOR V4 CURVED (895-5-0-172)

Men det jeg lurer på, går det ikke ann å få disse som motoriserte lærret? Ser på annonseteksten her at det ser ut som om de alle er ment for permanente rammelærret på vegg.

Hadde håpet å få dette som motorisert helst, men endtrekkbar til nøden.

Håper på noen tips fra dere

Kristian

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Noen som kan annbefale en grei motorisert 2:35:1 lydteansparent lerret på 150" + ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Problemet med en motorisert lydtransparent duk er at en må over på den perforerte typen for at det skal fungere, der er på fastspente duker benytter vev som gir langt bedre bildemessig -og lydmessig resultat.

En motorsert løsning på 4 meter vil også bli svært kostbar, og det vil videre være utfordrende å få duken rett selv med tension-systemer.

En annen ting er jo kravet til lysutbytte fra projektoren til et så enormt lerret. Skal du først gå for noe slikt bør rommet være godt sortmaskert, det er en ting, og du bør kanskje også vurdere en anamorfisk linse for å øke lysutbyttet med 15-20%... Selv da vil du kunne oppleve bildet som relativt mørkt, men det er for øvrig en preferansesak.

Går du imidlertid ned til type 300-330cm bredde vil imidlertid de fleste projektorer med litt lysutbytte fungere greit også uten anamorfisk linse.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er fast ramme lerret som utvilsomt gir det beste lyd og bilderesultatet! Hmmmm ja må se litt Ann på mulighetene der, men hvor mange lumen bør en ha for å ha et godt opplyst lerret i 300-330cm størrelse? Så optoma HD87 hadde 1300, blir dette blasst i større størrelser?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •